Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Ferielektyre

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-08, 22:24   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ferielektyre

Jeg skal snart på to ukers strandferie, og da pleier jeg alltid å få knertet uante mengder skjønnlitteratur. Er det noen som har noe bra å anbefale? Jeg pleier å like å ha litt omfangsrike bøker med på tur, så de varer noen dager. Og så må selvsagt ikke forfatteren være komplett idiot eller behandle andre som om de var det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 23:05   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferielektyre

Nå prøver jeg hardt å foreslå noe som ingen andre vil komme på. Har du lest noe av Tom Wolfe? Det er antakeligvis ikke typisk litteraturviterlitteratur, men mer slik vi legfolk kan finne på å kose oss med. Han er en glimrende forfatter, handlingen er ofte lagt til sørstatene i USA. Jeg liker særlig A man in full. http://www.amazon.com/Man-Full-Tom-Wolfe/dp/0374270325 Omfangsrik er den også.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 23:07   #3
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg foreslår Murakami som vanlig. Lite fantasifull.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 23:37   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest Wolfe, er ikke litteraturviter(!), og hadde liksom kategorisert ham som en typisk litteraturviterforfatter, jeg da. Og dem pleier jeg å vegre meg litt for. Men du sier at jeg ikke skal det, altså, Monsoon?

Pingis: Murakami er helt riktig for meg, men jeg tror jeg har knertet det aller meste av ham nå.

Gammel 13-05-08, 23:40   #5
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker godt Londonstani av Gautam Malkani.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 00:40   #6
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Bill Bryson?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 01:46   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du lest Gormenghast-trilogien?

Gammel 14-05-08, 02:00   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holder på å lese Elisabeth Gaskells Wives and daughters. Jeg har bare lest et par–tre kapitler så langt, men jeg har sett BBC-serien tidligere, og boken virker så langt veldig lovende og burde passe for deg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 08:55   #9
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, tenker du på ham som litteraturviter? Jaja, her ser du hva jeg vet. Jeg er jo så langt unna du kommer litvit, og han er en av mine favoritter. Så da synes jeg ikke du bør vegre deg. Det er morsomme bøker hvis man liker USA (joda, han er samfunnskritisk så det holder, men noe av det jeg liker i bøkene hans er skildringene av miljøet der nede i sørstatene), synes temaene er spennende (A man in full er om en industrimagnat som driter seg en smule ut i et eiendomskjøp, og alt som følger i kjølvannet av det) og deler hans humor. Den siste boken hans, Charlotte Simmons, likte jeg også svært godt, men jeg er visst alene om akkurat det. Den handler om en ung og spesielt begavet jente som begynner på et Ivy League college, og livet på colleget. Sær og morsom bok. Anbefales den også.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 08:58   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Åh, tenker du på ham som litteraturviter?

For å være helt presis har han falt i kategorien «Bøker som atale og pretensiøse litteraturvitergutter liker» hos meg. Basert ene og alene på fordommer og magefølelse. Men han høres jo ikke sånn ut etter din beskrivelse.

Gammel 14-05-08, 09:14   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste jeg har lest av Tom Wolfe er The Right Stuff, om de første amerikanske astronautene. Det var den perfekte ferielektyre: mange hundre sider, lettlest og veldig engasjerende. Det er mulig den først og fremst er for spesielt interesserte da.

Gammel 14-05-08, 09:14   #12
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker Wolfes – stort sett historisk korrekte – helteepos The Right Stuff, om starten på det amerikanske romprogrammet.

Ben "Look! Spaceships!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 09:17   #13
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Søstra mi anbefaler alltid Paul Auster. Og hun pleier å ha peiling.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 09:24   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neal Stephenson- The Cryptonomicon. 918 kule sider om kryptering, krigsgull, statistikk, dykking, og hans beskrivelse av nerder er til å bli forelsket av. Hovedpersonen kommer fra en familie av matematikere og måten de løste et arveoppgjør gjorde at jeg hadde lyst til å bytte ut min egen familie. Og om man er hardcore historie-kult-tøyse-interessert kan man gå videre på The Barocque Cycle på omtrent 3 x 900 sider.

Gammel 14-05-08, 09:30   #15
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Har du forresten lest Neal Stephensons Cryptonomicon med handling som veksler mellom 2. verdenskrig og ca. nå? Den er vel ikke akkurat en stor roman, men den har 1000 lettleste sider, er ganske underholdende og spennende og full av spioner, matamatikere, glemte gullskatter, datamaskiner og Stephensons geeky innfall. Burde være kurant ferielektyre.

Ben "send the marines" Murphy

Gammel 14-05-08, 09:32   #16
Benmurphy
-

Standard

Hva faen, hvorfor driver dere og poster det jeg tenker før jeg rekker å skrive det ferdig.

Ben "nekter å skrive mer i denne tråden" Murphy

Gammel 14-05-08, 09:33   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merkes det at vi er barndomsvenner tror du, Ben?

Gammel 14-05-08, 09:35   #18
TBM
Passiv

Standard

ESME vinner over BenMurphy i touch!

Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 09:37   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

ESME vinner over BenMurphy i touch!

Og jeg.

Gammel 14-05-08, 09:40   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og jeg.

Emneord
bokanbefalinger, ferielektyre

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:23.