Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

MSN-Virus

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-08, 13:25   #1
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Sint!

MSN-Virus

Jeg sovnet da jeg skulle legge Liten i går kveld, og da jeg våknet igjen og gikk ned, så jeg at jeg hadde fått MSN-samtale fra ei venninne, som inneholdt kun en link til noe som så ut som et bildedelingsprogram eller noe.
Jeg pleier vanligvis å la være å åpne slikt før jeg har dobbeltsjekket pr sms med den som har sendt meg det, men denne gangen var jeg altså nyoppstått og fullstendig i tåka - så jeg åpnet den!

Jeg skjønte vel ganske fort at noe var galt, for da jeg åpnet den fikk jeg beskjed om at jeg var pålogget fra en annen maskin og måtte logge inn på MSN på nytt.

Senere på kvelden satt jeg på MSN med ei anna venninne - som hadde fått samme linken! - og hun ble avlogget i ett kjør og fikk slike meldinger om at hun var pålogget fra en annen maskin.

I dag fikk jeg også spørsmål fra enda en av mine MSN-kontakter om jeg hadde sendt henne en link...

Så nå sender altså min adresse ut dette her!

Er det "noe som går"?
Flere som er utsatt for dete?
Hva gjør jeg nå, bortsett fra å ta en virusscan?
Vil et normalt antivirusprogram ta denne tro?

Jeg liker dårlig at min adresse sender ut linker jeg ikke kan stå inne for, altså...

Gammel 03-04-08, 13:30   #2
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: MSN-Virus

Jeg fikk noe greier tidligere i vinter, og fikk tatt knekken på det rimelig greit.
Fulgte tipset her; http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=31554

Gammel 03-04-08, 13:31   #3
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Spybot Search and Desroy har tatt knekken på mine MSN-virus. Det hender det dukker opp noe, ja.

Gammel 03-04-08, 13:35   #4
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg har Norman, det hjelper kanskje ikke, det?

Gammel 03-04-08, 13:42   #5
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Norman tar ikke alt.

Gammel 03-04-08, 13:45   #6
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Norman tar ikke alt.

Ok. Spybot, hvor finner jeg det?

kan jeg kjøre spybot uten å avinstallere Norman?

Kjæresten min kjørte nemlig et antivirusprogram på maskinen vår en gang, problemet var at han hadde et liggende allerede, og disse to førte "krig" mot hverandre så hele maskinen gikk til pokkerns.
Vil helst ikke ha den situasjonen en gang til...

Gammel 03-04-08, 13:55   #7
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fått slike forespørsler via msn flere ganger. Det har vært fra kjente på kontaktlisten min, og med spørsmål om det er jeg som er på bildet her. Jeg har heldigvis ikke åpnet linken som lå ved, fordi jeg ble mistenksom. For det første stod hele mail-adressen til den som sendte beskjeden, og mine kontakter har alle et kallenavn. I tillegg stod beskjeden på engelsk, og ingen av mine skriver til meg på det språket.

Jeg blokket avsenderen, men vet ikke om det hjelper.

Gammel 03-04-08, 14:08   #8
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Ok. Spybot, hvor finner jeg det?

kan jeg kjøre spybot uten å avinstallere Norman?

Kjæresten min kjørte nemlig et antivirusprogram på maskinen vår en gang, problemet var at han hadde et liggende allerede, og disse to førte "krig" mot hverandre så hele maskinen gikk til pokkerns.
Vil helst ikke ha den situasjonen en gang til...

Spybot finner du her. Jeg slår også et slag for Ad-Aware. Bruk gjerne begge to en gang i blant.
Jada, du kan fint kjøre disse ved siden av et virusprogram.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 14:22   #9
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Kjørte Ad-Aware her isted.
Prøver Spybot, da?

Jeg har avinstallert MSN og lastet den inn på nytt også nå.

Takk for all hjelp, folkens, dere er flotte!

Gammel 03-04-08, 15:34   #10
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Det kan hjelpe å systemgjenopprette til et tidspunkt man ikke var "smittet". Man anbefales (avisen i går) også å bytte passord på msn, dette viruset "kaprer" passordet ditt.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 15:56   #11
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har fått det dessverre og var også så dum at jeg klikket på linken. Tenkte ikke noe over det før jeg fikk sprøsmål fra svigerinnen min om hva den linken jeg hadde sendt var. Jeg har skiftet passort på MSN og håper at det har tatt knekken på det meste.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 16:02   #12
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg kan ha fått det samme viruset, og har lastet ned spybot, og kjører scan nå. Men jeg lurer,MSN-amatør som jeg er- hvordan får jeg skiftet MSN-passord ?

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 16:19   #13
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også fått den flere ganger. Bare lukk vinduet...
Den heter noe som "blockchecker" eller noe i den dur her. Man får i allefall inntrykk av at den man får linken av har sjekket om man har blokket dem.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 17:39   #14
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg tror jeg kan ha fått det samme viruset, og har lastet ned spybot, og kjører scan nå. Men jeg lurer,MSN-amatør som jeg er- hvordan får jeg skiftet MSN-passord ?

Det lurer jeg også på!

Gammel 03-04-08, 17:41   #15
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det lurer jeg også på!

Tror man må gjøre det via mailen.. kan det stemme? Jeg har i allefall samme passord på msn og mail. Da går man i allefall inn på mailen og på "konto".

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 18:44   #16
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

http://account.live.com/

Her endrer man passord

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 18:49   #17
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Nå er det gjort!
Igjen, takk for all hjelp!

Gammel 03-04-08, 19:12   #18
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Tusen takk, ja. Nå har jeg kjørt scan, og de fant 69 ting å fjerne på maskina

-men det meste var coocies- det var imidlertid en trojansk hest, og det tipper jeg var synderen

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 20:40   #19
Butterfly
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Bare lyrer på, hvordan kan man merke eller se at det er virus på maskina uten å søke gjennom? Har en virusscaner men ikke sikkert denne oppdager alt. Da lurer jeg på hvordan kan man ellers se det liksom.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 22:28   #20
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Butterfly, her.

Bare lyrer på, hvordan kan man merke eller se at det er virus på maskina uten å søke gjennom? Har en virusscaner men ikke sikkert denne oppdager alt. Da lurer jeg på hvordan kan man ellers se det liksom.

Man bør som en god regel kjøre Spybot og Ad-Aware en gang i måneden eller så, da vil man se det. Ellers er det vinduer som plutselig popper opp, maskinen går treigere uten grunn, masse rare meldinger på MSN og like ting.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.