Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Flisespikkere, hjelp meg!

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-08, 13:07   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flisespikkere, hjelp meg!

Jeg trenger desperat hjelp! Jeg skriver på et dokument og får jevnlig tilbakemeldinger fra to kollegaer. Dokumentet er i dobbel linjeavstand, men jeg trykker selvsagt enter to ganger når jeg lager nytt avsnitt. De retter meg hver gang, de synes det blir for mye luft i dokumentet. Jeg holder på å bli gal!

Forslaget deres er kvasiavsnitt. Altså bare trykke enter én gang (det blir jo mer enn nok luft). Aller nådigst får jeg lov å markere nytt avsnitt med en tab-avstand inn (er det ikke det det heter?).

Hjelp meg å argumentere! (Forutsatt at dere er enige med meg selvsagt).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 13:09   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flisespikkere, hjelp meg!

Det er jo en fordel å se at det er et avsnitt uavhengig av linjeavstand - dvs. enten må man ha dobbelt linjeskift eller så må man ha hengende innrykk, eller hva-det-nå-heter.

Gammel 15-04-08, 13:11   #3
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det er jo en fordel å se at det er et avsnitt uavhengig av linjeavstand - dvs. enten må man ha dobbelt linjeskift eller så må man ha hengende innrykk, eller hva-det-nå-heter.

Ja, det er jo det jeg mener. Men jeg synes å huske fra maskinskriving i 9. klasse at hengende innrykk var på vei ut, eller noe?

:vil gjerne ha noen paragrafer å slå i bordet med:

Gammel 15-04-08, 13:13   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker utelukkende hengende innrykk hvis tidsskriftet krever det. Ellers bruker jeg bare dobbelt linjeskift.

Gammel 15-04-08, 13:25   #5
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker utelukkende hengende innrykk hvis tidsskriftet krever det. Ellers bruker jeg bare dobbelt linjeskift.

Enig, liker det best med luft. Men aner ikke hvordan reglene er. :svært hjelpssom:

Gammel 15-04-08, 13:30   #6
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker hengende innrykk når det er mer enn enkel linjeavstand, og er enig i at det blir for mye luft. Men hvor skal dette du skriver brukes?

Gammel 15-04-08, 13:33   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelpes. Det var jo også noe for dem å henge seg opp i.

Gammel 15-04-08, 13:42   #8
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg foretrekker hengende innrykk når det er mer enn enkel linjeavstand, og er enig i at det blir for mye luft. Men hvor skal dette du skriver brukes?

Det skal i et (amerikansk) vitenskapelig tidsskrift. De vil ha dobbel linjeavstand, men sier ingenting om hvordan markere avsnitt. Det må da finnes regler for dette? Kvasiavsnitt er ihvertfall feil.

Gammel 15-04-08, 13:44   #9
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kvasiavsnitt er vel Elinblus favorittabbe, er det ikke? Huk tak i henne, hun kan sikkert vise frem en fin paragraf. Jeg mener å ha fått med meg at det er fy-fy i hvert fall. Ville definitivt slått inn enterknappen to ganger.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 13:49   #10
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Kvasiavsnitt er vel Elinblus favorittabbe, er det ikke? Huk tak i henne, hun kan sikkert vise frem en fin paragraf. Jeg mener å ha fått med meg at det er fy-fy i hvert fall. Ville definitivt slått inn enterknappen to ganger.

God idé! :leter etter Elinblu:

Gammel 15-04-08, 14:04   #11
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pleier ikke tidsskrift å ha lange lister over hvordan de vil ha artikler formatert?

Gammel 15-04-08, 14:07   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Er det ikke bare å finne frem siste utgave av tidsskriftet for å se hva slags avsnitt de bruker?

Gammel 15-04-08, 14:10   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det stemmer at jeg hater kvasiavsnitt. Jeg vet ikke om jeg kan belegge det, men i min verden kan avsnitt enten markeres ved en blank linje eller ved innrykk. Det vanligste ved artikler o.l. i Word er vel å bruke en blank linje.

