Dyrevernere og jakt
Skal si dyrevernsorganisasjoner rundt om har hengt seg opp i jakt i disse dager. Noah har kommet med en pressemelding, hvor de mener å ha avslørt jaktens sanne ansikt gjennom en trailer til en jaktfilm om elgjakt. Elgfall heter den, og er å finne på www.skitt-jakt.no, eller som link i pressemeldingen på Noah sin hjemmeside.
Jaktfilmen ”Elgfall” ble nylig lansert på villmarksmessen i Lillestrøm. På nettstedet www.skitt-jakt.no er traileren til videoen lagt ut. Den viser en elgokse som blir skutt 3 ganger før den faller og jegeren med et glis mot kamera går frem og avfyrer det siste avlivingsskuddet.
Jeg ser på det slik at når du har ventet lenge og vel på å få elgen på skuddhold, og treffer den med et så godt skudd som jegeren i videoen her gjør, ville jeg også ha smilt. Om ikke mens elgen falt, så i alle fall i etterkant. Her er det mye godt kjøtt i vente! At elgen ikke faller etter første skuddet forteller om hvordan jakt er. Om det viser en brutal og avslørende sannhet om norske jegere er jeg åpenbart uenig i. At jegeren setter tre skudd til i elgen, så er det vel også for å sikre seg at dyret faktisk blir avlivet så kjapt og humant som overhodet mulig.
Jeg var inne og så på videoen selv, og må si at jeg syntes litt av hvert om den. Noah kritiserer at det er lagt musikk til videoen, og jeg prøver fortsatt å finne ut om jeg synes det er kritikkverdig. Videre skriver Noah om at det er ekte amerikansk stil på videoen. Dette kan muligens være uheldig for jegernes rykte, siden stilen på videoen faktisk kan fremstille dem som blodtørstige lystmordere. Imidlertid mener jeg at de som vet hvordan jakt foregår og hvilke holdninger som læres når jakttradisjoner videreføres ikke henger seg så mye opp i stilen på en video om elgjakt. Jeg leser med fryd i jakt og fiske magasinet mitt om hvordan njff sine medlemmer jobber for å verne naturområder, elver, hvordan jakttider og jaktområder kontinuerlig blir vurdert, og om det flotte viltstellet som blir utført for de ulike artene som blir jaktet på. Jeg mener at norske jegere burde få mye av æren for god forvaltning av naturen, ikke pepres fordi de ikke har respekt for den og dyra som lever der.
Jeg håper aldri at jakten og den gode norske jakttradisjonen opphører, ikke tror jeg det heller. Det jeg håper men egentlig ikke tror er at seriøse dyrevernsorganisasjoner rundt om i landet slutter å være så innbarka motstandere av jakt. De jobber allerede med viktigere saker, saker som muligens heller burde få viet jaktmotstandens energi og tid?