Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dagfinn "whatshisname" får svar

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-08, 12:35   #1
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Stort smil

Dagfinn "whatshisname" får svar

http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle2506224.ece

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 12:44   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagfinn "whatshisname" får svar

Veldig godt svar. Jeg er stolt over at jeg kjenner henne.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 12:51   #3
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Veldig godt svar. Jeg er stolt over at jeg kjenner henne.

He-he.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 14:16   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meneh, er det virkelig underholdningen til kvinner han sikter til da? Er det ikke underholdningen som blir servert til kvinner? Og den sammenligningen mellom å skulle velge mellom å tenne ham eller lese et ELLE-blad skjønte jeg ikke helt. Hvor tok hun den fra? Jeg synes forsåvidt deler av innlegget var et godt motsvar på hans dustete uttallelser, men resten av artikkelen er jeg faktisk enig med ham i jeg. Jeg tror ikke det at dagens reklamer er noe bra.

Jeg leste en gang for noen år siden en undersøkelse som var gjort i forhold til det med kvinners selvbilde og lesning av glossy kvinneblader, og resultatet var at hos omtrent samtlige av kvinnene hadde deres tanker om seg selv sunket betraktelig etter å ha lest i 5 min i et slikt blad. Omtrent alle var mindre tilfreds med seg selv og sin kropp og utseende, og jeg mener å huske at kurven fortsatte nedover etter lengre tids lesning også.

Sorry. Jeg tror ikke at et ensidig kvinnebilde er noe bra. Enten det bare er overvektige, eller undervektige, eller lange eller korte, eller blonde eller rødhårete osv. (Se for dere at media plutselig bare bruker rødhårete modeller over alt, hva tror dere ville skjedd som resultat av det? Jeg er rimelig sikker på at det ville skje en eksplosjon i salg av hårfarge. )

Gammel 26-06-08, 14:21   #5
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Som en avsporing vil jeg nevne bikinimodellen i denne eller forrige ukes KK. Endelig en modell som vi som er litt rundere enn en gjennomsnittlig fotomodell kan identifisere oss med.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 14:34   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Og den sammenligningen mellom å skulle velge mellom å tenne ham eller lese et ELLE-blad skjønte jeg ikke helt. Hvor tok hun den fra?

Kanskje fordi Nordbø selv dro det fram i sin kronikk:

Sitat:

(Tror du menn blir tent av sånne modeller, sjefredaktør Signy Fardal? Sorry, jeg er et pattedyr, ikke et insekt.) At Fornarina-modellen sitter på en seng og er overstrødd med Lolita-symboler (rutete skolepikebluse og store røde hjerter over det hele) skal jeg ikke holde mot henne.
Det jeg heller vil spørre om er navn, adresse og mobilnummer til de markedsdirektørene, designerne og stylistene som tror at menn tenner på kvinner som ser ut som de skal brekke i tre hvert øyeblikk, som tydeligvis aldri inntar mer enn 83 kalorier pr. dag, som ikke eier den minste antydning til hverken hofter eller rumpe, og som det sannsynligvis ville vært en katastrofe å besvangre.

Sorry. Jeg tror ikke at et ensidig kvinnebilde er noe bra. Enten det bare er overvektige, eller undervektige, eller lange eller korte, eller blonde eller rødhårete osv. (Se for dere at media plutselig bare bruker rødhårete modeller over alt, hva tror dere ville skjedd som resultat av det? Jeg er rimelig sikker på at det ville skje en eksplosjon i salg av hårfarge. )

Jeg skjønner ikke helt hvordan du får svaret til Mo til at man ønsker seg et ensidig kvinnebilde?

Gammel 26-06-08, 14:48   #7
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hang meg egentlig mest opp i punktumene i overskriftene, jeg. Skal det være det?

Gammel 26-06-08, 14:51   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Punktumene? :???:

Gammel 26-06-08, 14:54   #9
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Punktumene? :???:

I artikkelen.

