Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gulrotkake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-08, 20:23   #1
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Gulrotkake

Har du oppskrift på en god gulrotkake du vil dele med meg?

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 20:44   #2
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulrotkake

Gulrotkake

4 egg
3dl sukker
2 ts natron
2 ts kanel
1/2 ts salt
1 ts vaniljesukker
1 1/2 dl olje
4-5 rårevne gulrøtter

Pisk eggedosis, ha i rå revne gulrøtter, alt det tørre og til slutt oljen.

Stek kaken ved 190 grader i ca 1 time på nedersterille i ovnen.

Glasur:
100 g Filadelfiaost (naturell)
1 ts vaniljesukker
50 g smør el. margarin
125 g melis

La alt bli romtemperert og rør så til en glatt masse.
Smør på avkjølt kake.

Kjempegod!

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 21:07   #3
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulrotkake

1 pk ferdig gulrotkakemiks (Toro, Mølleren, Betty Crocker osv) Les på pakken hva du trenger av evt egg, olje/smør og vann.
3 gulrøtter
2 dl rosiner
2 dl hakkede valnøtter

Fyll;
200 gr meierismør
400 gr Philadelphiaost
2 dl melis
1 ss vaniljesukker
1 dl fløte

Lag gulrotkakebunnen som anvist på pakken. Finrasp gulrøtter og bland i den ferdigrørte kakerøren. Ha oppi rosiner og valnøtter. Stek kaken som anvist på pakken. Avkjøl til den er helt kald før fyllet spres på.

Fyllet lager du slik;

Smøret skal være romtemperert før det kan brukes. Ha smør og melis i en bolle og visp kraftig til det er ordentlig blandet. Ha deretter i fløten, Philadelphiaosten og vaniljesukkeret og visp til det er volumøst og kremet.

Dette blir MYE fyll, og det ELSKER jeg. Kaken er overlesset av nydelig og velsmakende ostefyll, og noen synes det kan bli i meste laget. Halver fylloppskriften hvis ønskelig. Pynt med valnøtter eller gulerøtter laget av marsipan med grønn og oransje konditorfarge.


Sist redigert av Fruktflua : 12-10-08 kl 19:57.
Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 21:19   #4
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gulrotkake

Min favoritt er med gulrot og mandelbunn og helt uten fett. Den er utrolig saftig og holder seg lenge i kjøleskap. Opprinnelig fra en oppskrift på Det søte liv.Moderet av meg til 24-26 cm form uten å øke sukkermengden.
4 egg
150 gr. sukker
2 ss sitronsaft
1 ts bakepulver
50 gr. hvete eller speltmel
ca 140 gr finrevet gulrot
200 gr kvernede mandler

Pisk stiv eggedosis. Mal mandler og bland dem med mel og bakepulver. Bland mel/mandel blandingen annen hver gang med gulrot i eggedosisen uten å røre for hardt, ha i sitronsaften. Hell i godt smurt form. Stek på 180 gr. til den ikke lenger henger igjen på kakepinnen ca 50 min i min ovn.
Jeg lager glasur av philadelphia light, sitronsaft og melis.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 21:53   #5
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulrotkake

Den hørtes kjempegod ut Susse! Litt annerledes. Tror jeg skal prøve den.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 21:55   #6
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulrotkake

Etter å ha bakt denne til barnehagesommerfest er jeg blitt kjent som hun med den fantastiske gulrotkaken.

Gulrotkake i langpanne

Her har du oppskriften på en enkel, stor og DEILIG gulrotkake dekket med masse, nydelig ostekrem!

Ingredienser:

6 dl sukker
4,5 dl matolje
6 egg
7,5 dl hvetemel
3 ts natron
3 ts bakepulver
3 ts kanel
750 g skrelt gulrot

Glasur:
250 g smør
400 g kremost (f.eks. 2 pk Philadelfia)
500 g melis
3 ts vaniljesukker

Fremgangsmåte:

Visp sammen sukker og olje i en stor bakebolle. Pisk inn eggene (for hånd eller bruk elektrisk misker) til blandingen blir tykk og lys. Sikt sammen hvetemel, natron, bakepulver og kanel. Bland i til en jevn deig. Riv gulrøttene fint og rør inn i deigen til slutt.

Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30X40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i ca 40 min. Avkjøl kaken i formen. Hvelv kaken ut av formen og fjern bakepapiret.

Rør sammen smør og litt melis til smørkrem. Tilsett kremost, vaniljesukker og resten av melisen og pisk ostekremen jevn. Bre ostekremen i et tykt lag over kaken. Lag gjerne riflete mønster i ostekremen med en gaffel. Del kaken i passe store firkanter.

Tips:

750 g skrelt og renset gulrot tilsvarer ca 1 kg med urensede gulrøtter.

Er du ikke fullt så glad i ostekrem, kan du halvere oppskriften på glasuren.

Kaken er kjempefin å fryse, også med ostekrem. Ostekremen gjør kaken litt klissete med det samme. Jeg pleier å dele kaken forsiktig i biter og så sette kakestykkene i kjøleskapet til ostekremen har stivnet noe. Så har jeg stykkene forsiktig i en fryseboks (ikke oppå hverandre) eller i fryseposer. Når kaken er frossen kan du stable kakestykkene oppå hverandre som du ønsker.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 14:58   #7
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gulrotkake

NAM! Jeg MÅ bake en kake i helga. Tror jeg skal prøve Tertit sin oppskrift. Susse sin virket veldig god ut, men har ikke mandelkvern..

