Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg lurte på om naboen kunne vente med kantklipper'n

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-08, 20:23   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Kul

Jeg lurte på om naboen kunne vente med kantklipper'n

....fordi vesla sov i vogna, og skulle så gjerne sovet litt lenger!

Et eldre ektepar rett ved siden av oss - vi bor i rekkehus - og de gjør som regel hagearbeidet på dagtid. Igår, lørdag, mens vesla (9 mnd) sov på verandaen i skyggen, begynte de med kantklippern. Hun sover ganske lett, og er dermed lett å vekke. Jeg hadde akkurat fått satt meg ned i skyggen med ei brødskive, og tenkte at det hadde vært sinnsykt deilig om hun kunne sove litt lenger enn en halvtime (noen ganger sover hun opptil 2,5 time), og duren var akk så gjennomtrengende...

Kunne jeg spørre gamlefar om han ville vente bittelitt med kantklippern?
Selv hadde jeg overhodet ikke hatt noe imot det, om det var omvendt.
Jeg gikk bort med brødskiva i hånda:
"Unnskyld, vesla sover her ute, og sov så dårlig i natt også - du tror ikke du kan vente bittelitt med å klippe resten?" Så vennlig jeg kunne si det.
"Skal ungen sove nå igjen?" sa han og slang fra seg klippern og gikk.

10 min etter våknet hun av seg selv, og da gikk jeg bort og sa at hun var våken, så da var det bare å klippe!

Men idag har jeg fått høre av en nabo at den gamle dama allerede har begynt å snakke om meg, som "nektet dem å gjøre hagearbeid" fordi ungen sover. Hun er ekstrem til å sladre, og det vet alle naboene, men det er likevel litt kjipt.

Også lurer jeg på om det egentlig er greit å spørre om en slik tjeneste?
Eller er det rett og slett noe man uansett må akseptere når man bor i rekkehusområde?
Jeg syns det bør kunne gå an, det kan da ikke være et sånt stort offer?
Og det er jo så fantastisk å kunne hvile litt selv også (eller gjøre andre viktige ting) når den lille først sover!

Må legge til at dette har skjedd utallige ganger før. Enten har:
1) Barnet våknet
2) Jeg trillet en tur (kanskje etter å ha trillet for å få barnet til å sove)
3) Jeg har satt barnet inn i gangen (men det kan jeg ikke gjøre hvis hun har sovet lenger enn 10 min, da våkner hun).

Jeg er nok en av de mødrene som syns god søvn er viktig, også på dagtid.
Vet mange har holdningen: Hun sover når hun er trøtt, og våkner når hun er uthvilt. Det har aldri funket på mine barn, eller de jeg har passet. Men kanskje noen syns jeg er hysterisk?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 20:28   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg lurte på om naboen kunne vente med kantklipper'n

Jeg synes ikke du er hysterisk. Men, hvis de synes du er så dum, så kan de vel si "nei, det passer ikke å vente", eller "vi vil gjøre som vi vil når vi vil", ikke føye seg og deretter baksnakke dere... jeeeezes!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 20:29   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er i overkant og ville heller flyttet ungen innendørs enn å be noen som å droppe bråkearbeid.

Gammel 01-06-08, 20:29   #4
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner deg veldig, veldig godt! Og det må jo være lov å spørre!

Gammel 01-06-08, 20:33   #5
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Nja... jeg synes man ikke kan spørre om å la være. Kun hvis det er søndag eller kveld.

Jeg ville trillet henne en tur og satt meg med en avis et annet sted og slappet av.

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 20:35   #6
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jeg personlig ville aldri bedt noen å ikke gjøre sine ting pga mine barn sover.

Gammel 01-06-08, 20:36   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns kanskje det er litt i overkant å spørre, men reaksjonen er mye mer i overkant.

Gammel 01-06-08, 20:37   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns kanskje det er litt i overkant å spørre, men reaksjonen er mye mer i overkant.

Ja, jøss - det er jeg helt enig i.

Gammel 01-06-08, 20:37   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg skjønner deg, men hadde nok heller flyttet vogna enn å spørre
naboen om å gjøre jobben seinere....

