Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om 17. mai

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-08, 09:28   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Om 17. mai

Ja, 17. mai står for døra, og med den melder det seg et par spørsmål. Er 17. mai "obligatorisk"? Blir vi sett rart på hvis vi holder oss hjemme? Saken er den at vi har en 2. klassing, og ei som går siste året i barnehagen. Barnehagene feirer dagen før (16. mai) og 2. klassingen har ikke lyst til å gå i tog, og er opprørt ved tanken på at han "må på skolen" på en LØRDAG. I fjor tror jeg han opplevde det hele som rimelig kaotisk. Masse folk, og han var veldig redd for å ikke finne oss etter toget. Dessuten syntes han det var langt å gå, og slitsomt. Med andre ord, ikke en sånn god opplevelse, akkurat.

Begge barna har mest lyst til enten å være hjemme, eller dra til bestemor og bestefar. Vi voksne har et svært lunkent forhold til 17. mai, og hadde vel egentlig foretrukket en sløv dag på terrassen, med litt grillmat og flagg.

Men så er liksom spørsmålet - vil ungene "få høre det" etterpå hvis vi ikke deltar på 17. mai? Vi har jo ingen gyldig grunn, egentlig. Ikke er vi bortreist, ikke er vi innvandrere, ikke er vi syke. Akkurat nå står det for oss voksne som litt slitsomt å dra ungene med ut på 17. mai. Dvs, slitsomt er det jo uansett, på den dagen, men hva er vitsen når ungene selv ikke vil?

Tanker?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 09:33   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om 17. mai

Det må da være helt greit å holde seg hjemme! Dere kan jo for sikkerhets skyld pynte med litt flagg og sløyfer, kanskje grille litt til middag.
Da jeg var barn gikk vi aldri i barnetoget, men vi dro ned til byen for å se på, og kjøpe ballong. Senere på dagen var vi kanskje med på aktiviteter på den lokale skolen, og vi grillet i hagen etterpå. Etterhvert ble det en dag da alle i familien var spredt for alle vinder, på hvert sitt arrangement rundt om kring hos venner eller i byen.
Vi har jo en 3-åring og en baby, ingen av dem har naturlig nok noe sterkt forhold til 17. mai ennå. Vi skal en tur til byen og kjøpe ballong, se på 17. mai-tog, spise pølse og is, og så skal vi sikkert gå i "lokal-toget" i bydelen.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 09:34   #3
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

I fjor så stakk vi av. Da gikk Christian i 3. klasse. Vi skulle i 40 årslag på Vestlandet så vi kjørte oppover på selve 17. mai dagen som var en torsdag i fjor. Han har ikke hørt noe om det. Vi ga beskjed til læreren da. Det har ikke vi heller. Hadde lyst til å stikke av i år også men vi får ikke gjort det allikvel.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 09:39   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker min lærer på barneskolen ble skikkelig sint når jeg ymtet frempå at jeg kanskje ikke kom til å gå i toget og hun faktisk ikke kunne tvinge meg. Jeg syns det bør være opp til hver familie hvordan de feirer (eller ikke feirer) dagen. Her i Oslo er ikke barnetoget bare-bare, det er langt å gå, og ofte er det svært få voksne som får lov til å gå med, noe som kan kjennes ganske utrygt for mange av de litt mindre elevene. Derfor er det hvertfall veldig akseptert i vår omgangskrets og familie å delta på det man vil, uten at noen andre reagerer på det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 09:46   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det greit, man har da ingen plikt til å gå i toget på 17.mai. Om 2-klassingen kommer til å få «høre det» fra andre i klassen kommer vel an på hvordan den klassen er, og også hvordan 2.klassingen din er.

Gammel 13-05-08, 09:49   #6
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt legitimt å ikke ha lyst til å være med på noe. Nyt dagen og solen (om den kommer) med god samvittighet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 09:50   #7
TBM
Passiv

Standard

Jeg synes at dette er helt greit - man skal ha en fin opplevelse av dagen. Liker man ikke å gå i tog så gjør man ikke det.

Om han hører det etterpå - hvis dette er noe han velger selv - så klarer han sikkert å svare at han var på besøk?

Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 09:51   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke tilhenger av å gjøre ting bare fordi alle andre gjør det eller fordi det er tradisjon, så jeg er helt for å tankegangen.

Gammel 13-05-08, 10:34   #9
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Eldstemann som går i 3 klasse skal ikke gå, men det er pga. diagnosen hans. Gjør meg ikke det spøtt siden jeg ikke liker kaoset i byen jeg heller.

