|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Vaklende
|
![]() Hva slags diett ligner dette på?Moren min har fått beskjed av legen om å legge om kostholdet, med veldig spesifikke beskjeder om hva som kan spises og hvor mye. Det ser litt krevende ut, ekstra siden hun er syk og bor langt vekke. Jeg håper å få tips til sammensatte måltider/diett ved å kikke på feks Fedon eller lavkarbo-menyer, men er foreløpig usikker på om beskjedene hun fikk passer inn i noen "diett". Noen av dere som kjenner til området? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?Lag kjøtt, fisk/sjømat og egg som hovedrett i hvert måltid, og legg til grønnsaker av ulik art.
![]() |
#3 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?Tusen takk, DM. Har du noen erfaringer med å fryse noe av dette? Det blir nok en utfordring å få dette til, da hun foreløpig er sengeliggende og avhengig av mye tilrettelegging på forhånd. Hadde vært kjempefint å få ordnet noen frysemåltider. (Hun bor et godt stykke unna) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?Egg er greit å oppbevare ferdig i kjøleskapet, men jeg aner ikke hvordan det er med frysing.
![]() |
#5 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?Omeletter kan fryses.
![]() |
#6 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?Gode krydder å bruke er: Herbamare urtesalt, tandoori masala (hindu) og tikka masala (black boy). En rett kan bli tre ulike retter kun ved å endre kryddertypen. (Disse tre er glutenfrie ja. Rene krydder er det, men vær forsiktig med blandinger, de inneholder ofte hvetetivelse. )
![]() |
#7 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?Har mamma`n din vært hos Helge Oftebro? Det ser sånn ut hvertfall!
![]() |
#8 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?
Takk for frysehjelp! DM hadde jo noen gode tips om krydder, men her er det ytterligere komplisert siden moren min tåler lite. Vi tør egentlig ikke salte maten engang, men jeg tror urtesaltet og kanskje noe urtekrydder kan brukes. De andre kan vi kanskje forsøke når hun eventuelt har blitt bedre?
Jepp, det vil si hun har hatt kontakt pr brev, telefon og via blodprøver tatt hos fastlegen. Har du noen erfaringer som kan deles? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?Supper må jo være noe?
![]() |
#10 |
representert
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?
Jeg har gått hos han med stoffskiftet, og mener at det er "hans skyld" at jeg faktisk klarer å fungere idag.
![]() |
#11 |
representert
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?[quote=Balanse;980819]
![]() |
#12 |
representert
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?Glemte det i går,men Oftebro har også kostholds-kurs! Det hadde kanskje vært no?
![]() |
#13 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?Da har jeg lest på det andre forumet til øyet ble stort og vått, samt lest en del ellers på nett. Det gjenstår fremdeles en del forvirring, f.eks ser jeg at de fleste andre spiser egg, mens moren min sier at det ikke står at hun skal spise egg så det vil hun ikke |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
representert
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?Har ikke sett det siste her før nå, så jeg måtte finne frem ett gammelt skjema fra Oftebro og se etter. Det står ikke noe om egg noen steder, men lurer på om dette kommer under "fugl"?
![]() |
#15 |
representert
![]() Sv: Hva slags diett ligner dette på?Og der leste jeg at hun ikke kommer seg ut av huset... Kanskje Oftebro kan sende henne det hun trenge i posten? Eller en av hennes nærmeste kan gå på kurset for henne?
![]() |
|
|