Redd.
Fantasi.

Hva heter punktum i flertall, da?

Gammel 26-06-08, 14:57   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

I artikkelen.

Redd.
Fantasi.

Hva heter punktum i flertall, da?

Nå skjønner jeg igenting. Jeg reagerte ikke på ordet "punktumer" altså, men jeg fant ingen punktumer verdt å reagere på?

Gammel 26-06-08, 14:59   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Helene Mo har noen gode poenger, det at en kvinnes oppgave faktisk ikke er å være sexy, og at det er sant at kvinners aktiviteter, interesser og hobbyer blir ansett for å være mindre bra enn menns.

Men jeg synes Nordbø hadde enkelte gode poenger også jeg altså, disse damebladene synes jeg er dobbeltmoralske når de i kronikker og slikt snakker om at kvinner skal være seg selv og blabla og samtidig kjører på med reklamer av kvinner som har helt urealistisk utseende. Jeg kan ikke fordra å lese sånne blader fordi jeg føler meg som en sjuske etterpå. Rett og slett. Og jeg tviler på at jeg er den eneste. Ikke at det er et argument mot dameblader per se, men et argument for at de ikke er noe som nødvendigvis booster selvtilliten.

Jeg er feminist, men klarer ikke å synes at det å forsvare glossy dameblader er en viktig ting akkurat.

Gammel 26-06-08, 15:01   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Nå skjønner jeg igenting. Jeg reagerte ikke på ordet "punktumer" altså, men jeg fant ingen punktumer verdt å reagere på?

Skal det være punktum i underoverskrifter?

Og nå begynte jeg å stusse på om underoverskrifter var et ord også. Jeg tror jeg skal gå og få meg litt mat.

Gammel 26-06-08, 15:03   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje fordi Nordbø selv dro det fram i sin kronikk:

Ja, det var en idiotisk uttalelse av ham, men det var jo ikke det som var poenget at vi ble mindre sexy for ham av å lese det, men at bildene som blir presentert gjør kvinner mer usikker og missfornøyd ifht egen kropp og eget selvbilde, og gjør at de tror det er dem det er noe galt med. Men, det er det jo ikke, det er de falske mediabildene og idealene det er noe galt med, ikke kvinner flest. De skal ikke måtte bestrebe seg etter å bli noe som modellene selv ikke engang er.

Sitat:

Jeg skjønner ikke helt hvordan du får svaret til Mo til at man ønsker seg et ensidig kvinnebilde?

Hun forsvarte det kvinnebildet han kritiserte.

Gammel 26-06-08, 15:23   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Skal det være punktum i underoverskrifter?

Og nå begynte jeg å stusse på om underoverskrifter var et ord også. Jeg tror jeg skal gå og få meg litt mat.

Det er ingen punktumer hos meg. Men det er punktumer i ingressene. Og der skal det være punktum, mener jeg.

Gammel 26-06-08, 15:26   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes Helene Mo har noen gode poenger, det at en kvinnes oppgave faktisk ikke er å være sexy, og at det er sant at kvinners aktiviteter, interesser og hobbyer blir ansett for å være mindre bra enn menns.

Enig i dette og det du skriver forøvrig Esme.

Jeg anser meg også som en feminist. I ferier kjøper jeg ofte med meg de riktig store internasjonale damebladene, og leser de fra perm til perm på stranda. Jeg var (faktisk igår!) og så "Sex and the City" på kino, og hadde det svært så trivelig. I ungdommen danset jeg jazzballett og trente aerobic, og betalte skjorta fordi disse mottar lite eller ingen offentlig stønader som anerkjente idretter.

Likhetstrekkene er at dette er aktiviteter som i hovedsak kvinner bedriver, og de står lagelig til for skudd.