De to yngste reiser inn å ser på toget med pappaen også går vi heller sammen i lokaltoget på ettermiddagen her. Syns tankegangen din høres helt greit ut. Syns ikke man skal tvinge unger som ikke vil.

Gammel 13-05-08, 12:46   #10
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kos dere hjemme med god samvittighet! Var veldig enkelt da vi var barnløse iallefall, da tilbragte vi et par 17.mai-er med arbeidsklær og maling i håret

Gammel 13-05-08, 12:57   #11
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt! Vi feiret ikke en eneste 17.mai på "tradisjonelt" vis før vi fikk skolebarn. Typisk for oss var tur i marka på formiddag med sløyfe og flagg på vognen og hyggelige nikk til de få andre turgåerne vi møtte. På ettermiddagen alltid en eller annen vennesamling med barn, men uten leker og sånt. Bare mat og kos.

Nå får skolejenta bestemme, og hun vil gå i toget i byen og være på skolen på ettermiddagen. Så da "ofrer" vi oss. I år skal vi i tillegg være med på arrangere; det er fast takst at 2.klasseforeldrene gjør dette.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 13:14   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Gjør som dere syns passer best

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 13:29   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri gått i noe tog, bortsett fra 16. mai med barnehagen og mine egne unger som synes det er stor stas. Har aldri fått høre noe på det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 14:09   #14
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Skjønner dere godt jeg. Og siden barna er enige er det jo ikke noe problem. God 17. mai!

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 15:52   #15
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Klart dere kan holde dere hjemme! Fikk nesten lyst til det selv jeg nå....

Her blir det full pakke. Lille luring skjønner ikke bæret av 17 mai enda, men vi skal hjem til slekta på landet og da må jo gullungen vises frem. Blir sikkert hyggelig det, holder meg hvertfall laaangt unna oslo sentrum.

Gammel 13-05-08, 16:32   #16
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Syns absolutt dere kan være hjemme eller dra på besøk til besteforeldre 17. mai.

Vi har tidligere møtt opp til barnetoget (hestejenta har gått. Arbeidskaren tror jeg gikk de to første årene). Etter det har vi dratt hjem og kosa oss i hagen. Arrangementet til skolen har vi deltatt på en gang. Det var stappfullt og utrivelig. Vi syns det er viktigere at vi som familie koser oss 17. mai, enn at vi skal være med på ting andre syns vi MÅ. Har hørt et par bemerkinger av og til, men de preller av "som vann på gåsa". Syns vi selv må få bestemme hvordan vi feirer 17. mai.

I år dropper vi barnetoget også, for hestejenta vil ikke gå i tog. Vi blir heller hjemme og pynter til besøk senere på dagen. Russetoget vil ungene se, så da drar vi til byen. Når det er ferdig drar vi hjem. Vi får da besøk avbesteforeldre og skal grille, spise is og bare kose oss.

Håper dere får den 17. mai som dere selv ønsker dere.

Gammel 13-05-08, 16:41   #17
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare dulter på alle de andre.

Gammel 13-05-08, 17:34   #18
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Det man må spørre seg om er vel hva man mener om hvordan dagen feires. Hvis man setter pris på den spesielle måten vi feirer nasjonaldagen her i landet, så synes jeg at man bør stille opp på feiringen.

Jeg synes for såvidt at bytur, tog og skolearrangement er ganske slitsomt, men jeg setter pris på at vi feirer dagen med barnetog, med å vise frem ungene våre og ikke militærparader. Siden jeg setter pris på nettopp dette så føler jeg at jeg og familien bør stille opp.

Svaret mitt er vel at jeg føler at 17. mai er obligatorisk for oss, men jeg registrerer ikke hvem andre som gjør eller ikke gjør det.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 21:24   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne gjerne tenke meg å slippe selv jeg. Men storebror ønsker å se barnetog og kjøpe balong så det blir nok en tur til sentrum likevel.

Gjør som dere, og barna, lyster!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 21:35   #20
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Det man må spørre seg om er vel hva man mener om hvordan dagen feires. Hvis man setter pris på den spesielle måten vi feirer nasjonaldagen her i landet, så synes jeg at man bør stille opp på feiringen.

Jeg synes for såvidt at bytur, tog og skolearrangement er ganske slitsomt, men jeg setter pris på at vi feirer dagen med barnetog, med å vise frem ungene våre og ikke militærparader. Siden jeg setter pris på nettopp dette så føler jeg at jeg og familien bør stille opp.

Svaret mitt er vel at jeg føler at 17. mai er obligatorisk for oss, men jeg registrerer ikke hvem andre som gjør eller ikke gjør det.

Samme her.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:33.