|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
kamerat
|
FerielektyreJeg skal snart på to ukers strandferie, og da pleier jeg alltid å få knertet uante mengder skjønnlitteratur. Er det noen som har noe bra å anbefale? Jeg pleier å like å ha litt omfangsrike bøker med på tur, så de varer noen dager. Og så må selvsagt ikke forfatteren være komplett idiot eller behandle andre som om de var det.
|
|
|
#2 |
|
Peppy!
|
Sv: FerielektyreNå prøver jeg hardt å foreslå noe som ingen andre vil komme på. Har du lest noe av Tom Wolfe? Det er antakeligvis ikke typisk litteraturviterlitteratur, men mer slik vi legfolk kan finne på å kose oss med. Han er en glimrende forfatter, handlingen er ofte lagt til sørstatene i USA. Jeg liker særlig A man in full. http://www.amazon.com/Man-Full-Tom-Wolfe/dp/0374270325 Omfangsrik er den også. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
kamerat
|
Sv: FerielektyreJeg har ikke lest Wolfe, er ikke litteraturviter(!), og hadde liksom kategorisert ham som en typisk litteraturviterforfatter, jeg da. Og dem pleier jeg å vegre meg litt for. Men du sier at jeg ikke skal det, altså, Monsoon?
|
|
|
#5 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: FerielektyreJeg liker godt Londonstani av Gautam Malkani.
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: FerielektyreHar du lest Gormenghast-trilogien?
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Sv: FerielektyreJeg holder på å lese Elisabeth Gaskells Wives and daughters. Jeg har bare lest et par–tre kapitler så langt, men jeg har sett BBC-serien tidligere, og boken virker så langt veldig lovende og burde passe for deg. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Peppy!
|
Sv: FerielektyreÅh, tenker du på ham som litteraturviter? Jaja, her ser du hva jeg vet. Jeg er jo så langt unna du kommer litvit, og han er en av mine favoritter. Så da synes jeg ikke du bør vegre deg. Det er morsomme bøker hvis man liker USA (joda, han er samfunnskritisk så det holder, men noe av det jeg liker i bøkene hans er skildringene av miljøet der nede i sørstatene), synes temaene er spennende (A man in full er om en industrimagnat som driter seg en smule ut i et eiendomskjøp, og alt som følger i kjølvannet av det) og deler hans humor. Den siste boken hans, Charlotte Simmons, likte jeg også svært godt, men jeg er visst alene om akkurat det. Den handler om en ung og spesielt begavet jente som begynner på et Ivy League college, og livet på colleget. Sær og morsom bok. Anbefales den også. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
kamerat
|
Sv: Ferielektyre
For å være helt presis har han falt i kategorien «Bøker som atale og pretensiøse litteraturvitergutter liker» hos meg. Basert ene og alene på fordommer og magefølelse.
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Sv: FerielektyreDet eneste jeg har lest av Tom Wolfe er The Right Stuff, om de første amerikanske astronautene. Det var den perfekte ferielektyre: mange hundre sider, lettlest og veldig engasjerende. Det er mulig den først og fremst er for spesielt interesserte da. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
-
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: FerielektyreJeg liker Wolfes – stort sett historisk korrekte – helteepos The Right Stuff, om starten på det amerikanske romprogrammet. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: FerielektyreNeal Stephenson- The Cryptonomicon. 918 kule sider om kryptering, krigsgull, statistikk, dykking, og hans beskrivelse av nerder er til å bli forelsket av. Hovedpersonen kommer fra en familie av matematikere og måten de løste et arveoppgjør gjorde at jeg hadde lyst til å bytte ut min egen familie. Og om man er hardcore historie-kult-tøyse-interessert kan man gå videre på The Barocque Cycle på omtrent 3 x 900 sider.
|
|
|
#15 |
|
-
Sv: FerielektyreHar du forresten lest Neal Stephensons Cryptonomicon med handling som veksler mellom 2. verdenskrig og ca. nå? Den er vel ikke akkurat en stor roman, men den har 1000 lettleste sider, er ganske underholdende og spennende og full av spioner, matamatikere, glemte gullskatter, datamaskiner og Stephensons geeky innfall. Burde være kurant ferielektyre. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
-
Sv: FerielektyreHva faen, hvorfor driver dere og poster det jeg tenker før jeg rekker å skrive det ferdig. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: FerielektyreESME vinner over BenMurphy i touch! |
|
![]() |