Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-08, 22:45   #1
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Jeg skal ha med boller til 17.mai-utsalget på skolen imorgen. Og de må selvsagt være nystekte og ferske. Men hvordan i all verden kan man styre, kontrollere og planlegge hevende gjærdeig?

Vi skal først på skolen kl. 08. Bitteliten tur hjem; så se på/hente storesøster i sentrum, til ca kl. 12. Mulig arrangement kl. 14 (men utgår trolig) og så stille på skolen kl. 1630 med ferdige boller.

Vanligvis forhever jeg deigen på varmekabelgulv på badet, ca 1 time. Elter den ned, baker ut og etterhever 30-45 min før steking. Men det er litt risikabelt å begynne å bake i ett-tiden når alt skal være ferdig kl. 1615 vel?

Noen tips? Kan man skippe noe, eller går det an å forsinke heveprosessen? Eller gjør det ikke noe om deigen hever i timesvis og går over alle sine bredder?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:46   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

JEG ville bakt dem idag .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:54   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Jeg bruker bare å etterheve bollene den tida det tar å varme steikeovnen (slår den på idet første brett er fullt). Det går helt fint; jeg får mye skryt for bollene mine, som er svært luftige. Så der kan du kanskje spare inn opp til 30 minutter.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:57   #4
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

JEG ville bakt dem idag .

Jepp, og varmet dem opp i morgen.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:00   #5
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Ser dere, Stompa har skjønt det. SÅNNE råd var det jeg ville ha.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:02   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Jeg bruker rimelig høy temperatur på væsken (45 grader - bruker alltid tørrgjær) og blander alt (inkl. tørrgjær) unntatt mel i den varme væsken FØR mel tilsettes - dette setter fart på gjæren slik at du har kontroll på at deigen etter all sannsynlighet vil bli dobbel størrelse i god tid før det har gått 1 time.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:03   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Du må ikke etterheve så lenge, nei. En liten stund holder.
Og det er ikke bra å la dem heve over alle evne, for da er det ikke sikkert resultatet blir så veldig bra.

(Jeg tar deler av vannet, 40-grader-ish, gjæren og en dæsj sukker i et glass med lokk og rister det. Det får superfart på gjæret og det hever som bare det.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:04   #8
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Jeg baker dagen før (eller flere dager før), fryser de også varmer jeg de forsiktig i ovnen rett før de skal serveres. Da blir de helt som nybakte. Men spørs om du orker å begynne med det nå så seint da..

Jeg synes du hever deigen lenge jeg. Jeg forhever 30-40 minutt også etterhever jeg 15-30 minutt alt ettersom. Jeg synes deigen hever en del fortere om jeg tar mindre mel i. Blir jo litt mer klissete da, men da bruker jeg bare litt mer mel når jeg triller ut bollene. Du får dessuten den bonusen at bollene da blir lette og luftige. Jeg pleier også å sette plata med de ferdige uttrillede bollene varmt (jeg setter oppå komfyren, men det er nå gitt at du ikke har innbygget komfyr da..).

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:15   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Jeg synes du hever deigen lenge jeg. Jeg forhever 30-40 minutt også etterhever jeg 15-30 minutt alt ettersom. Jeg synes deigen hever en del fortere om jeg tar mindre mel i. Blir jo litt mer klissete da, men da bruker jeg bare litt mer mel når jeg triller ut bollene. Du får dessuten den bonusen at bollene da blir lette og luftige. Jeg pleier også å sette plata med de ferdige uttrillede bollene varmt (jeg setter oppå komfyren, men det er nå gitt at du ikke har innbygget komfyr da..).

Ja, når jeg tenker meg om bruker jeg nok ikke å forheve en time heller. 40 minutter maks, tenker jeg. Og jeg bruker veldig klissete deig under forhevinga, faktisk sånn at jeg fortsatt kan røre i den med ei hullsleiv uten at det er tungt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:19   #10
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Jeg har ny kjøkkenmaskin.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:27   #11
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Jeg ville startet deigen i kveld. Bittelitt gjær, og kald væske. Hvis den har hevet veldig mye i morgen tidlig, slå den ned og sett den kjølig. Bak ut om ettermiddagen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:55   #12
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Du kan fint sette deigen nå i kveld, pakke den inn i et stort tøystykke og bare la den stå på benken til heving frem til du skal bake de ut.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 07:25   #13
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Jeg forhever ikke fine deiger mer enn maks tre kvarter, stort sett en halv time. Og etterhever kortere tid, omtrent som Stompa.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 09:47   #14
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Etterhev bollene i kald ovn... dvs sett de i ovnen, så den på.. så stekes de rett etter de er hevet. Fungerer som bare det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 13:30   #15
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Jeg har brukt bollebaking som unnskyldning til å ikke kunne være med omtrent noen ting i dag. Fungerte som bare rakkern det!

Men har brukt noen tips likevel og "jumpstartet" gjæringen med varmere vann/ristemetoden. Og det var supereffektivt, den var dobbet så stor etter 30 min. Vanligvis har det tatt over en time.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 18:14   #16
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! "Timing" av bollebakst...

Ti minutters røring, ni måneders heving, og voilá!

:boller gjerne:

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no