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 14:59   #8
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulrotkake

Gulrotkake kan aldri bli godt.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 15:09   #9
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulrotkake

Gulrotkake er knallgodt!
Og så kan man jo innbille seg at det er litt sunt....

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 15:34   #10
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Gulrotkake

Toro.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 18:27   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulrotkake

NAm, enda flere å prøve gitt. JEg digger ostekake og har nesten spist opp en hel kake helt alene. Ikke ble jeg kvalm engang!!

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 08:30   #12
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulrotkake

Emma, gulrotkaken "min" er kjempegod, og den er best etter et par dager i kjøleskapet!

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 09:48   #13
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gulrotkake

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Emma, gulrotkaken "min" er kjempegod, og den er best etter et par dager i kjøleskapet!

Supert! Da blir det den, tror jeg.

  Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 10:46   #14
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gulrotkake

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

NAm, enda flere å prøve gitt. JEg digger ostekake og har nesten spist opp en hel kake helt alene. Ikke ble jeg kvalm engang!!


DET er godt gjort Gjør nesten bestandig det samme selv. Skjønner ikke at den ikke blir spist opp i selskapene...jeg klarer jo halve alene

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 11:56   #15
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Gulrotkake

Har ikke oppskriften min i hodet, men den har mer krydder enn bare kanel..... Jo,ingefær, muskatnøtt, var det.

I kremen har jeg også litt sitron, det gir en skikkelig fin og frisk smak.
Får også alltid skryt av oppskriften jeg bruker, og jeg lurer jammen på om jeg ikke skal bake litt imorgen!

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 05:14   #16
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulrotkake

Takk for oppskrifter.
Skalha gjester denne og neste helg så jeg skal nok få prøvd ut et par typer.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 09:46   #17
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulrotkake

Dette er min favoritt

Gulrotkake

4 dl. revne gulrøtter
3 dl. hv. mel
2 ts. bakepulver
2 dl. sukker
1 ts. vaniljesukker
1 ts. kanel
1/2 ts. salt
1/2 dl. grovt hakket valnøtter
1 1/2 dl. olje
2 egg

Rører eggedosis av egg og sukker, rører forsiktig inn resten. Liker man rosiner kan man ta i en halv dl. med det også, det er kjempegodt

Jeg bruker rund form, 26 cm. Om man dobler røren, kan denne has i langpanne. 180 grader i ca. 30 minutter. Følg med på kaken og sjekk den når det begynner å nærme seg slutten av steketiden. Stekeovner er forskjellige.

Glasur
1 del kremost med mandarin og ananas
1 del margarin/meierismør
Noen dråper sitronsaft
Melis

Ta i melis i forhold til hvor stor mengde du lager av glasuren. Kremen skal være smidig.

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 10:04   #18
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulrotkake

Jeg bruke vekselsvis Hønnis og Tertist oppskrift.

Btw: Nå kan gulrotkake lages nesten helt økologisk. Økosukker, økogulrøtter, økomelis, økosmør, økomel og økosmøreost fra Tine får du på Coop-butikker (Prix, OBS, Mega, og jamen har jeg ikke sett økokanel der også!)

Økogulrøtter er mye søtere i smaken enn vanlige og kan anbefales på det varmeste.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 11:05   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulrotkake

Nå har du jo fått mange, men jeg må bare dele min oppskrift. Jeg får hemningsløst mye skryt for denne:

Tjorvens fantastiske gulrotkake

375 g sukker
2 dl olje (bruk mais- eller solsikkeolje; IKKE olivenolje)
4 egg
300 g hvetemel
1 ss kanel
1 ts salt
2 ts natron
1 stor ts vaniljesukker
500 g revne gulrøtter
50 g valnøtter (kan sløyfes; særlig hvis kaken skal serveres til noen med mulig nøtteallergi)

Glasur:
125 g fløteost (jeg bruker Tine Naturell)
50 g mykt smør eller margarin
2 ts vaniljesukker
200 – 250 g melis


Pisk sukker og olje til en kremet masse og pisk eggene i, ett om gangen.

Sikt på mel som er blandet med kanel, salt, natron og vaniljesukker.

Vend i gulrøtter og eventuelle nøtter til slutt.

Fyll deigen i en velsmurt form (ca 24 cm i diameter) og stek kaken ved 175 grader i minimum 1 time på nederste rille i ovnen. Det pleier å ta ca 1 time og 20 minutter, men dette varierer med ovnen. Prøv med en kakenål om den er ferdigstekt. Avkjøl kaken på rist.

Pisk fløteost og smør og tilsett vaniljesukker og melis. Smør dette på den avkjølte kaken.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 12:01   #20
Ema
Bør lage seg en tittel selv
 
Ema sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.663
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Sv: Gulrotkake

Nam, nam, her var det mye godt! Men jeg tror jeg skal prøve meg på din oppskrift, Hønni. Den hørtes skikkelig god ut også så praktisk med langpanne. Gutten min har bursdag snart, så kanskje den blir en slager? Håper det, er i hvertfall selv veldig glad i gulrotkake

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no