Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Mat til dåp

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-08, 23:16   #1
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Mat til dåp

Hva har dere servert i dåpsselskap? Vi blir vel ca 40 stk og skal ha selskapet på det lokale Klubbhuset her (dårlig utvalg i lokaler dessverre). Hva er billig , enkelt å lage (kan gjerne lage det selv) og godt.

Jeg vet mange bruker koldtbord, men jeg selv er ikke så glad i det for da spiser jeg nesten bare karbonade og potetsalat, da jeg ikke er glad i fisk og spekemat selv. Men selvfølgelig er det jo andre enn meg som skal dit da.

Kom med forslag folkens!

Jeg prøvde først å søke i forumet, men det gikk jo ikke

Sitat:

The following errors occurred with your search:

1. Sorry - no matches. Please try some different terms. Følgende ord er enten veldig vanlig, for lange eller for korte - og ble derfor ikke inkludert i søket ditt : dåp

Gammel 11-05-08, 23:19   #2
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mat til dåp

Man pleier vel å ha litt mer enn karbonade, potetsalat, fisk og spekemat i et koldtbord? Men, ikke alle har sans for koldtbord.

Hva med stek da? Småstek?

Gammel 11-05-08, 23:19   #3
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Første hadde vi snitter jeg lagde selv (midt på sommeren i 30 varmegrader, så det var greit med et lett måltid også). Andre gang var rett før vi flyttet, så da ble det bestilt koldtbord.

Kan evnt lage gryterett eller middag selv? Biffgryte, lasagne? Spekemat?

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 23:21   #4
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

I dåpen til storesøster serverte vi kald laks med tilbehør.
I lillebrors dåp serverte vi rømmegrøt og spekemat.

Det meste er vel "lov".

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 23:27   #5
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg er som deg og spiser oftest bare karbonader, kylling og waldorfsalat og potetsalat på koldtbord. Synes det er helt greit, jeg.
Kan du ikke ha dette andre som er nevnt + noen salater i ulike former?

Eller, hva med biff stroganoff, ris og salat? Vi fikk det servert i dåpen til niesen min i fjor og det var veldig godt det. ( bortsett fra at de brukte to timer på å varme den opp igjen...

Gammel 11-05-08, 23:29   #6
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Vi bestilte lapskaus på Spar. Vet det er mange som syns det er "kjip" mat å servere i selskap, men ingen i vår familie er så veldig "fine på det", og vi liker lapskaus veldig godt, også er det jo så enkelt!

Gammel 11-05-08, 23:31   #7
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Gjør det uformelt og lag en svær gryte med hjemmelaget lapskaus og nybakte rundstykker til?
Også får du alle til å bake en kake å ta med, så blir det nok dessert.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 23:41   #8
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har hatt forrett, middag og dessert i 3 barnedåper, og så har vi hatt gryterett med ris, loff og salat i en.

Det er ikke så mye jeg spiser på koldtbord, blir som regel bare karbonader og eggerøre. men de fleste finner jo et eller annet de liker på et koldtbord da.

Synes også lapskaus er greit å ha i en barnedåp (husker en diskusjon her inne om det) og jeg ville blitt veldig glad hvis det var lapskaus i et selskap jeg var i. men det er noe av det beste jeg vet også.

Gammel 12-05-08, 00:44   #9
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Gryterett er et veldig aktuelt alternativ, men det er kanskje litt kjipt med Toro Stroganoff eller? Selv så liker jeg forøvrig Toro sin veldig godt.
Noen som har noen gode oppskrifter (gjerne detaljert, trenger ikke være bare Stroganoff)?

Joda det er mye man kan ha på ett koldtbord, jeg har bare selv et par litt kjipe på minnet. Men det beste koldtbordet jeg har vært på var der alle gjestene skulle ha med en rett hver og det var veldig variert og godt. Det var jo et spleiselag da, litt annerledes med dåp.
Noen som har gode forslag til hva man kan ha som småretter da?

Lapskaus, tja...det er jo godt da, men jeg liker den best med pølse i jeg. Veldig barnevennlig da hvertfall.

Andre forslag?

