|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
En som trener
|
![]() Flisespikkere, hjelp meg!Jeg trenger desperat hjelp! Jeg skriver på et dokument og får jevnlig tilbakemeldinger fra to kollegaer. Dokumentet er i dobbel linjeavstand, men jeg trykker selvsagt enter to ganger når jeg lager nytt avsnitt. De retter meg hver gang, de synes det blir for mye luft i dokumentet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flisespikkere, hjelp meg!Det er jo en fordel å se at det er et avsnitt uavhengig av linjeavstand - dvs. enten må man ha dobbelt linjeskift eller så må man ha hengende innrykk, eller hva-det-nå-heter.
![]() |
#3 |
En som trener
|
![]() Sv: Flisespikkere, hjelp meg!
Ja, det er jo det jeg mener. Men jeg synes å huske fra maskinskriving i 9. klasse at hengende innrykk var på vei ut, eller noe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Etylbarbital
![]() Sv: Flisespikkere, hjelp meg!Jeg bruker utelukkende hengende innrykk hvis tidsskriftet krever det. Ellers bruker jeg bare dobbelt linjeskift.
![]() |
#5 |
er her
|
Enig, liker det best med luft. Men aner ikke hvordan reglene er. :svært hjelpssom:
![]() |
#6 |
Audacious
|
![]() Sv: Flisespikkere, hjelp meg!Jeg foretrekker hengende innrykk når det er mer enn enkel linjeavstand, og er enig i at det blir for mye luft. Men hvor skal dette du skriver brukes?
![]() |
#8 |
En som trener
|
Det skal i et (amerikansk) vitenskapelig tidsskrift. De vil ha dobbel linjeavstand, men sier ingenting om hvordan markere avsnitt. Det må da finnes regler for dette? Kvasiavsnitt er ihvertfall feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Peppy!
|
![]() Sv: Flisespikkere, hjelp meg!Kvasiavsnitt er vel Elinblus favorittabbe, er det ikke? Huk tak i henne, hun kan sikkert vise frem en fin paragraf. Jeg mener å ha fått med meg at det er fy-fy i hvert fall. Ville definitivt slått inn enterknappen to ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
En som trener
|
God idé! :leter etter Elinblu: |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Etylbarbital
![]() Sv: Flisespikkere, hjelp meg!Er det ikke bare å finne frem siste utgave av tidsskriftet for å se hva slags avsnitt de bruker?
![]() |
#13 |
intro
|
![]() Sv: Flisespikkere, hjelp meg!Det stemmer at jeg hater kvasiavsnitt.
![]() |
![]() |
#14 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Flisespikkere, hjelp meg!Jeg er enig med deg, og ville brukt blank linje eller innrykk. På den andre siden så har vel dette egentlig ikke så mye å si. Tidskriftet setter jo om manuset før de trykker uansett, gjør de ikke?
![]() |
#15 |
En som trener
|
Dette har ikke så lang liste, nei. De skal jo uansett ha teksten inn i sin egen lay-out, så kanskje ikke akkurat dette spiller så stor rolle for de.
Lurt, Veronal. De bruker hengende innrykk, så da får jeg gå for det jeg også.
Jeg hater også kvasiavsnitt, og synes en blank linje er ryddigst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
En som trener
|
Jeg blir bare så irritert når jeg får manuskriptet i retur (fra disse to) for andre, tredje gang og de ENDA en gang har endret alle mine avsnittsskiller til kvasiavsnitt! De er sikkert tilsvarende irriterte over at jeg ikke får det inn i hodet mitt at det skal være kvasiavsnitt (de kaller det sikkert ikke kvasiavsnitt da). |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Flisespikkere, hjelp meg!Jeg er så enig, så enig, og noen ganger må man rett og slett si fra!
![]() |
#20 |
intro
|
Det er nok ingen etablert term, akkurat, men MinaX forklarer det i øverste linje:
![]() |
![]() |
|
|