Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Lommepenger i Bulgaria

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-08, 21:18   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Lommepenger i Bulgaria

Jeg er veldig grønn i forhold til å reise til sørligere breddegrader. Jeg lurer på hvor mye man bør ha med seg i lommepenger. Vi bor på hotell og frokost er inkl. Andre måltider må vi kjøpe. Vi er, meg og mine to tenåringer på 14 og 16 år. Hvor mange penger bør vi ha med for to uker? Er det reisesjekker som gjelder?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:22   #2
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lommepenger i Bulgaria

Visa kort er det som gjelder.

Tror ikke dere trenger mer enn 10 000 men vi har aldri noe stort forbruk. Tror vi brukte 4 000 sist. Det er lurt å ta ut litt og litt. Er mye tyveri. Kan og være greit å ha flere visa kort som ikke er på samme plass. Min veske ble stjelt men mannen hadde forsatt sitt så vi overlevde på det.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:24   #3
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen og jeg var Bulgaria for 5 år siden.Spiste ute 2 ganger om dagen, brukte 4000 på hele uka. Vi spiste bra og drakk litt. Det er billig der!Vi vekslet noe her, og resten der nede.

Gammel 06-04-08, 21:25   #4
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi tok ut alt vi trengte i minibanker i Bulgaria Gikk vel ca 10 000 tipper jeg, da spiste vi lunsj og middag ute hver dag (2 voksne og ett barn). Shoppet veldig lite, da det ikke var noe særlig å handle. Mest juggel egentlig.

Gammel 06-04-08, 21:26   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reisesjekker var det lenge siden jeg hadde hørt om. Fins det ennå?
Jeg ville hatt med to Visakort og oppbevart dem på forskjellig sted.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:57   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Vi var i høst, 2 voksne og 3 barn. Spiste lunsj og middag ute hver dag. Handlet ikke noe særlig, men reiste til et par andre byer enn der vi bodde. Brukte ca 10 000 på en uke tror jeg. Det er minibanker hele veien på turiststedene så visa fungerer helt fint.

Gammel 06-04-08, 23:50   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Reisesjekker var det lenge siden jeg hadde hørt om. Fins det ennå?
Jeg ville hatt med to Visakort og oppbevart dem på forskjellig sted.

Jeg kan ikke tenke meg at reisesjekker eksisterer. Jeg sluttet å jobbe i bank for 8 år siden og da var det knapt mulig å innløse reisesjekker.

Til Bulgaria hadde jeg tatt med meg noen Euro i kontanter, kanskje rundt 50-100 Euro sånn i tilfelle det ikke er minibank rett utenfor døra på hotellet. Det er alltid kjekt å kunne veksle litt på hotellet når man kommer om det er litt å gå til minibank.. bare for å få kjøpt seg litt drikkevann osv.

På hotellområder er det nesten alltid godt dekket med minibanker og de fleste butikker av en viss kvalitet+ restauranter tar visa.

Hvor mye penger man bruker avhenger av hvor flotte spisesteder man velger og hvor mye annet man bruker penger på. Vi var i Romania i fjor og prisnivået er ganske likt på Bulgaria. Midt i turiststrøkene er det dyrere å spise enn litt utenfor, men prisene er likevel veldig lave sammenlignet med hva man er vant med. Er man av typen som kan leve på Pizza kan man leve veldig billig på slike steder. Vi betalte vel rundt 20-30 kr for pizzaen (beregnet for 1 person). Kjøttretter er selvsagt dyrere, men heller ikke avskrekkende på pris.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 07:32   #8
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

En middag med et godt kjøttmåltid i Sunny Beach koster rundt 100kr med øl/brus sikkert vin. Går man på de litt finere ca 130 men da risikerer man at mafiaen sitter på bordet ved siden av

Der er det og mini banker over alt og vi klarte oss fint uten penger til vi fikk gått de 200m fra hotellet. Men det kommer jo og anpå hvor man har hotell. Ligger hotellet litt i utkanten er nok det større sjans for at dere må gå langt.

Til lunsj spiste vi billigere mat som pizza.

Gammel 07-04-08, 11:54   #9
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skal til Nessebar. Det ligger ikke langt unna Sunny Beach. God sjans for at det ikke er så dyrt i Nessebar kanskje da?

Kroner 10 000 for ei uke høres mye ut. Jeg hadde tenkt rundt 5000 kr. pr. uke. Tror dere det holder til meg og mine to tenåringer. De skal ha med seg lommepengene selv. Så jeg skal betale mest bare for maten til dem. Litt mer blir det selvsagt å spandere på dem, men hovedsaklig må de holde seg med lommepenger selv.