Gammel 12-05-08, 01:10   #10
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hatt snitter i både storebrors og lillebrors dåp.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 07:53   #11
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=8280 Denne stroganoffen fikk jeg servert i klubb, og den var bare kjempegod.

Jeg bestilte snitter til mini sin dåp, og ved storebror sin dåp hadde vi svinestek mener jeg .

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 09:17   #12
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Hvis du går for koldtbord ville jeg laget det selv, du trenger ikke ørten forskjellige retter. Jeg synes bestilte koldtbord er utrolig kjedelig og ikke spesielt godt, selv fra velrenomerte cateringbyråer. Jeg ville laget pai, hjemmelagde grove karbonader, grov leverpostei med bacon og sopp, lefseruller med smøreost, ruccola og serranoskinke, hjemmelaget eggesalat og muligens noe røkt ørret hvis det er mange som er glade i fisk. ICA har en fantastisk god krepsesalat, chillikreps i aioli.
Kjøp eller lag mye godt brød og rundstykker, samt et par gode salater.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 09:34   #13
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Koldtbord er jo masse arbeid. Jeg hadde det til eldstemann, med de neste orket jeg ikke.

I dåpen til nummer to hadde vi spekemat, og en røkt laks (tilbehøret er det samme...).

Det aller enkleste var biff stroganoff, som jeg hadde i jentungens dåp. Jeg lagde den i forveien og frøs ned, så på dåpsdagen behøvde jeg bare å tine den, ha i creme fraiche, koke ris og blande salat (som var delt opp kvelden i forveien). Hvis du skal lage stroganoff (eller annen gryterett), så bruk for all del kvalitetskjøtt, og ikke Toro-poser.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 10:11   #14
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Stroganoff er fryktelig enkelt å lagr selv.
Har bare sånn ca oppskrift i hodet jeg.

Vi skal ha dåp i juli og skal ha kalkun. Steiker dagen før, skjærer opp og legger klart i alufolie til oppvarming dagen etter. Vi blir bare 20, kamskje litt stress å skrelle poteter til 40.

Gammel 12-05-08, 11:16   #15
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Da vi hadde navnefest serverte vi spekemat.
Hva med tapas?

Gammel 12-05-08, 11:24   #16
TBM
Passiv

Standard

Ser du har fått mange gode råd allerede - men må bare spørre om en ting: Er det vanlig med karbonader på "moderne" koldtbord? Det har jeg aldri hatt... Vi legger opp noe fisk, spekemat, paier, salater, roastbiff, diverse sauser/dipper, godt brød - og finner gjerne noen spennede nye ting fra gang til gang.

Men karbonader - det er vel for en annen generasjon?

Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 12:39   #17
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Alle koldtbord jeg har spist ved har hatt karbonader.

Er forsåvidt enig med deg TBM, om at det virker gammeldags, men det er jammen meg det det har gått mest av også!
Seinest i dåpen til guttene fikk vi sååå mye skryt for karbonadene, og det var både familie og venner.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 12:42   #18
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Vi har brukt å ha snitter. Til frøkna hadde vi kun faddere og besteforeldre til middag også kom de andre gjestene til kaffe og kake etterpå. Har 20 kvm stue og 30 gjester der ble trangt. Var en nydelig vårdag, så vi satt ute.

Gammel 12-05-08, 12:43   #19
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Mamma lagde kjempegod lapskaus da vi hadde dåp. Og så var det kaker etterpå, og da hadde bestemødrene og oldemor bakt sine beste kaker

Gammel 12-05-08, 12:46   #20
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Til hovedinnlegger;

Ved guttas dåp hadde vi følgende mat på koldbordet;
Karbonader m/løk, en lasagneform, spicy kjøttboller i tomatsaus, lefseruller m/rømme/røkelaks/basilikum, potetsalat, røkelaks, litt spekemat, eggerøre, fylte cherrytomater, et fylt brød, godt brød/rundstykker, litt forskjellige oster, og litt kjeks.

Viss det blir en neste gang, skal jeg ha middag, f.eks lapskaus, gryterett, kyllingsuppe eller lignende. Det ble en del jobb.

Sist redigert av Najade : 12-05-08 kl 12:47. Årsak: Føyde til en setning.
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
dåp, mat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.