Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Snarveier til rene og pene flater?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-08, 12:32   #1
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Snarveier til rene og pene flater?

Vi bor i et område med veldig mye kalk i vannet. Jeg sliter derfor utrolig mye med å få dusjkabinettet til å se rent og pent ut - og holde seg slik en ukes tid i alle fall. Kalk og såpe fester seg skummelt fort - er det noen som har gode tips - utover å drukne meg og kabinettet i eddik? (Får litt pustevansker der gitt!)

På kjøkkenet vårt ble det satt opp alu-plater bak benkene. Det ble gjort mens mine foreldre var på besøk, og det nyttet ikke å be min far om å ta ting litt pent slik at vi klarte å beholde platene pene en stund. Nå er det klin umulig å få dem rene nok til å sette dem inn m babyolje - må jeg gå løs på dem m stålull (blir lite pent egentlig) eller vet noen om et vaskemiddel som funker??

(Alt dette må jeg nok beregne å gjøre selv siden min Kjære Ektefelle ikke ser behovet for rene alu-plater o.l)

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 12:42   #2
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Snarveier til rene og pene flater?

Jeg angrer mitt valg på mye stålfronter på kjøkkenet. Det er noe dritt. Jeg har det ikke over kjøkkenbenken, men hadde jeg hatt det ville jeg vurdert å sette en glassplate foran. Er det fettflekker du sliter med? Prøvd sterkt salmiakkvann og skuresvamp?

Når det gjelder kalkflekker bruker jeg nylonvask og skuresvamp som nevnt over. Men nå er det forskjell på hvor mye kalk folk har i vannet og graden på flekkene.

Lykke til.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-08, 22:55   #3
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Vi kjøpte noe greier når vi var i Sverige sist, rustfritt stål fronter ble som nye igjen.
:løper og sjekker hva det heter:
MP52 Rostfritt.
SPrayboks sak, man sprayer på og tørker av og pflatene blir så fine alle.

MP52 er vel bare "merkenavnet" for gubben kjløpte også MP52 møbelpolish.
(kan ikke hell skjønne hvorfor han kjøpte det, våre møbler har ALDRI vært i nærheten av det tidligere)

Gammel 11-04-08, 23:05   #4
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Oransje fettløser fra Lidl (lurer på om ikke de har en kalkløser også?). Den tar ALT.

Dusjen: Når du en gang har vasket den helt ren, gå over med RainX, Prelle eller tilsvarende glassimpregnering (egentlig til bilvinduer, fås i alle bilrekvisitabutikker). Da fester ikke kalken seg mer.

Gammel 12-04-08, 12:55   #5
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for tips!

Jeg får suse innom Lidl før butikkene blir borte altså.
Og platene over kjøkkenbenken er ikke så fettete som de er såpeflekkete og kalkflekkete og... Det er nemlig verst på platene over oppvaskkummen.

Jeg ante ikke at det var så mye kalk i vannet her da vi kjøpte huset i fjor - det er skikkelig en pein in zhe æss. Jeg ser virkelig frem til den dagen vi får vann fra samme kilde som resten av fylket ja.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 13:17   #6
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjøpte en slik steinsåpesak. Den er utrolig bra. Aldri hatt så skinnende overflater før. http://www.stekepanner.no/productview/19980103/

Koselig å se deg her.

Gammel 12-04-08, 15:13   #7
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Installer et kalkfilter først som sist. Da slipper du problemet. Du slipper å få stygge flekker og du slipper at vaskemaskin, vannkoker og alt annet du har vann i blir ødelagt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.