Gammel 07-04-08, 12:13   #10
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Burde kanskje holde, det. Vi bruker 10 -14 000 på 2 uker, to voksne og en baby. Men det er på Mallorca, som er relativt dyrt. Vi spiser alle måltider ute, og drikker vin og øl til maten. Dette inkluderer også aktiviteter og leie av bil.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 12:39   #11
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du klarer deg fint med 5000 hvis tenåringene skal sørge for shoppingen med egne penger.
Hvor mye penger dere bruker avhenger veldig av hva dere har tenkt å finne på. Tar dere taxi må dere regne med å bli rundlurt og det kan bli dyrt. Forhør dere derfor om hva taxiprisene bør ligge på og forhandle om pris før dere bestemmer dere for om dere vil være med.

Det finnes ellers masse å bruke penger på, men man kan komme fra det veldig billig hvis man vil.

Gammel 07-04-08, 12:40   #12
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker å skrive ned hva vi bruker penger på når vi er på ferie og fant frem boken jeg hadde notert ned i da vi var i Bulgaria. Vi var to voksne, et barn som spiser som en voksen og to barn som spiser som barn. Jeg har regnet sammen hvor mye vi brukte på mat og drikke iløpet av turen. Da har jeg ikke regnet med is og digg. Kom frem til 1068 som tilsvarer ca 4800 kr(hvis kursen er lik nå som i høst). Dette var for 8 dager.

Resten av pengene har gått til taxi, leie av solsenger, håndklær (flere av våre medbrakte ble stjålet mens vi var der), digg, litt shopping i de større byene vi var i, paragliding, tennis, strikkhopp, leie av sykkel, koffert, båttur osv.

5000 i uka syns jeg var litt lite. Det holder nok hvis du ikke skal bruke de til annet enn mat, men skal du ha noe utenom så ville jeg lagt på et par tusenlapper i uka.

Gammel 07-04-08, 13:06   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Nessebar er dyrere enn Sunny Beach.

Jeg tror 10 000 for HELE turen er nok. men ville kansje ha litt i reserve tilfelle dere går tom.

Gammel 07-04-08, 13:10   #14
Guava

Guava sin avatar

Standard

En ting vi brukte mye penger på var drikke. Er det varmt går det mye drikke. Det kan være lurt å handle inn store vannflasker på butikker.

Brus på restauranter er ganske dyrt sammenlignet med matprisene.

Gammel 07-04-08, 13:48   #15
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Nå har ikke jeg vært i Bulgaria så kan ikke gi noe råd på akkurat det, men hvor mye penger som går med kommer mye ann på hva mann drikker til maten tror jeg. Drikker en øl og vin til maten til alle måltid vil jo dette koste endel selv om det er billigere i Bulgaria.
Har dere tenkt å spise alle lunsjer og middager på resturant? Eller har dere med kjølebag slik at dere kan kjøpe med mat og drikke fra matbutikken til å ha på stranden osv. Dette vil jo gjøre ting mye billigere.

Visa kort er iallefall veldig greit. Evt et annet kort i tillegg om en skulle miste eller bli frastjålet visakortet.

God tur!

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 13:56   #16
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det er også avhengig av hva dere øsnker å gjøre. Vi liker best å ta det rolig, ta noen bilturer, stoppe og bade etc. Men skal man på arrangerte turer, leie scootere, paraglide osv, bli det fort dyrt.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 13:56   #17
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Øl og brus koster det samme i Bulgaria. Men det var de 10 ekstra ølene de andre hadde som kosta hos oss.

Gammel 07-04-08, 20:02   #18
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Nå har ikke jeg vært i Bulgaria så kan ikke gi noe råd på akkurat det, men hvor mye penger som går med kommer mye ann på hva mann drikker til maten tror jeg. Drikker en øl og vin til maten til alle måltid vil jo dette koste endel selv om det er billigere i Bulgaria.
Har dere tenkt å spise alle lunsjer og middager på resturant? Eller har dere med kjølebag slik at dere kan kjøpe med mat og drikke fra matbutikken til å ha på stranden osv. Dette vil jo gjøre ting mye billigere.

Visa kort er iallefall veldig greit. Evt et annet kort i tillegg om en skulle miste eller bli frastjålet visakortet.

God tur!

Alle middager må vi spise ute. Lunsj kan nok være vi ordner oss med selv. Vi kan kjøpe rundstykker til lunsj. Frokosten er inkludert. Kan være jeg drikker ett glass vin til maten noen ganger.

Tusen takk for mange gode tips. To Visakort er nok lurt.

Reisesjekker var det som gjaldt da vi var på bryllupsreise i 1990.... men mye har skjedd siden da

Gammel 07-04-08, 20:09   #19
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

på sydenturer regner vi ca 1500 dagen (2V og 3B), samt noe ekstra til shopping.

Gammel 07-04-08, 20:10   #20
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Hva er reisesjekker?

Svar

Emneord
bulgaria, lommepenger

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.