|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Når bør man dele stauderJeg har en alunrot jeg har tenkt å dele. Når er den beste tiden å gjøre det på. Nå? Eller vente til det er enda litt varmere i lufta? Eller er det best å gjøre det om høsten?
![]() |
#2 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når bør man dele stauderGenerelt er det best å plante om våren, for at plantene skal få sesongene på seg til å "slå rot". Vent til nattefrosten er ferdig, for nyplantede planter er nok litt ekstra vare for frosten. Det er ikke sikkert blomstringa blir 100% hvis planten har begynt med blomster eller man flytter rett før blomstringa skal begynne, men den kommer seg nok etterhvert. Stauder er jo som regel ganske tøffe av seg, og tåler godt deling, flytting, etc.
![]() |
![]() |
#3 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Når bør man dele stauderBruker å flytte og dele stauder etter at de har blomstret jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Når bør man dele stauderJeg delte dagliljer i høst, det har gått fint ser jeg nå.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Når bør man dele stauderHer hos meg har ikke Heuchera kommet igang nok til at den kan deles enda, men å dele på våren skal i teorien gå helt fint, det! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Når bør man dele stauderOk - da deler jeg dem til helgen. Takk for svar alle sammen. Jeg har flyttet dem i hvert fall to ganger før pga at vi har flyttet, og det har gått veldig greit. Begge gangene om høsten. Men jeg har aldri delt den. Nå er den stor og vokser seg liksom opp av jorda, så jeg tenker den trenger litt forandring. Det er bare å dra røttene fra hverandre, ikke sant?
![]() |
#8 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når bør man dele stauderHvis du klarer å lirke røttene fra hverandre er det best, men jeg har mange ganger måttet dele en rot med en spade, og det har gått bra det også
![]() |
![]() |
|
|