|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
01-04-08, 20:44 | #1 |
Absolut ateist
|
Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?I gamle dager, som det så fint heter, var det ikke alle forunt å gå på skolen og bli akademikere. Kun eliten ble til noe, det være prest, sorenskriver eller andre fine ting. I dag er det heldigvis bedre. Alle har sjansen til å "bli noe".
__________________
Tøs Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre. |
01-04-08, 21:11 | #3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Desverre faller veldig mange svake utenfor i skolesystemet vårt, og ofte får ikke de sterkeste elevene det de trenger. Med L07 har skolen blitt enda mer teoretisk enn den var før. |
01-04-08, 21:24 | #4 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?MILL er vel mer og mer utbredt allerede fra barneskolen av? (Mange Intelligenser, Læringsformer og Læringsstrategier eller noe i den duren) |
01-04-08, 21:26 | #5 |
Pauset
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Jeg tror at det vil tvinge seg fram et tilbud for de flinkeste og de svakeste. |
01-04-08, 22:36 | #6 |
Travelt opptatt
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?1) Enkelte elever har ingenting i den vanlige skolen å gjøre. Det er noen sterkt utviklingshemmede barn som kan komme langt faglig, men som i dag må bruke all sin energi på å fungere sammen med andre barn. De opplever sjelden eller aldri mestring, fordi man krever mye mer enn de har mulighet til å klare sosialt sett. Hvis de får mulighet til å få faglige utfordringer i et miljø med begrensete sosiale utfordringer kan de kanskje klare seg "normalt" etterhvert. Dvs: Spesialskoler.
__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07 |
01-04-08, 23:13 | #7 |
Ansvar for egen luring
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Jeg er enig med dere. En annen ting er at det må satses mer på rådgiving og veiledning i ungdomsskolen mht videre skolegang. Vi har alt for mange elever i videregående skole som burde ha gått rett ut i lære etter ungdomsskolen, og som i hvert fall aldri burde valgt studiespesialiserende/ almennfag.
__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
01-04-08, 23:39 | #8 |
Gro
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Jeg har erfaring fra smågruppetiltak på ungdomstrinnet, og må abbonere på tråden. Jeg er for trøtt til å engasjere meg nå, men kommer sterkere tilbake. |
02-04-08, 04:43 | #9 |
Introvert optimist
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Problemet er jo at vi nå er på vei i stikk motsatt retning av den du beskriver, Sitron. Nå må jo alle gjennom en betydelig andel teoretisk undervisning også i videregående skole. Tidligere var det jo reine yrkeslinjer for dem som var godt forsynt med teori, men nå skal også alle som velger disse studieretningene ha generell studiekompetanse. Jeg synes det er noe forferdelig tull å skulle putte alle inn i samme forma.
__________________
Nenne Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04) |
02-04-08, 09:42 | #10 |
Ustabil
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Jeg sitter igjen litt sånn. |
02-04-08, 10:30 | #11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Amen til bina
__________________
Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body. |
02-04-08, 10:40 | #12 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Vanskelig dette her, men jeg tror at enkelte elever ville hatt godt av å bli "skilt" ut alerede i ungdomskolen. Det er da ikke dermed sagt at skal få lov å leke seg gjennom dagene, men at ting ikke blir riktig så teoretiske. Det er andre måter å lære fornuftige ting på enn tørre, teoretiske bøker.
__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008) Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid! |
02-04-08, 10:41 | #13 |
Introvert optimist
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
Det er ikke den biten som er problemet. Teoretisk kunnskap som er direkte relevant for yrket greier de fleste å se nytten av og tilegne seg. Det som er problemet er allmennfagene. Full fordypning i norsk for eksempel, men norrønt og det hele, har liten verdi for en som er skoletrøtt og som ikke har evner og anlegg for den slags. Det er synd at en som kan bli en god rørlegger ikke får sitt fagbrev fordi vedkommende strøyk i norsk på grunn av misforståelser om bruk av språklige virkemidler i diktanalysen. Det er den typen teoretisk kunnskap som er blitt pådyttet de yrkesfaglige studieretningene. Statikk, styrkeberegning og dimensjoneringsteknikker har alltid vært en del av snekkerfaget, det er ikke nytt i de nye reformene.
__________________
Nenne Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04) |
02-04-08, 10:42 | #14 |
Travelt opptatt
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Problemet, bina, er at vi ikke utdanner tapere som ikke kan det de trenger i dag. Istedenfor får vi tapere som ikke har gjennomført noen skole. Og hvorfor stryker de? I matematikk strever de mest med temaer jeg tror er fullstendig irrelevante for dem: brøk, sannsynlighetsregning, proporsjonalitet og algebra. Ja, det er morsomme temaer som man kan få bruk for. Men de burde likevel bli kuttet ut av pensum for de svakeste elevene allerede på ungdomsskolen. De bør bruke tiden på å lære seg å sette opp et regnskap, fylle ut en selvangivelse for selvstendig næringsdrivende (det er ikke lett!) og regne ut moms. For disse elevene bør man også droppe alle krav om hoderegning så tidlig som mulig. Gi dem en kalkulator og lær dem å bruke den godt. Selvsagt er det beste om alle kan å regne i hodet, men det er ikke alle som har mulighet til å klare det.
__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07 |
02-04-08, 10:59 | #15 |
Ustabil
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
Jeg er litt usikker på om du nå snakker om ungdomsskolen eller videregående opplæring. Jeg er usikker på hvor stor fordypning i norsk som er i ungdomsskolen, yrkesfaglige studieretninger på videregående, eller allmennfaglige studieretninger. På hvilket nivå ligger full fordypning i norsk med norrønt og diktanalyse? |
02-04-08, 11:01 | #16 |
Ustabil
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
Forsåvidt helt enig i at hoderegning ikke er noe must. Det er det jeg kaller tilrettelegging - la heller eleven bruke kalkulator enn at de ikke skal ha matematikk i det hele tatt. La dem heller bruke PC enn at de ikke lærer engelsk, osv. |
02-04-08, 11:02 | #17 |
Introvert optimist
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
Da er vi på videregående skole-nivå. Det er en del av reformen som allerede er gjennomført.
Der er jeg helt enig med deg.
__________________
Nenne Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04) |
02-04-08, 11:04 | #18 |
Ustabil
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
OK, da er det jo ikke så helt annerledes enn da jeg gikk på skolen. Ble plutselig i tvil om den slags var inne på ungdomsskolen - for i så tilfelle ville jeg vært enig i at det er unødvendig "allmennkunnskap". |
02-04-08, 11:52 | #19 |
er grønn og fin.
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Jeg heller nok mot å være enig med Bina her.
__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt. |
02-04-08, 12:19 | #20 |
Ustabil
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
Når det gjelder videregående opplæring er jeg enig i at man i langt større grad bør skille ut de teoretiske fagene fra de praktiske, men på ungdomsskolen er jeg altså for tilrettelegging og hjelpemidler, ikke "fritak" for teori. |
|
|