Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilken kake skal jeg bake til barnehagefesten?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-08, 23:51   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken kake skal jeg bake til barnehagefesten?

Jeg er kakeansvarlig neste fredag, hvor barnehagen skal ha 17. maifest. Det bør være kake nok til 20 - 30 personer, barn og voksne. Er det noen som har tips til en god og anvendelig kake?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 00:03   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken kake skal jeg bake til barnehagefesten?

Vaniljekaken her inne har fått mye skryt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 00:05   #3
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Vaniljekaken her inne har fått mye skryt.

Enig, den er kjempegod.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 00:17   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med langpannesjokoladekake kan man ikke gå feil. Jeg har en oppskrift på en utrolig deilig amerikansk en, med rømme og greier, du kan godt få den, hvis du vil. Den er saftig og mørk, men helt fin for banreganer også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 00:19   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Med langpannesjokoladekake kan man ikke gå feil. Jeg har en oppskrift på en utrolig deilig amerikansk en, med rømme og greier, du kan godt få den, hvis du vil. Den er saftig og mørk, men helt fin for banreganer også.

Yes! Så kan jeg pynte med seigmenn, så er barna godt fornøyd også.

Gammel 10-05-08, 00:21   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn poselangpannesjokoladekake er glutenfri også. Uslåeleg argumentasjon for å bruke posekake til barneseleskap og sånn.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 00:22   #7
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilken kake skal jeg bake til barnehagefesten?

Åh, oppskrift?

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 10:20   #8
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Dette er ei knallgod sjokoladekake!

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 10:22   #9
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Dette er ei knallgod sjokoladekake!

Er det bare meg som synes bildet ser ut som en seigmannkirkegård?

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 10:36   #10
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Hadde laget sjokoladekake.
Toro langpannekake med en stor Stratos i. Blir skikkelig god.

Gammel 10-05-08, 14:25   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Sånn poselangpannesjokoladekake er glutenfri også. Uslåeleg argumentasjon for å bruke posekake til barneseleskap og sånn.

Det er et godt argument. Bruker man vegetabilsk olje i den, kan den spises av melkeallergikere også.

Men vil du ikke ta hensyn til eventuelle allergikere så kan du bake denne. Her er oppskriften på kaka jeg snakket om tidligere. Den er fra en amerikansk diner-kokebok. Jeg skriver både amerikanske og norske mål, hvis noen har vekter/målegreier for begge deler.

Chocolate Fudge Cake

2 2/3 kopp / 6,5 dl mel
1 1/2 kopp / 3,75 dl sukker
1 kopp / 2,5 dl hardpressa lysebrunt sukker
1/2 kopp / 1,25 dl kakao
2 ts bakepulver
1 ts baking soda eller natron
1/2 ts salt
3 store egg, romtemperert
2/3 kopp / 1,6 dl rømme
1 ss vaniljeekstrakt eller vaniljesukker
3/4 kopp / 1,9 dl usaltet smør (eller vanlig smør, og droppe det andre saltet), smeltet
1/2 kopp / 1,25 dl maisolje
1 1/4 kopp / 3 dl isvann

Fudge Frosting
6 ounces / 170 gram mørk kokesjokolade, gjerne uten sukker
1 kopp / 2,5 dl usaltet smør (eller vanlig), romtemperert og mykt (ikke smeltet)
2 kopper /5 dl melis
1 ss vaniljeekstrakt eller vaniljesukker

1. Sett ovnen på 175 grader. Smør sidene på enten to runde former, eller en langpanne. Rist mel rundt i pannene, og hell av det overflødige.
  2. I en medium bolle bland alt det tørre med en visp.
  3. I en annen bolle, bland egg, rømme og vaniljeekstrakt (hvis du bruker vaniljesukker har du det i det tørre i stedet).
  4. Hvis du har en kjøkkenmaskin bruker du "the paddle attachement" og slå sammen det smeltede smøret og oljen på lav hastighet (går fint an å gjøre det for hånd også). Slå inn vannet (det er viktig at det er virkelig iskaldt). Tilsett det tørre og miks på lav hastighet i omtrent ett minutt, til det er blandet sammen. Skrap ned sidene, ha oppi eggeblandigen, og miks videre i ett minutt. Skrap blandingen over i formen(e)
  5. Bak kaka/kakene i 50-55 minutter, kan hende den trenger litt kortere tid i langpanne, hold et øye med den. En tannpirker stukket i midten skal ikke ha noe hengende igjen på seg når kaka er ferdig.
  6. La kaka avkjøle seg.
  7. For å lage glasuren smelter du sjokoladen i vannbad, avkjøl.
  8. I en elektrisk mikser bruk samme "paddle attachement" (vet ikke hva det heter på norsk, men syns ordet var så beskrivende at dere skjønner det sikkert) slår du smøret i omtrent et minutt på medium/høy hastighet, til det er kremete. Tilsett melis og slå videre i to minutter, eller til det er godt blandet og har en lett konsistens. Bland i vaniljeekstrakten, reduser hastighetentil lav og slå inn den smeltede sjokoladen. Sett opp hastigheten igjen, til blandigen er blank og smooth.
  9. Hvis du har to runde kaker skjærer du av evt. bulker på toppen slik at de blir helt flate. Det du har skåret av heller du i en blander og kjører til smuler på ca 20 sekunder.
  10. Leg noe av glasuren på toppen av ene kaka, legg dne andre oppå og dekk til med resten av glasuren. Oppå, og på sidene. Strø på sjokoladekakesmulene og klapp dem fast på sidene.
  11. Har du langpannekake heller du all glasuren oppå, og strør evt. over sjokoladekakesmuler.
  12. Voila! Verdens beste sjokoladekake.

Sist redigert av Tallulah : 15-05-08 kl 15:34.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 14:37   #12
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

enig!

Gammel 10-05-08, 15:54   #13
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1 1/4 isvann

Den må jeg få presisert.

Oppskriften ser smaskens ut og skal prøves!!!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 17:33   #14
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Den må jeg få presisert.

Se pkt 4. Altså - veldig kaldt vann.

Gammel 10-05-08, 18:18   #15
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joa, den tok jeg, men det var mengden!

Gammel 10-05-08, 18:25   #16
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilken kake skal jeg bake til barnehagefesten?

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 20:06   #17
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Nei, du er ikke alene om å synes det.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 20:13   #18
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Nå er ingredienser innkjøpt så nå håper jeg Glitter kommer innpå og forteller om det er en stor eller liten mugge med isvann som skal i.

Gammel 10-05-08, 20:18   #19
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjetter dl.

Gammel 10-05-08, 20:21   #20
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Joa, den tok jeg, men det var mengden!

Hysj! Nå følte jeg meg liksom litt smart for a change.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.