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 20:49   #10
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da bare et vennlig spørsmål!? Det synes jeg må være helt okei. Jeg hadde satt pris på at nabo hadde spurt meg om det, og hadde sjøl spurt hvis det var en nabo jeg kjente sånn noenlunde.

Og naboens reaksjon var urimelig etter min mening.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 20:52   #11
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Enig med Polyanna. Hadde nok ikke spurt selv, men man kan da reagere som folk når man blir spurt så fint.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 20:54   #12
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Det er da bare et vennlig spørsmål!? Det synes jeg må være helt okei. Jeg hadde satt pris på at nabo hadde spurt meg om det, og hadde sjøl spurt hvis det var en nabo jeg kjente sånn noenlunde.

Og naboens reaksjon var urimelig etter min mening.

Ja naboen hadde absolutt ikke behøvd å reagere på den måten. Men jeg synes selv det hadde vært irriterende hvis vi måtte innrette oss etter naboene når vi klippet plenen, banket osv osv. Så lenge det hadde vært på dagtid og ikke en helligdag. HVIS det var rimelig å tro at barnet kunne bli trillet bort et annet sted uten bråk, og ikke var sykt.

Gammel 01-06-08, 20:56   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes godt det går an å spørre. Hvis det ikke passet å utsette den jobben, hadde du jo funnet deg i det. Underlig nabo.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 21:02   #14
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg synes det er i overkant og ville heller flyttet ungen innendørs enn å be noen som å droppe bråkearbeid.

Det har jeg gjort tidligere, men da våkner hun alltid.

Opprinnelig lagt inn av Trulte

Jeg ville trillet henne en tur og satt meg med en avis et annet sted og slappet av.

Det har jeg også pleid å gjøre (dvs å gå tur), og vurderte å gjøre det nå, men det er ingen andre steder å sitte (kun benk på lekeplassen), hadde nettopp kommet hjem og var sulten og trøtt, og drømte om hvor fantastisk det hadde vært om hun kunne sove lenger. Ja, som småbarnsmor kan man bli ganske desperat iblant.

Og vi er ganske hyggelige naboer altså! Sambo har klippet plenen deres flere ganger (de er snart 90 år), og de har fått masse ved av oss...

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 21:07   #15
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Og vi er ganske hyggelige naboer altså! Sambo har klippet plenen deres flere ganger (de er snart 90 år), og de har fått masse ved av oss...

Ja, hvis jeg hadde så hyggelige naboer, så er det også på sin plass at man kan gi noe igjen.

Gammel 01-06-08, 21:10   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har all min sympati. :bor i blokk og er vant med unger som ikke får sove pga. jævla naboer som synes det er helt greit å bryte husreglene ved å borre i veggen etter kl 19.00:

Gammel 01-06-08, 21:13   #17
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes ikke det var så mye å be om, jeg da. Da storesøster var liten sov hun ekstremt lite/dårlig/lett, så jeg var ofte bekymret hvis noen satte i gang med bråkearbeid. Eller hvis naboungene var ute og sparket ball. (Men jeg ba dem ikke om å slutte, altså. Sikkert fordi jeg ikke turde.) Og hun sov kun i vogna ute på dagtid, så det var ikke snakk om å flytte på henne heller.

Lillesøster er helt annerledes. Hun sover hvis hun er trøtt, og hun sover som regel godt og lenge.

Jeg ville i hvert fall ikke blitt sur om noen ba meg vente med plenklipping fordi noen sov!

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 21:16   #18
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Da en bor i nærheten av andre mennesker så må en regne med at det kan være bråkete ute, så jeg hadde nok aldri bedt naboer om å la være å gjøre det de holdt på med.
Men jeg skjønner jo at det er irriterende hvis en har barn som sover dårlig, men her er vi så heldige at ungene er vant med bråk så vi våkner ikke av det.

Gammel 01-06-08, 21:18   #19
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har heldigvis vært forskånet for problemet selv, men tenker at det untaksvis må være greit å be om det? At det forårsaker slarv og sure oppstøt i ettertid mener jeg får stå for deres regning.

Gammel 01-06-08, 21:20   #20
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner deg veldig godt, men tror ikke jeg hadde spurt selv. Det kom vel an på hvor godt jeg kjente de sikkert også.

Begge mine har sovet i seng inne delvis av denne grunn.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.