Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva slags kjeler har du?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-08, 20:56   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hva slags kjeler har du?

Jeg er på kjelejakt. Er lei av teflonbelagte kjeler som blir slitt eller ødelagt etter forholdsvis kort tid, tror vi har slitt ut 3 sett på 10 år.

Nå har vi teflonkjeler fra Ikea, helt greie. Har hat teflonkjeler fra Tefal, også helt greie men de ble jo slitt ut da.

Vurderer stålkjeler fra Brabantia. Har kikket litt på cast iron (hva heter det på norsk? belagt jern?) som i Le Creuset, men vet ikke helt om jeg er villig til å legge så mye penger i et kjelesett, pluss at jeg syns de er litt tunge.

Hva har du? Er du fornøyd? Om du kunne velge fritt, hva ville du aller helst hatt? Inspirer meg!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 21:03   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

Alt til sitt bruk.

Jeg har vanlige stålkjeler fra Høyang til koking av grønnsaker. Så har jeg en tykkbunnet stålkjele fra EvaTrio som er super til saus. Jeg har også noen Gastrolux titankjeler til gryteretter.

Jeg er fornøyd med alle.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 21:12   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

Cast iron, er ikke det støpejern, tro?

Vi har ingen teflon- eller titankaseroller eller stekepanner lenger. Det eneste jeg har, er et muffinsbrett, samt vaffeljernet. Tanken på alt det gufne som befant seg i maten, etterhvert som belegget i kjelene ble slitt av, var litt uapetittelig. Og jeg savner dem overhode ikke!

Nå har vi et kjelesett fra Duka, noen Ikea-kaseroller, en emaljert kjele fra min bestemor, to små kjeler fra Eva Trio, og en stor jerngryte, samt to jernstekepanner. Jeg er kjempefornøyd med alle sammen, men bestemor-kjelen begynner å bli litt ødelagt (håndtaket i plast tålte tydeligvis ikke alle de rundene i oppvaskmaskina). Vi skal snart bytte til induksjonstopp, og kan bruke alle tingene bortsett fra de billigste Ikea-kaserollene (som var innkjøpt i en sånn startpakke i studietida).

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 21:02   #4
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.819
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

Vi har litt "blanda drops" når det gjelder kjeler/gryter. Har et par fra Eva Trio (en av dem er pastakjele) som vi er veldig fornøyd med. Har også et par fra Høyang Polaris (en teflon og 2 vanlige) Alle er gode. Har også 2 støpjernsgryter fra Le Creuset (emaljerte) som er kjempegode. De er litt tunge, men kjempefine.

Vet ikke om det hjalp noe, men dersom du ikke vil legge så mye som Le Creuset-pris i det, er både Eva Trio og Høyang Polaris-gryter veldig gode. Vi har hatt våre i 5-10 år nå.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 08:48   #5
Jenny
Travel Husbygger
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 7
Jenny har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

Vi har en blanding av Høyang kjeler (ikke teflonbelagt) og Eva Trio. Begge deler er jeg superfornøyd med.

Jenny er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 08:54   #6
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.555
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

Vi har Høyang sin Party-serie og Ikea sin 365-serie. Jeg er veldig fornøyd med begge deler, men bare venter på at Høyang-kjelene skal bli slitt i belegget.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 09:03   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Har kikket litt på cast iron (hva heter det på norsk? belagt jern?) som i Le Creuset, men vet ikke helt om jeg er villig til å legge så mye penger i et kjelesett, pluss at jeg syns de er litt tunge.

Støpejern. Og du kan ikke bruke det til "alt".

Vi har en vanlig støpejernskjele, uten noe belegg, som vi bruker til gryter hvor kjøttet skal steke først, en Le Creuset støpejern med emalje som også brukes til gryter, ellers har vi Høyang og litt ymse. Den aller beste kjelen min er en stålkjele farmor fikk til sitt bryllup, så fikk mamma den, og nå har jeg den. Den har tykk bunn så sauser ikke brenner seg så lett, men er ikke diger og uhåndterlig. Bortsett fra den ene emaljerte kjelen har vi ingen med noe form for slippbelegg, jeg har aldri hatt behov for det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 09:13   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

Vi har noe Høyang, noe Gourmet-et-eller-annet, og en del Jamie Oliver-panner. Er veldig fornøyd med dem.
Teflon kommer ikke inn i mitt hjem. :niks.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 09:32   #9
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

:elsker FP:
Takk kloke damer! Tanken hadde ikke en gang slått meg, at det går an å ha noe annet enn et helt sett i samme serie. Men da går jeg for to tykkbunnede stålkjeler nå, en liten og en stor, og så sliter jeg ut de Ikea-greiene jeg har i en liten stund til.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 09:36   #10
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.451
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

Jeg hadde en resarchrunde på dette i fjor. Var på Glassmagsinet hos han søte, kjempeflinke gutten som sikker er kjemistudent og kan ALT om gryter.

Jeg kjøpte en Eva Trio 1,8 L gryte med slipp lett belegg som er perfekt til å koke sauser og lignende i. Fra før har jeg en stor Høyang Partygryte med slipp lett belegg til større ting.

Stålgryter kjøpte jeg også fra Eva Trio, en liten 1,3-liter og en 3,6 liter. Til 3,6-literen har jeg kjøpt pastainnsatsen og stålvannbadbollen som passer til. Andrevalget på stålgryter var franske Buyer (litt vanskelig å få tak i, men disse tror jeg isolert sett er de aller, aller beste stålgrytene), det ser jeg at veldig mange kokker bruker, men jeg ville ha en serie som også hadde slipp lett.

Av stekepanner har jeg den minste slipp letten til Eva Trio, perfekt til speilegg og småting, og så har jeg en sautépanne fra Woll i slipp lett hvor man kan ta av håndtaket og sette resten i stekovnen. Denne er fin når man vil ha stekeskorpe på maten, for så å sette pannen inn i stekovnen så kjøttet bevarer saftigheten.

Jeg hadde tilgodelapper i fleng fra bryllupet vårt, så det ble nok også til en støpejernsautéstekepanne og en emaljert gryte fra Le Creuset. Disse må jeg innrømme at jeg ikke har brukt så mye enda, men jeg har planer om å kokkelere masse gryteretter i dem til høsten.

Jeg har ikke vært så fornøyd med Tefal, disse var de første pannene jeg fikk da jeg flyttet hjemmefra, jeg hadde dem i ca 5 år, men da var de helt utslitte og belegg ødelagt etc.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 09:37   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

Lykke til med kjelekjøp! De teflon-kjelene du har, det er ikke riper i dem? Man skal nemlig ikke bruke oppripet teflon pga kreftfare, tror jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 09:46   #12
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

Vi har kun Eva trio-gryter, i 5 forskjellige størrelser, og er svært fornøyd med dem. I tillegg har vi en stekepanne med titanbelegg, slipp-lett uten teflonfaren.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 09:59   #13
Pio
Har ponny, ønsker høyhest
 
Pio sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 601
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Sv: Hva slags kjeler har du?

Jeg har i merket Hackman som kan brukes både til gass, induksjon og vanlig ovn. Er veldig fonøyd med disse, har hatt de i snart 10 år, og bruker de daglig uten at de er synlig slitt.


Har også fått en fra en tupperware og den viser seg også å være veldig, veldig god. Umulig å svi maten og praktisk og stilig design. Ønsker meg flere i den serien, selv om jeg stengt tatt ikke trenger flere kjeler.

Tupperchef sautégrute/panne.


Sist redigert av Pio : 26-06-08 kl 10:04. Årsak: Lagt til bilde.
Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no