Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Nøstebarn eller Alpaca?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-06, 13:42   #1
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nøstebarn eller Alpaca?

Hva er best å strikke babyteppe i? Er det lanolin i Alpaca, det er vel det i Nøstebarn sitt garn? Hvordan vasker man slike strikketepper? Med Milo eller lanolinshampoo?

Jeg holder på med et enkelt babyteppe i Alpaca og det er utrolig mykt og godt. Men skal strikke flere tepper tenker jeg og lurer på om jeg bør ha et i Nøstebarn også. Hvilket garn er finest og mest praktisk med tanke på vask? Ev. noe helt annet jeg burde brukt?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 15:01   #2
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Dersom det er lanolin i det,
trenger man ikke å vaske (så ofte)
Lanolinen skal jo beskytte og impregnere.
Dersom det kommer skit på det (gulp eller sånn) så skal man "bare" skylle.
Men dersom du må vaske (dersom det lukter) så gjøres det med ullprogram og milo eller ullshampo, evt settes inn med lanolin igjen.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 15:05   #3
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Hentet fra nøstebarn sine sider

Sitat:

Blir det ikke mer arbeid med vasking?
Ubehandlet ull inneholder naturlig bakteriehemmende ullfett (lanolin), ullfibrene suger ikke til seg skitt. Mange erfarer at de får mindre vask En ullpysj håndvaskes etter flere måneders bruk Bomullspysjer maskinvaskes hver uke. Mange kunder sier at maskinvask går greit med ullprogram / ullvugge, men kvaliteten på disse programmene varierer, prøv eventuelt med ett plagg.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 15:19   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Jeg synes iallefall at Nøstebarn sitt ull/silke garn er helt fantastisk deilig til babytepper, men jeg har ikke erfaring med Alpacagarn, så hva som er best kan jeg jo ikke uttale meg om.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 15:21   #5
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg synes iallefall at Nøstebarn sitt ull/silke garn er helt fantastisk deilig til babytepper, men jeg har ikke erfaring med Alpacagarn, så hva som er best kan jeg jo ikke uttale meg om.

Signerer!

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 18:54   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Jeg har pulsvarmere , sjal og pannebånd i Alpaca og ville aldri brukt det til babyteppe. Alpacaen slipper bittesmå hår hele tida og er garanter irriterende for små babyer.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:21   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Har strikket flere babytepper i ull garn fra nøstebarn og de som har fått de er veldig fornøyde da de er så enkle å holde rene.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:57   #8
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg har pulsvarmere , sjal og pannebånd i Alpaca og ville aldri brukt det til babyteppe. Alpacaen slipper bittesmå hår hele tida og er garanter irriterende for små babyer.

Garnet jeg strikker av slipper ikke småhår i det hele tatt. Utrolig deilig å strikke med faktisk. Mykere enn dette trenger jeg ikke til babyen. Må nok prøve å strikke et teppe med nøstebarn sitt garn også, men etter å ha lest litt om Alpaca så holder jeg nok en knapp på at dette er bedre. Ihvertfall til jeg har fått prøvd nøstebarngarnet.

Fra Garnstudio

Sitat:

Fakta om fibrene
Alpaca fibrene er hele 3 ganger sterkere og 7 ganger varmere enn lammull. Dette trengs, da alpacan lever på de Peruanske høyslettene (3000- 4 500 meter over havet) der temperaturen gjerne synker ned til 20 minusgrader på nettene! Samtidigt er alpacka-ulla utrolig myk og vidunderlig å bruke og er ikke allergifremkallende.
I dag er alpaca et meget ettertraktet og eksklusivt material innenfor moteindustrien verden over, og regnes dessuten som bedre enn f.eks. merino ull og kashmirull.

Er det forresten noen som har oppskrifter på fine babytepper?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 21:39   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Mine ting er strikket i Alpaca fra Garnstudio og kåpen min så ut som en sau med lysblå hår etter noen få timers bruk. Jeg hadde aldri latt en baby ligge på et slikt teppe.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 10:29   #10
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg synes iallefall at Nøstebarn sitt ull/silke garn er helt fantastisk deilig til babytepper, men jeg har ikke erfaring med Alpacagarn, så hva som er best kan jeg jo ikke uttale meg om.

