Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-08, 13:49   #1
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Når foreldrene til brudeparet betaler for festen, skal de stå som "avsender" på invitasjonen?
Vi har tenkt at vi som brudepar står som avsendere, men ifølge mine foreldre er det skikk og bruk at de som betaler for festen står som de som inviterer.
Hva er vanlig? Hva har dere gjort/skal dere gjøre, og hva har det stått på innbydelser dere har fått?

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 13:53   #2
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Jeg synes brudeparet kan stå som avsendere. Det har gjort det på de invitasjonene vi har fått.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 13:53   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fått invitasjoner av brudeparet der brudeparet har betalt og der de har betalt med litt hjelp fra foreldre. Men der foreldrene har betalt hele gildet, så har jeg fått invitasjon der XXX og XXX har den glede i annledning sin sønns giftemål med XXX å invitere dere til bryllupsfest ...

Gammel 11-06-08, 13:59   #4
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Vi har fått invitasjoner av brudeparet der brudeparet har betalt og der de har betalt med litt hjelp fra foreldre. Men der foreldrene har betalt hele gildet, så har jeg fått invitasjon der XXX og XXX har den glede i annledning sin sønns giftemål med XXX å invitere dere til bryllupsfest ...

Det er jeg vant til også. Her er det vi som betaler, og vi som inviterer.

Gammel 11-06-08, 14:02   #5
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det var foreldrene våre som betalte så hvis jeg ikke husker helt feil sto de som avsendere.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:09   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betaler foreldre for barnas bryllup ennå? Jøss.

For meg hadde det vært helt utopisk at andre skulle betalt en fest jeg selv, som voksen, hadde bestemt at jeg skulle ha. Om andre betalte gildet skulle de selvsagt fått bestemt gjesteliste, mat, vin, sendt invitasjoner o.l

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:14   #7
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Betaler foreldre for barnas bryllup ennå? Jøss.

For meg hadde det vært helt utopisk at andre skulle betalt en fest jeg selv, som voksen, hadde bestemt at jeg skulle ha. Om andre betalte gildet skulle de selvsagt fått bestemt gjesteliste, mat, vin, sendt invitasjoner o.l

Hadde føltes unaturlig for meg og latt andre betale for vårt bryllup. Det er jo noe man ønsker og legger opp til selv.

Gammel 11-06-08, 14:16   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Når foreldrene til brudeparet betaler for festen, skal de stå som "avsender" på invitasjonen?
Vi har tenkt at vi som brudepar står som avsendere, men ifølge mine foreldre er det skikk og bruk at de som betaler for festen står som de som inviterer.
Hva er vanlig? Hva har dere gjort/skal dere gjøre, og hva har det stått på innbydelser dere har fått?

Jeg har flere ganger opplevd å bli invitert av brudens foreldre. Jeg har ikke spurt så nøye om dette med hvem som har tatt regningen, men jeg har vel gått ut fra at det er de som betaler siden de inviterer.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:19   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En gang har jeg blitt invitert i bryllup av foreldrene. Det var også brudens mor som skulle ha beskjed om vi kunne komme eller ikke.

Ellers er det brudeparet som har stått som avsender, men da er det vel ofte de som betaler det meste selv også.

Vi betalte alt selv og inviterte dermed også selv. Siden jeg giftet meg i godt voksen alder og vi tjener langt mer enn foreldrene våre gjør, så ville jeg ikke vært komfortabel med å la dem betale.

Gammel 11-06-08, 14:20   #10
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Skikk og bruk, schmikk og schmuk. Hvis dere vil invitere til bryllup - altså stå som avsendere, synes jeg det blir for ille at foreldre skal slenge ut skikk og bruk-kortet, om de betaler eller ei. De betaler vel for å hjelpe dere, ikke for å ha navnet sitt på en invitasjon til deres store dag?
Hilsen en som får pustebesvær når andre får for stort eieforhold til hennes begivenheter, det være seg bryllup, fødsel, selskap etc.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 14:36   #11
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Skikk og bruk, schmikk og schmuk. Hvis dere vil invitere til bryllup - altså stå som avsendere, synes jeg det blir for ille at foreldre skal slenge ut skikk og bruk-kortet, om de betaler eller ei. De betaler vel for å hjelpe dere, ikke for å ha navnet sitt på en invitasjon til deres store dag?
Hilsen en som får pustebesvær når andre får for stort eieforhold til hennes begivenheter, det være seg bryllup, fødsel, selskap etc.

