Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vask og tørk av lammeskinn

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-08, 17:54   #1
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vask og tørk av lammeskinn

Dette har muligens vært oppe før, men finner ikke noe ved å søke...

Jeg må vaske et lammeskinn. Har kjøpt spesialsåpe på Helios så vasken bør gå bra. Så til tørk. Damen som jobbet der anbefalte IKKE å tørke det i tørketrommel, men på såpeflaska står det tørk ved lav temperatur / skånetørk i tørketrommel.

Noen som har prøvd å tørke lammeskinn i trommel? Resultat?

Gammel 28-03-08, 17:58   #2
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vask og tørk av lammeskinn

Jeg endte opp med å tørke vårt skinn (fra Nøstebarn) i trommelen, og det gikk så fint atte.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 19:11   #3
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tusen takk for svar, Arken!

Noen fler som kan melde om positivt (eller negativt) resultat ved tørk av lammeskinn i trommel?
Sånn før jeg setter i gang med vasken. Når jeg har vasket skinnet må det jo taes en avgjørelse...

:littengsteligkjennerjeg:

Gammel 28-03-08, 20:34   #4
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Nå fant jeg jammen posen til lammeskinnet, og der står det at det ikke skal i trommel, men drypptørke.
Skinnet er i vasken nå - what to do?

Gammel 28-03-08, 21:04   #5
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvorfor vil du tørke det i trommel da? Jeg legger alltid skinnet flatt på et tørkestativ og det tørker på en dag eller to.

Gammel 28-03-08, 21:06   #6
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Jeg har et lammeskinn fra Ikea, som jeg har drypptørket(i mangel av trommel). Det blir stivt, men myker fort opp igjen. Står på det også at det ikke skal i trommel, men jeg aner ikke jeg...

Gammel 28-03-08, 21:07   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å snu badebaljen til poden oppned, og legge skinnet oppå der. Jeg strekker på det innimellom, og visstnok skal det være bra å smøre inn skinn-siden med f.eks. grønnsåpe, slik at det beholder mykheten.
Jeg vasker det i maskinen med Milo med lanolin.

Gammel 28-03-08, 21:09   #8
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Vil og vil...

Jeg innbiller meg vel at det blir mykere av en omgang i trommel. Og at det blir stivt ved å drypptørke. Dobbel
Og så står det jo på såpeflaska at det "skal" tørkes i trommel. Men så står det på på posen til lammeskinnet at det ikke skal i trommel.

Jeg trenger erfaringene deres jenter - med eller uten trommel!

Gammel 28-03-08, 21:11   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vasket skinnene og tørket dem flatt på tørkestativ. Når skinnene er nesten tørre strekker jeg dem og børster. De blir like myke og fine som nye. Hvis skinnet inneholder lanolin ville jeg ikke hatt det i trommelen siden lanolin kan sette seg i veggene på trommelen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 21:16   #10
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Alle skinnene (har tre typer) lar jeg bare tørke flatt. De blir stive når de er tørre men etter en natt i sengen eller en lur eller to i vogna, så er skinnet helt mykt igjen. Alle våre skinn har blitt vasket mye, men bruker kun ullshampoo.

Gammel 28-03-08, 21:20   #11
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Har alltid tørka det flatt når eg har vaska det. Blir stivt med ein gong, men det forsvinn fort når det er i bruk igjen.

Gammel 28-03-08, 22:31   #12
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Takker og neier for svar!

Nå henger skinnet og drypptørker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.