Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ting man lurer på en torsdagsnatt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-08, 00:00   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Ting man lurer på en torsdagsnatt

Vi sier årstall i titall, ikke sant: Nitten nittiåtte, f.eks.
Men om totusentallet bruker vi jo tusentall.
Så vi sier 1908: Nitten null åtte, men 2008: To tusen og åtte.
Tror dere man vil gå over til å bruke titall igjen? Så dette året vil bli husket som tjue null åtte.

Jeg bare lurer.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 00:10   #2
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting man lurer på en torsdagsnatt

Ja, jeg tror vi kommer til aa si det, men vet ikke naar. Det har nok med mer enn hva som er enkelt aa si, for vi blir jo ofte inspirert av svenskene som jo sier tjue null aatte.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 00:24   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

I mine ører så høres det naturlig ut å bruker totusen og ... gjennom hele hundreåret. Tjue null åtte høres rart ut synes jeg.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 00:35   #4
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Jeg hørte i programmet "Språkrøret" på P2, der de tok opp dette (forresten et program jeg anbefaler. Hører aldri på P2 ellers).
Der sa Sylfest Lomheim at det korrekte er å si to-tusen-og-åtte.

Fordi vi også alltid har sagt tusen og tretti, tusen og tolv....osv.....når vi omtaler de historiske begivenheter.
Tjue atten er noe Tromsø-OL og NRK prøver å få oss til å si. Jeg irriterer meg hver gang jeg hører det.
Fordi en språkekspert har fastslått at det heter totusenog......Jeg tror mest på ham.
Men vi blir påvirket. Likevel er det vel ingen grunn til å skyte de som sier det feil......såpass må vi del dessverre tåle.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 01:41   #5
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Vet du, det har jeg tenkt på flere ganger også. Uten at jeg har fått somlet meg til å lage en tråd om det.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 07:44   #6
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg har hørt denne varianten:
2012 = 2-12

Gammel 09-05-08, 08:00   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svenskene sier vel 20-8, gjør de ikke det

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 08:07   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begynte å fundere på dette en dag jeg hørte de pratet om Tromsø tjue-atten på tv. Jeg håper vi fortsetter med tusen-tall, det høres mye riktigere ut for meg.

Gammel 09-05-08, 08:26   #9
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Holder en knapp på tusentall.
Jeg hører foresten mange av den eldre garde si di er født i f.eks nittenhundredeogenogtyve.
Så jeg vet ikke om det var vanlig før og det er nå i nyere tid vi har gått over til å bruke titall ?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 08:29   #10
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

I Norge er totusentallet riktig, hva? Elias: Jeg mener jeg leste en kommentar fra Lomheim om det samme for ikke lenge siden.

Jeg synes svenskene har valgt en praktisk løsning.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 08:55   #11
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

På spansk sier de årstall med tusentall uansett. 1998 blir ett tusen ni hundre og nittiåtte.
Jeg leste årstallet 2010 et sted og fikk lyst til å uttale det tjue ti, kanskje hjernevasking fra Tromsø tjue atten.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 12:31   #12
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det ble bestemt en gang på nittitallet at vi skal si totusen-og-.. i Norge. Jeg synes det hadde vært bedre å fortsette med tjue, jeg.

På jobben sier vi forøvrig ofte tjue.. når vi snakker om prosjekter frem i tid. Totusenogtrettifem er unektelig tyngre enn tjuetrettifem.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.