Gammel 11-06-08, 15:36   #12
Pio

Pio sin avatar

Standard

Mine foreldre har råd og lyst til å betale for barnas bryllup. (mat, lokaler og musikk), og det setter jeg veldig stor pris på.
Det at ikke vi skulle stå som innbydere tenkte jeg ikke på engang når jeg bestilte innbydelsene, men nå i ettertid så ser jeg jo at mine foreldre burde være de som sendte ut innbydelsene. Da jeg bestilte innbydelsene så var det ikke noe alternativ tekst annet enn den jeg har bestilt( med brudeparet som vert/vertinne), så det jeg lurte på nå var om dette var en skikk som ikke ble fulgt lenger.

Jeg forstår at mange flere gifter seg sent og har råd til å betale selv, men når mine foreldre har betalt for mine søsken (jeg er yngst) og ønsker å gjøre det samme for meg, så tar jeg imot med stor takk.

Gammel 11-06-08, 15:55   #13
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Jeg forstår at mange flere gifter seg sent og har råd til å betale selv, men når mine foreldre har betalt for mine søsken (jeg er yngst) og ønsker å gjøre det samme for meg, så tar jeg imot med stor takk.

Snille foreldre, absolutt. Ta imot. Høyst sannsynlig har de stor glede av å betale for dere, også.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 15:56   #14
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvfølgelig tar du i mot med takk.

Men, hva blir det til nå da? Bruker dere det dere har og inviterer selv, eller tilpasser dem til at det blir dine foreldre som innbyr, eller lar du henne kjøpe nye og sende ut? Er det viktig for dine foreldre?

Gammel 11-06-08, 16:00   #15
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Mine foreldre betalte alt på bryllupet vårt. Grunn til det var at de hadde mulighet til det og ville gjerne gjøre det.

Men det var vi som inviterte til bryllupet.

Kjole, dress til mannen, leie av bil, leie av fotograf og brudebukett betalte vi selv da.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:01   #16
Pio

Pio sin avatar

Standard

Jeg følte med dum som ikke hadde tenkt på det, og jeg har forsøkt å tilby meg å bestille nye, men de sa jeg ikke trengte det.
Vi får snakke litt mer om det, og så får vi se. Jeg skjønner jo at det er kjipt å betale for fest og stor ståhei og ikke få navnet sitt på innbydelsen engang.

Gammel 11-06-08, 16:02   #17
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Min stesøster gifter seg nå i sommer, og da innbydelsene kom, sto det min far og stemor som avsender. Ikke skjønner jeg hvorfor og ikke skjønner min far det.
Syns det er mest naturlig at brudeparet er avsender, det er tross alt de som gifter seg.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:07   #18
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Syns det er mest naturlig at brudeparet er avsender, det er tross alt de som gifter seg.

Jeg synes det er mest naturlig at den som betaler for en fest, innviterer til fest. (Og bestemmer hvem som skal innviteres.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:09   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er normalt at de som betaler også inviterer.

Og så synes jeg at det er veldig lite hyggelig å begynne å kommentere det at noen får spandert på seg et bryllup når Pio spør et praktisk spørsmål.

Det er ikke helt uvanlig at det foregår pengeoverføringer fra foreldre til barn også etter at barnene er blitt voksne. Jeg har selv fått hjelp fra mine foreldre og svigerforeldre i forbindelse med mitt første huskjøp. Det var også et valg jeg som voksen gjorde, men det var hyggelig å få pengestøtte når de ønsket det og hadde råd til det likevel. Jeg forstår godt at Pio tar i mot penger når de blir tilbudt på en hyggelig måte.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:09   #20
Pio

Pio sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg synes det er mest naturlig at den som betaler for en fest, innviterer til fest. (Og bestemmer hvem som skal innviteres.)

Men det er jo ikke så uvanlig at det er et spleiselag?
Hos oss betaler vi noe, foreldrene mine noe, og svigerforeldrene mine bidrar med noe.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.