Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Unngå laktose/melk

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-08, 18:11   #1
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.282
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Unngå laktose/melk

Etter råd fra legen skal snuppa unngå melk i kosten sin for en stund.

Jeg husker ikke eksakt hva han sa, bortsett fra å droppe melk og melkeprodukter - også anbefalte han laktoseredusert melk. Blir det det samme som melkefri diett? Må vi unngå alt med melk i seg? Må vi ikke da også droppe den laktosefrie melka?

Kan man bruke laktoseredusert melk i matlaging? Grøt, pannekaker og vafler fx.

Guri, jeg er helt på fremmed grunn her. Har så langt hatt god hjelp fra en kostliste tilsendt av en bruker her inne (husker ikke nicket ditt nå, men takk! ) og dette blogginnlegget.

Fortell gjerne om erfaringer dere har!

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 18:39   #2
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Hvis det er lactosefri melk dere kan bruke, så er det vel lactoseintoleranse hun skal sjekkes for. Da kan dere bruke lactoseredusert melk, og mat uten melkesukker. (Tror jeg det var) Den melken kan fint brukes i matlaging.

Ikke det samme som melkefri diett, der ALL melk må bort pga melkeproteiner.
Skal dere ha melkefri diett må lactoseredusert melk også bort.
Vi bruker rismelk med kalsium istedenfor. Her er det melkeallergi, så all melk må bort.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 19:00   #3
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.282
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Skjønner. Men hvordan er melkesukker merket? Jeg har en lang liste med navn som kan stå på matvarer som inneholder melkeproteiner, men noen av de er kanskje ok?

Jeg har mistanke om at hun reagerer på et eller annet i kosten, så legen foreslo å starte med laktosen. Skal ta blodprøver for å se om det kan være cøliaki, så gluten skal vi ikke droppe enda.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 19:13   #4
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Melkesukker er ikke det samme som melkeproteiner.
Melkesukker er vel lactosen. Melkeproteiner er i all type melk.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 19:45   #5
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.282
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Altså: melk, fløte, rømme, yoghurt, ost, prim, smør, sjokolade etc? Hva med ting som inneholder fx skummetmelkspulver?

Jeg er skikkelig grønn på dette.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 19:57   #6
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Skummetmelkspulver er jo skummet melk, ergo både melkesukker og mekeprotein.

Nå har vi melkeallergi da, så vi unngår ALT av melk, så er ikke så god på det med laktoseintoleranse. Fikk du ingen info hos legen?

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 20:10   #7
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=31197

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 20:19   #8
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Gulost er også greit, men ellers burde du holde henne unna alt som har melk i seg.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 20:56   #9
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Den laktosereduserte melken kan fint brukes til matlaging ja. Litt søtere på smak enn vanlig melk visstnok.

Dersom det er bare laktosen hun skal holdes borte fra, så har Litago laktoseredusert youghurt.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 09:36   #10
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Jeg bruker den laktosereduserte melka i matlaging når ungene ikke er hjemme for jeg syns maten blir bedre med den. Kakao klarer jeg ikke lenger å drikke hvis ikke den er lagd på laktoseredusert melk.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 10:26   #11
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.282
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Takk for flotte svar og linker, alle sammen!

Jeg ser for meg noen dager med gråt og furting - det er ikke lett å nekte en toåring med litt trass det hun er vant til å spise fra før. I morges ville hun fx ha babygrøt, fordi lillebror fikk det. Men den er det jo melk i. Heldigvis hadde vi hirsegrøten til Holle stående enda (lillebror hadde ingen planer om å spise den), så da ble det greit likevel.

Men jeg sutrer ikke altså! På ingen måte. Viser det seg at snuppa må leve på melkefritt (og evt glutenfritt) kosthold, så har jeg ingen problemer med det. Jeg føler meg bare litt på gyngende grunn sånn i starten.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 10:36   #12
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Hvis det skulle vise seg, så vil livet hennes bli så mye bedre at det er verdt det, og du vil oppdage at du har et nettverk å spørre.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 11:01   #13
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Hei!
Min datter fikk beskjed om å holde seg unna melk og melkeprodukter. Dette skulle hun gjøre i ett år ca. også kunne vi forsiktig begynne å introdusere melke og melkeprodukter. Men det finnes utrolig masse bra soyaprodukter på helsekosten. Både jogurter, deilig is og masse god mat. Man kan faktisk søke om grunnstønas på spesial kost hos NAV. "Ta vare på kviteringer"
Men etter vært så begynte vi å introdusere melk igjen og hun har nå ”vokst” av seg intoleransen. Men vi bruker uansett laktoseredusert melk fra Tine. Den er kjempe god. Som sagt tidligere litt søtere på smaken men ikke mer sukker i fordi.

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 11:11   #14
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Nei, man får ikke grunnstønad på grunnlag av melkefritt kosthold alene.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 11:20   #15
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Det kan man så lenge man har et skriv fra legen om at vedkommende faktisk må ha spesial kost som vil fordyre ting. Vel mulig at det praksisers forskjellig på div NAV kontor. Men Jeg fikk nå grunnstønad den tiden min datter måtte ha spesialkost.

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 11:21   #16
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Da har du vært veldig heldig, for generelt sett ser ikke NAV på melkefritt kosthold som fordyrende. Ja, jeg er klar over at det er det i praksis, og vet også at noen kjemper for å få NAV til å godta det.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 11:32   #17
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Unngå laktose/melk

Nei! påstår ikke at det er enkelt men det hjelper masse med god dokumentasjon fra lege. Det er jo viktig at barne for annen næring. Melk er i utrolig mange produkter. Blir liksom begrenset med hva en kan tilby barnet sitt om en ikke kan få bruke alternative matvare produkter.
Men legger ikke skjul på at det var beinhare forhandlinger med Nav.
Men er man heldig så ”vokser” barna gjerne av seg.
Men du har et godt poeng der mulig at det er nye regler. Datteren min er nå 7år og dette var når hun var 2 år. Så du skal ikke se bort i fra nye regler

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
glutenfritt kosthold, laktosefritt kosthold


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no