Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Slutt på melkefritt kosthold

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-08, 17:03   #1
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Slutt på melkefritt kosthold

Guttungen på drøye to år har vært allergisk mot egg og melk hele livet. Han ble testet etter at han fikk i seg egg ved et uhell da han var 7 mnd. I dag ble han prikktestet igjen, for ente gang, og hadde null utslag på melk.

Vi skal begynne å innføre melk i kosten hans, og jeg lurer på om noen har gode råd eller erfaringer å dele?

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 18:38   #2
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.858
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Så herlig!

Har ingen erfaringer med å innføre melk, men måtte bare legge inn en kommentar likevel!

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 18:40   #3
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Det er skikkelig stas!

Han fikk bittelitt parmesan på pastaen sin til middag, og var helt ekstase! "Æ få OST?" "Det va GODT!".

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 22:12   #4
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Jeg ville nok startet i det små Også trappe opp etterhvert.

Og en liten advarsel, min sønn fikk ikke utslag på egg, men fikk likevel utslag da vi innførte det i kosten. Men håper ikke dere opplever det samme

Gratulerer med melketålende gutt

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 22:14   #5
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Så flott, mumrik!

Intet fornuftig fra denne kanten heller.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 08:37   #6
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Vi begynte forsiktig med melk (dvs. et halvt glass til frokost). Så trappet vi opp etter en uke, og på nytt etter en uke. Etter en måned så fikk han så mye han ville av melkeprodukter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 08:41   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Jeg kan tenke meg at magen kanskje tåler det bedre om det er varmebehandlet? Sånn at du for eksempel kan begynne med litt melkemat før han eventuelt får melk å drikke? Og kanskje sure melkeprodukter tåles bedre enn søtmelk?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 08:43   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Vi hadde en periode da mellomste skulle teste ut melk i 3 års alder. Fikk råd fra sykehuset om å begynne med fast gulost. Den er visst blandt det mest snille å teste ut.
Nå gikk det bra for gutten vår sin del, han tålte det greit og spise litt melkeprodukter i et snaut år før han fikk kraftig tilbakefall av allergiene. Nå lever han melkefritt og jeg har ingen planer om å teste ut igjen på mange år.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 09:11   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Snupp fikk først teste gulost, så yoghurt og til slutt ubehandlede melkeprodukter. Iflg. sykehuset så var det veien å gå.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 09:11   #10
Ying
Kor e alle helter hen?
 
Ying sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Innlegg: 1.147
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Dere må begynne forsiktig. Start gjerne med hvitost først og se om det går bra. Deretter kan dere forsøke med litt litago-youghurt, men ikke en hel første gangen. Hvis dette går bra så ville jeg fortsatt med bakevarer tilsatt melk.

Dette var oppskriften vi har fått når vi skal forsøke med vår datter. Vi har forsøkt dette mange ganger men har aldri kommet lenger enn til litagoen. Min datter slår heller ikke ut på prikktesting men legene har vært helt klar på diagnosen ut fra reaksjonene hennes. Blodprøven slo først ut på melk da hun var blitt 6 år.

Lykke til med uttestingen. Håper det går bra.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 12:44   #11
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Så flott Mumrik


Her er en tabell over laktoseinnhold i forskjellige matvarer: http://www.utenmelk.no/wiki/index.ph...oseIntoleranse

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 13:57   #12
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Takk for svar!

Legen hadde visst også mumlet noe om hvitost i følge mannen. Da noterer jeg det som et godt forslag.

Jeg tenker at vi ikke trenger å være nøye med matvarer som inneholder melk lenger, feks pølser, fiskekaker ol. Er det lurt å slippe opp på slikt? Jeg tror spesielt barnehagen hadde sett på det som en lettelse.

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 22:02   #13
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Takk for svar!

Legen hadde visst også mumlet noe om hvitost i følge mannen. Da noterer jeg det som et godt forslag.

Jeg tenker at vi ikke trenger å være nøye med matvarer som inneholder melk lenger, feks pølser, fiskekaker ol. Er det lurt å slippe opp på slikt? Jeg tror spesielt barnehagen hadde sett på det som en lettelse.


Jeg tenker at du bør følge tabellen.
Type begynne med ting som inneholder melkeprodukter i form av lavt laktoseinnhold og utvide etterhvert. Han ville følgelig tålt pølser laget på laktoseredusert melk lettere enn de som er laget på vanlig melk. Men det finnes jo ikke. Derfor ville jeg utsatt pølser og fiskekaker med melk til dere har testet en stund med laktosereduserte produkter. Dette tenker jeg siden han har vært helt uten melk såpass lenge.

Hvitosten har lavt innhold av laktose, legen vår sa noe sånt som at laktosen eksisterte men etter mer enn 3 ukers lagring ville den så godt som være borte...

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 22:13   #14
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Så i bunn og grunn bør han vendes til laktosen?

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 22:15   #15
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Så i bunn og grunn bør han vendes til laktosen?


Ja, sånn jeg ser det. Men det er ingen fasit.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 22:21   #16
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Nei, jeg skjønner det. Men han er så lykkelig over å få spise ost, så jeg har ikke lyst at han skal få vondt i magen hvis det kan unngås.

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 22:24   #17
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Nei, jeg skjønner det. Men han er så lykkelig over å få spise ost, så jeg har ikke lyst at han skal få vondt i magen hvis det kan unngås.

Ja, følg tabellen. Hold deg til ting i høyre kolonne til å begynne med og så utvider du etterhvert i retning venstre. Osten hans er av produkter med lavest laktoseinnhold.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 22:25   #18
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Fnis.

Nå klarte du å lage kaos.

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 22:27   #19
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Fnis.

Nå klarte du å lage kaos.


Så du det jeg klippet bort?

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 22:34   #20
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slutt på melkefritt kosthold

Jepp.

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no