Enig.
Strikket et teppe med Nøstebarngarn for 6 år siden, og brukes nå til tredje ungen

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 20:47   #11
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Jeg ble ferdig for noen uker siden med Nøstebarn sitt teppe i ull/silke. Synes dette ble utrolig mykt og fint, men vet jo ikke helt hvor lettvint det blir å vaske...Men det skal jo ikke vaskes så ofte, så vi får se hvordan det går

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 12:43   #12
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Jeg ble ferdig for noen uker siden med Nøstebarn sitt teppe i ull/silke. Synes dette ble utrolig mykt og fint, men vet jo ikke helt hvor lettvint det blir å vaske...Men det skal jo ikke vaskes så ofte, så vi får se hvordan det går


bare ikke slipp mannen til når det skal vaskes!!
Vårt er nå ca på størrelse med en gryteklut eller gulvfille

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 12:47   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Jeg har strikket i både nøstegarn ull/silke, nøstegarn merinoull og flere varianter alpakka-ull, og til babyteppe som babyen faktisk skal ha oppi ansiktet (og ikke oppå dyna) ville jeg absolutt valgt nøstebarnvarianten. Alpakkaull hårer! I forskjellig grad selvsagt, og mindre etter vask, men det blir absolutt småhår av det.
Nøstebarn sitt garn virker kanskje litt stivere (hardere?) når du strikker med det, men resultatet blir så mykt og fint at, ordentlig fnugglett og deilig, spesielt etter vask. Også er det veldig greit å vaske det, lett å få rent. Og i vaskeprosessen må ingen husbonder slippe til, det kan jeg skrive under på! (teppet må også holdes unna hvalper og gnagelystne hunder )

En ting med nøstebarnulla er at jeg synes det er litt mindre strekk i det enn i andre garn, men det gjør fint lite for et teppe.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 19:39   #14
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Takk for svar.

M^3: Har du prøvd merinoull fra andre enn nøstebarn? Hva er det som gjør nøstebarngarnet så spesiellt?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:23   #15
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Takk for svar.

M^3: Har du prøvd merinoull fra andre enn nøstebarn? Hva er det som gjør nøstebarngarnet så spesiellt?



får ikke prikket deg-- men takk for tips. *springer og prøver det med en gang.. om "filla" fremdeles er vaskekjelleren da*

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:04   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Jeg har strikke med merinoull i andre garn også, jeg synes kanskje resultatet ble litt mer kompakt? Har sikkert mye med at nøstebarngarnet egentlig er ganske tynt

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:08   #17
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Du kan forresten prøve å skylle opp grytekluten din med mye skyllemiddel mandarin, og se om du kan klare å strekke den litt i fasong igjen.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 11:17   #18
KnapperAlpakka
Entusiastisk
 
KnapperAlpakka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Knapper, Hedmark
Innlegg: 12
KnapperAlpakka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Hva er best å strikke babyteppe i? Er det lanolin i Alpaca, det er vel det i Nøstebarn sitt garn? Hvordan vasker man slike strikketepper? Med Milo eller lanolinshampoo?

Jeg holder på med et enkelt babyteppe i Alpaca og det er utrolig mykt og godt. Men skal strikke flere tepper tenker jeg og lurer på om jeg bør ha et i Nøstebarn også. Hvilket garn er finest og mest praktisk med tanke på vask? Ev. noe helt annet jeg burde brukt?

Dette er en gammel tråd, men jeg måtte bare postere!

Alpakka er perfekt for babytepper. Vi har et spesielt fint et fra Alpaca Society. Så utrolig lett, mykt, glatt og isolerende! Husk å velge riktig garn - det er mange varianter og kvaliteter. Vi har noen råd i bloggen vår og på websidene våre.

Alpakkafiber har forøvrig ikke lanolin. Dette er bra! Det minsker problemene med at skitt og smuss samler seg i fiberen som på sau og bomull, og dermed minsker du også problemer for de som er allergiske. Alpakkafiberen er glatt i tillegg og smuss bare detter av (Thousand Island på alpakkaprodukter er bare å tørke av...). Vask på ullvaskeprogrammet eller enda bedre håndvask, og du vil få et produkt som varer lenger enn barnets livstid!

__________________
Alpakkaoppdretter og -entusiast
KnapperAlpakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 11:57   #19
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Du store alpakka!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 11:59   #20
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nøstebarn eller Alpaca?

Strikker forøvrig en ribbebukse i deilig alpakka nå. Den loer ikke nevneverdig, så det er sikkert ulike typer ute å går ja.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no