Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Hjelp, jeg skal "være fotograf" i en dåp...

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-08, 22:32   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hjelp, jeg skal "være fotograf" i en dåp...

Hva må jeg tenke på? Føler meg overhodet ikke skodd for oppgaven og har sagt klart fra at jeg ikke garanterer "sinnsykt bra bilder".

Er det greit å snike seg nesten opp til døpefonten og knipse litt? Er det greit å ta bilder av de når de sitter der og venter og presten preiker?

Regner med hun vil ha bilder av babyen til bruk i f.eks takkekort eller å henge på veggen, men jeg er relativt uengasjert i dåp sånn generelt sett, så jeg klarer ikke å se for meg hva som er standard. Har en svart gardin, skulle jeg tatt med den, tro? (Har med hell brukt den som bakgrunn her hjemme...)

Blitz eller ikke blitz? Tar vel sikkert bilder inne i kirken etterpå av oppstilt mor&barn med familie og sånn?

Har ikke stativ, og har ikke ekstern blitz. Eller dvs jeg har jo en ekstern blitz som bare går rett frem, da... Skal jeg rote frem den, tro?

Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-08, 22:48   #2
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal "være fotograf" i en dåp...

Ang bilde i kirken, så ville jeg snakket med presten om hva han liker. Om dåpsbarnene med faddere kommer gående opp midtgangen, er det jo koselig å ha bile av det.

Ville ha brukt blits, da det kan bli mange dårlige og mørke bilder uten blits.

Ellers: kom deg innpå motivene, slik at man ikke bare ser mennesker langt borte. Ikke nødvendigvis ansiktsbilder, men nært nok til å se ansiktsuttrykk.

Knips bilder fra dere kommer i kriken og underveis til dåpens ende. Så kan foreldrene sortere bilder etterpå.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-08, 20:09   #3
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal "være fotograf" i en dåp...

Du kan kanskje avtale at du får lov til å sitte lengt fremme, så nært at du får gode bilder. At du er den ene som får lov til å ta bilder liksom, for ofte vil jo ikke prestene at det knipses villt under dåpen (det må foreldrene høre om da, de må snakke med presten).

ANg. blitz så har det absolutt ingen hensikt om du ikke sitter nært nok til at du lyser helt frem. Og det er heller ikke noe presten sikkert vil sette pris på, oftest får man vel la én fotograf ta bilder men uten blitz.. i alle fall under vielse.

Da må du ha høy ISO og prøve på litt lang lukkertid. Vær tidlig ute og test ut.
Ta bildene i RAW så kan du justere mest mulig etterpå.

Om du trenger stativ kommer an på hvor lang lukkertid du må ha egentlig... klarer du deg med sånn 1/40 , 1/20 eller sånn rundt der er det ikke sikkert du trenger det. Motivene står neppe stille lenger enn at det går greit heller da.

På inn- og utmarsj får du sikker blitze, og er de nære nok så er jo den helt greit men står du langt unna så hjelper det som sagt ikke noe...

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-08, 20:18   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal "være fotograf" i en dåp...

Et tips er å komme veldig tidlig for å sjekke lysforholdene i kirken. Kirkebygg er ofte svært vanskelige å fotografere i pga. størrelsen på rommet og vinduer som kan gi mye motlys. Hvis du kommer tidlig og prøver deg fram kan du gjøre klart innstillinger på forhånd.

Her hos oss er eneste "regel" for fotografering at ikke fotografen skygger for dåpsbarn og familie slik at ikke folk ser dem (fotografer tror noen ganger at de er gjennomsiktige), ellers er det meste tillatt. Det er lokale forskjeller i forhold til det med fotografering så det er lurt å spørre på forhånd.
Et uendelig blitzregn like ved siden av døpefonten er ganske forstyrrende.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-08, 20:42   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, jeg skal "være fotograf" i en dåp...

Takk for tips, folkens. Det gikk egentlig veldig greit. Det var tre babyer som ble døpt før "vår" baby, så jeg så an hvordan de andre gjorde det. Snek meg opp og satt på huk helt forrest og tok tre bilder under selve dåpshandlingen, også tok jeg et par på innmarsj og under siste salmen gikk jeg foran første rad og tok bilde av mor, far og baby.

Det var ingen stor suksess med familiebilder ute etterpå, men har nå fått redigert og styra litt så jeg håper de finner noe de kan smette inn i albumet iallfall. Fikk ikke tatt noen bilder av kun babyen i dåpskjolen, han ble alltid holdt av noen. Men fikk kjempemange supre portretter, så det ble bra.


RAW har jeg enda ikke begitt meg ut på, gitt.

Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no