Nå liker jeg ikke dobbel linjeavstand heller, så jeg kan i grunnen godt si meg enig i at det kan bli vel mye luft med blanke linjer mellom avsnittene.

Gammel 15-04-08, 14:17   #14
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med deg, og ville brukt blank linje eller innrykk. På den andre siden så har vel dette egentlig ikke så mye å si. Tidskriftet setter jo om manuset før de trykker uansett, gjør de ikke?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 14:18   #15
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Pleier ikke tidsskrift å ha lange lister over hvordan de vil ha artikler formatert?

Dette har ikke så lang liste, nei. De skal jo uansett ha teksten inn i sin egen lay-out, så kanskje ikke akkurat dette spiller så stor rolle for de.

Er det ikke bare å finne frem siste utgave av tidsskriftet for å se hva slags avsnitt de bruker?

Lurt, Veronal. De bruker hengende innrykk, så da får jeg gå for det jeg også.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det stemmer at jeg hater kvasiavsnitt. Jeg vet ikke om jeg kan belegge det, men i min verden kan avsnitt enten markeres ved en blank linje eller ved innrykk. Det vanligste ved artikler o.l. i Word er vel å bruke en blank linje.

Nå liker jeg ikke dobbel linjeavstand heller, så jeg kan i grunnen godt si meg enig i at det kan bli vel mye luft med blanke linjer mellom avsnittene.

Jeg hater også kvasiavsnitt, og synes en blank linje er ryddigst.

Takk for god hjelp!

Gammel 15-04-08, 14:21   #16
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg er enig med deg, og ville brukt blank linje eller innrykk. På den andre siden så har vel dette egentlig ikke så mye å si. Tidskriftet setter jo om manuset før de trykker uansett, gjør de ikke?

Jeg blir bare så irritert når jeg får manuskriptet i retur (fra disse to) for andre, tredje gang og de ENDA en gang har endret alle mine avsnittsskiller til kvasiavsnitt! De er sikkert tilsvarende irriterte over at jeg ikke får det inn i hodet mitt at det skal være kvasiavsnitt (de kaller det sikkert ikke kvasiavsnitt da). Men jeg er helt enig, det spiller sikkert ingen rolle for tidsskriftet. Men jeg hater å bli flisespikket når jeg har rett!

Gammel 15-04-08, 14:24   #17
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så enig, så enig, og noen ganger må man rett og slett si fra!

Har jeg fortalt deg om den gangen en kollega "rettet" i mine slides rett før vi skulle presentere noe sammen. Trenger jeg å fortelle at jeg ble mektig irritert?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 14:24   #18
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Trenger jeg å fortelle at jeg ble mektig irritert?

Nei, det trenger du ikke.

Gammel 15-04-08, 14:28   #19
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Kvasiavsnitt? Hva er det? Jeg har aldri hørt ordet før. :sekretær:

Gammel 15-04-08, 14:33   #20
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Kvasiavsnitt? Hva er det? Jeg har aldri hørt ordet før. :sekretær:

Det er nok ingen etablert term, akkurat, men MinaX forklarer det i øverste linje:
For å markere nytt avsnitt, trykker man bare én gang på Enter og fortsetter å skrive.
Her har jeg tre fine avsnitt, som du ser.

Ulempen med denne avsnittsinndelingen er jo, i tillegg til at den er lite leservennlig fordi alt står i én blokk, at det kan være vanskelig å se hvor ett avsnitt slutter og det neste begynner. Det er jo ikke alltid man står sånn ca. halvveis på en linje når man ønsker å starte på et nytt avsnitt. Står man nesten helt til høyre på linja, er det nesten uråd å få øye på avsnittsmarkeringen.

Min erfaring er at noen bruker slike kvasiavsnitt som en mellomting mellom ordentlige avsnitt og ny setning, kanskje når de er usikre. I en og samme tekst kan det altså opptre både kvasiavsnitt og skikkelig avsnittsmarkering med blanke linjer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.