|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
♡
|
![]() En ikke-religiøs begravelseJeg har nettopp vært i en begravelse til et alt for ungt menneske.
Gutta (02) og Lillesøster (06) Sist redigert av Hønni : 02-04-08 kl 23:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseEn kollega av meg tok sitt eget liv for noen år siden. Hun ønsket sterkt en ikke-religiøs begravelse, så det ble en seremoni i regi av Humanetisk Forbund. Det hele foregikk i et nøytralt kapell i Oslo og var veldig vakkert.
![]() |
#4 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseMin manns onkel var ikke-religiøs, og døde etter en tids sykeleie og fikk planlagt bisettelsen sin grundig. Han ble bisatt i en ikke-religiøs seremoni, men i sin lokale kirke. Min manns bror, som er religiøs, var den som "forrettet", men han er lege og ikke prest. Det er den mest fantastiske bisettelsen jeg har vært i, og jeg ble så utrolig imponert og stolt over min svoger som var helt utrolig gjennom hele seremonien. Varmt, personlig og veldig veldig klokt. Ingen salmer, bare avdødes/enkens yndlingssanger. Ikke et øye var tørt da det ble holdt en slags "et minutts stillhet" hvor vi ble oppfordret til å lytte til "deres sang" - We'll meet again - som ble spilt HØYT over musikkanlegget.
![]() |
![]() |
#6 |
heimføing
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelse
Har opplevd det samme, det var en slektning som døde. Etter den begravelsen meldte jeg meg ut av statskirken og inn i HEF. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: En ikke-religiøs begravelseJa, jeg har vært i en begravelse i regi av HEF, og to begravelser som var ikke-religiøse, men i privat regi (ikke HEF).
"Natten her, er ikke bare et stjernevær. Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.) Sist redigert av Aminta : 03-04-08 kl 11:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseHmmm, jeg har aldri tenkt over at man kunne ha en ikke-religiøs begravelse jeg...trodde alle begravelser gikk i regi av kirken, liksom... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseJeg var i en i høst. Den var heller ikke i kirken, men et annet sted. Jeg syntes begravelsen var fin, men likevel så fikk den ikke helt samme "sus" over seg som i kirken.. er noe ærverdig med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseI tilfellet jeg nevnte er det ingen gravsten, og asken ble spredt på et for avdøde kjært, forhåndsbestemt sted.
![]() |
![]() |
#11 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseHvis man ikke ønsker at asken skal spres, blir urnen/båren satt ned på en kirkegård, uansett hvorvidt man hadde en religiøs eller ikke-religiøs begravelse. Tror ikke det finnes noe alternativ her i landet.
![]() |
#12 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseJeg har vært i begravelse i regi av HEF og privat arrangert seremoni. Begge var veldig vakre.
![]() |
#13 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseMin Bestemors begravelse var det mest ikke religiøse jeg har vert i. Hun var et menneske opptatt av å lære om alle religioner men ikke en troende. Så på bibelen som en historie bok ikke en sannhet.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseEg har desverre vore i fleire begravelser til venner i 20 åra, og til eldre. Sjølv om det har foregått i kirka, har eg sjelden opplevd Gud som fokus nr 1. Tvert i mot. Presten vi har er helt fantastisk i å høyre på kva dei pårørande vil.og i å etterkomme deira ønsker. |
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseDet heter ikke kirkegård, men gravlund. Og den er for alle, selv om den av historiske grunner oftest ligger ved kirken.
![]() |
#16 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseDette har vi også diskutert en del de siste par årene.
![]() |
#17 |
Audacious
|
![]() Sv: En ikke-religiøs begravelseMin mormor, min farmor, min onkel - alle har hatt bisettelser uten prest tilstede. Det har ikke vært noen "utenfra", en fra familien har holdt minnetalen. Begravelsesbyråene ordner alt annet. Men i disse tilfellene ønsket avdøde å bli kremert, jeg vet ikke hvordan det gjøres hvis man ønsker å bli begravet, og de etterlatte ønsker å følge kisten til graven.
![]() |
#19 |
Sviiisj!!
|
Her i Oslo er det i alle fall flere gravlunder som ikke tilhører noen kirke.
![]() |
#20 |
heimføing
|
Det foregår vel "som vanlig", tenker jeg. Man går ut til graven, noen holder en liten minnetale, og båren senkes. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|