|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Leser
|
Om drapet på femåringen i TelemarkJeg legger ikke ved link. Jeg antar at de fleste har fått det med seg at en far har drept sin fem år gamle datter i Telemark.
|
|
|
#2 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Om drapet på femåringen i TelemarkJeg for min del tror det er så godt som umulig å utforme et regelverk som vil være til det beste for barnet.
|
|
|
#3 |
|
trøtt
|
Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
Akkurat det eksemplet du bruker der er noe jeg synes er helt hårreisende. (Ikke at du bruker det, men at det faktisk er slik.) Dersom far er voldelig mot mor er han etter min mening også voldelig mot barnet selv om han ikke har rørt det i det hele tatt. Det kalles psykisk vold. En ting som virkelig opprører meg er hvordan fars rett til samvær settes foran mors rett til beskyttelse fra far. Når mor og barn flykter tik krisesenter så skal far likevel ha samvær så lenge far ikke har rørt barnet. Hvor lett tror du det er for et barn å ikke røpe noe om hvor mor befinner seg når far spør?
|
|
|
#4 |
|
trøtt
|
Sv: Om drapet på femåringen i Telemark... og der ble innlegget mitt litt på siden av HIs tema, men akkurat det med fars samværsrett når han slår mor er et tema jeg er engasjert i.
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Jeg synes det ble veldig bra innenfor tema, jeg.
|
|
|
#6 |
|
By the Sea
|
Sv: Om drapet på femåringen i TelemarkDu reiser en viktig problemstilling som jeg har tenkt mye på.
|
|
|
#7 |
|
Ute på tur
|
Sv: Om drapet på femåringen i TelemarkHar det vært vold mot mor i dette tilfellet? Her har jo far hovedomsorgen og mor samværsrett? Og han kjører til den 19 år gamle ekskjæresten (ikke barnemoren) og prøver å ta livet av seg med det døde barnet i bilen. Jeg har lest svært lite om den saken!
|
|
|
#8 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#9 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Det finnes i alle fall ett unntak fra det: Det ble nylig innført en lov som gjorde "grooming" straffbart. Grooming betyr at man nærmer seg mindreårige med det formål å på sikt utnytte dem sexuelt, for eksempel ved å utgi seg for å være en 14 år gammel gutt (mens man egentlig er en 53 år gammel gubbe) på internett og inngå et vennskapsforhold med en mindreårig jente. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Om drapet på femåringen i TelemarkHer var det ikke snakk om samvær, for han hadde daglig omsorg.
|
|
|
#12 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
Jo, men rettspraksisen er jo ikke slik.
|
|
|
#13 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Midt i landet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
[quote=Aminta;991704]Jo, men rettspraksisen er jo ikke slik. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Om drapet på femåringen i TelemarkJeg synes barn generelt blir for dårlig ivaretatt i det Norske rettssystemet. (sitter med P i fanget så får ikke utbrodert mer nå)
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Ja, det har de. Dette er et stort problem med lovverket slik det er i dag. Loven er jo heller ikke laget med det for øye (å dømme i private forhold).
Ja, men jeg er ikke helt sikker på at det er nytt. Man kan også dømmes for voldtekstforsøk eller for å planlegge en kriminell handling. Så vidt jeg vet er det faktisk forbudt å oppfordre andre til å begå kriminelle handlinger. Man skal også kunne bli dømt for å kjøpe tyvgodt - hvis det kan bevises at man "burde ha skjønt det". Det springende punkt er vel at man blir dømt for planleggingen. Det at det blir utøvd vold på denne måten er vel affekthandlinger og ikke planlagt på noe som helst måte.
|
|
|
#16 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Om drapet på femåringen i TelemarkJeg aner ikke hva som er riktig og har heller ikke lest alt om denne saken. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Om drapet på femåringen i TelemarkJeg forstår heller ikke hvordan far kunne ha hovedomsorgen. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Voldtektsforsøk og kjøp av tyvgods er jo i høyeste grad "handlinger". Jeg trodde absolutt ikke man kunne bli dømt for å planlegge et innbrudd, for eksempel, men det er i så fall parallellen til grooming-lovgivingen: man blir dømt for å gjøre noe som i andre henseende er lovlig, men som i det aktuelle tilfellet blir forbudt fordi man har overgrep som hensikten bak handlingene. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Den kjøper jeg, men han har en voldsdom. Det er ikke noe mor har funnet på. |