Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Trenger nytt kamera, det gamle er kaputt (og jeg vil ha tips!)

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-08, 21:05   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Trenger nytt kamera, det gamle er kaputt (og jeg vil ha tips!)

Jeg har vært veldig fornøyd med kameraet vårt som jeg fikk for snart 3 år siden. (SONY, DSC-W7). Det har 7,2 megapixel, 3x optisk zoom. Men nå etter 17. mai ble det noe tull med linsa, den ville ikke gå ordentlig ut, og ikke inn igjen. Vi tenkte det kunne være noe rusk, og jeg hadde det med på fotobutikk i går. Hun trodde først det kunne være det, men så så hun at linsen ikke åpnet seg skikkelig heller, så det trolig er noe mer. Var redd det ville koste 1400-1600 med sending og div. når garantien har gått ut.

Så da ser det ut som jeg må på jakt....

  • Nå ser det ut som omtrent alle har fra 7 MP, så der er det ganske greit. 7,2 MP har holdt i massevis for meg.
  • Kan gjerne ha litt mer zoom, 4 eller 5 x optisk zoom. (hva er da digital zoom som det står noen stedet?...)
  • Minnebrikke, vil helst at den tar MS Pro, slik vi har nå, så jeg kan beholde de jeg har.
  • Størrelsen er ikke så nøye. Det vi har er litt stort i forhold til mange nå, men det gjør egentlig ikke noe.
  • Men kanskje det viktigste, vil ha et kamera som tar nokså kjapt bilde. Synes det er mange som klager over at det går lang tid fra de trykker ned til bildet tas, og det er kjedelig når en vil ta øyeblikksbilder. Kan gjerne være kjapp til å være klar til neste bilde (evt slik "burst eller multiburst" som det heter på min tror jeg), men det første er viktigst
  • Pris, vil ikke over 3000, helst rundt 2-2500.
Noen meg anbefaling, evt hvilke jeg bør unngå?

Foreldrene mine er i USA nå, er det mye å spare i å be de kjøpe for meg der, tenker på kursen, og om det er mye billigere? Jeg må bare evt fortelle dem akkurat hvilket jeg vil ha. (kanskje halve kan bli bursdagsgave f.eks)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 22:27   #2
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger nytt kamera, det gamle er kaputt:( og jeg vil ha tips!

ingen?.....
har så mange tall i hodet, og på papiret her at det går nesten i spinn...
Heller mot å fortsatt ha Sony da.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 23:25   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger nytt kamera, det gamle er kaputt:( og jeg vil ha tips!

Har ingen tips til merke og modell, men få foreldrene dine til å kjøpe i USA! Da kan du spare opp mot halve prisen

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 01:12   #4
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger nytt kamera, det gamle er kaputt (og jeg vil ha tips!)

Jeg kan ikke så mye om små kamera, men jeg ville holdt meg lavt på megapixler, altså 7 holder i kilovis. Ulempen med mer er at det bare fyller harddisken din.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 11:08   #5
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger nytt kamera, det gamle er kaputt (og jeg vil ha tips!)

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg kan ikke så mye om små kamera, men jeg ville holdt meg lavt på megapixler, altså 7 holder i kilovis. Ulempen med mer er at det bare fyller harddisken din.

enig at de kan bli store, men iallefall på det kameraet jeg har hatt så kan jeg velge færre pixler.


Tror nok det blir SONY igjen, enten en med 8 eller 10 MP. (DSC-W150 eller 170). Ganske like ellers. Får se hva foreldrene mine finner. Har gitt dem "oppdraget" (litt flaks at de er der nå da)
Veldig kjedelig å være uten kamera nå, mobilen er OK ute, men det blir liksom ikke helt det samme.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 11:16   #6
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger nytt kamera, det gamle er kaputt (og jeg vil ha tips!)

Dette ble best i test i februar 2008 på TV2 Hjelper Deg:

http://www.elprice.no/Product/Produc...4&shopby=709;2

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 21:15   #7
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger nytt kamera, det gamle er kaputt:( og jeg vil ha tips!

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Har ingen tips til merke og modell, men få foreldrene dine til å kjøpe i USA! Da kan du spare opp mot halve prisen

jeg lurer på om jeg skal slå fra meg USA kjøpet. Kjedelig hvis det skjer noe med det, med garanti og slikt. Og det er kjekt med norsk meny/bruksanvisning (selv om jeg kan engelsk). Dessuten må jeg vel kjøpe lader til å bruke her, så opp i opp vet jeg ikke om jeg vil ta "risken".
Tror jeg ender opp med denne: http://www.sony.no/view/ShowProduct....y=DSC+W+Series
(litt kult med rødt... men ikke bestemt meg for farge enda...)
Har funnet den til 2180kr.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 21:18   #8
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger nytt kamera, det gamle er kaputt (og jeg vil ha tips!)

De har ett lite digitalt speilrefleks fra Nikon på tilbud på Obs denne uken.
Kun 2495 kr! Det ville jeg kjøpt meg! (har modellen over og er veldig fornøyd)

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 21:39   #9
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger nytt kamera, det gamle er kaputt (og jeg vil ha tips!)

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

De har ett lite digitalt speilrefleks fra Nikon på tilbud på Obs denne uken.
Kun 2495 kr! Det ville jeg kjøpt meg! (har modellen over og er veldig fornøyd)

Takk for tipset, men jeg tror jeg holder meg til noe lettere. Har vært så fornøyd egentlig med det jeg har hatt. (kanskje garantien egentlig er gyldig enda, men jeg fikk aldri kvitteringen av foreldrene mine da de kjøpte det i bursdagsgave til oss for snart 3 år siden, og de finner den neppe igjen i flyttekaoset sitt))
Vanedyret holder seg til SONY tror jeg.
Men virker som et bra tilbud ja!

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 21:40   #10
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger nytt kamera, det gamle er kaputt (og jeg vil ha tips!)

(Tipper reklamasjonstida for kameraer er fem år, så hvis du klarer å finne ei kvittering er det verdt en sjanse.)

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no