Det er helt greit at en filmkritiker plukker det filmatiske fra hverandre, det er gerit at noen liker fotball fremfor dans og det er greit at noen ikke liker kvinneblader og det de viser frem. Men det er ikke greit å henge ut en viss kroppstype, velge å ikke støtte en idrett på lik linje med en annen økonomisk eller kalle kinogjengere for hønsehjerner som fortjener lav lønn.

Og slik jeg ser det er det sørgelig mange menn som blander kortene noe veldig når "kvinnesyssler" er oppe til debatt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 15:30   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, det var en idiotisk uttalelse av ham, men det var jo ikke det som var poenget at vi ble mindre sexy for ham av å lese det, men at bildene som blir presentert gjør kvinner mer usikker og missfornøyd ifht egen kropp og eget selvbilde, og gjør at de tror det er dem det er noe galt med. Men, det er det jo ikke, det er de falske mediabildene og idealene det er noe galt med, ikke kvinner flest. De skal ikke måtte bestrebe seg etter å bli noe som modellene selv ikke engang er.

Jeg mener heller ikke at man blir mindre sexy av å lese sånne blader (og jeg trodde heller ikke Nordbø sa det), men i likhet med Mo syns jeg det kan gå like mye utover selvbildet å få sine interesser, utseende og fantasier degradert av menn. Bare se hvor kritikken av Sex & Singelliv-filmen har tatt veien. En ting er en skikkelig slakt basert på story, innhold, skuespillerprestasjoner osv. en helt annen ting er å si at kvinner som liker filmen fortjener dårligere lønn enn menn (Menn som liker det det er lov å like, nemlig action!)

Hun forsvarte det kvinnebildet han kritiserte.

Nei, det gjorde hun ikke. Hun kritiserte formen kritikken av kvinneunderholdning har tatt. Jeg er heller ingen tilhenger av disse damebladene, men det betyr ikke at jeg syns det er greit å bruke skikkelig megateite måter å kritisere dem (og dermed deres lesere) på.

Gammel 26-06-08, 15:38   #17
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Enig i dette og det du skriver forøvrig Esme.

Jeg anser meg også som en feminist. I ferier kjøper jeg ofte med meg de riktig store internasjonale damebladene, og leser de fra perm til perm på stranda. Jeg var (faktisk igår!) og så "Sex and the City" på kino, og hadde det svært så trivelig. I ungdommen danset jeg jazzballett og trente aerobic, og betalte skjorta fordi disse mottar lite eller ingen offentlig stønader som anerkjente idretter.

Likhetstrekkene er at dette er aktiviteter som i hovedsak kvinner bedriver, og de står lagelig til for skudd.

Det er helt greit at en filmkritiker plukker det filmatiske fra hverandre, det er gerit at noen liker fotball fremfor dans og det er greit at noen ikke liker kvinneblader og det de viser frem. Men det er ikke greit å henge ut en viss kroppstype, velge å ikke støtte en idrett på lik linje med en annen økonomisk eller kalle kinogjengere for hønsehjerner som fortjener lav lønn.

Og slik jeg ser det er det sørgelig mange menn som blander kortene noe veldig når "kvinnesyssler" er oppe til debatt.

Eg oppfatta det ikkje som om han kritiserte kvinner for å lese desse magasina. Han kritiserer annonsørane og redaktørane.
Syns Helene Mo vrir og vrenger på det han skriv og setter det veldig på spissen. Er stortsett einig i alt det denne Dagfinn-typen skriv og syns Helene Mo virkar litt sånn meggete. Men det er no berre mi meining....
Og det hender rett som det er at eg blar litt i ELLE, berre sånn at det er sagt. Men eg har sjelden råd til å kjøpe desse blada.

Gammel 26-06-08, 15:44   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg oppfatta det ikkje som om han kritiserte kvinner for å lese desse magasina. Han kritiserer annonsørane og redaktørane.

Hadde han holdt seg til det kunne jeg vært enig, men dette utsagnet taler litt mot din påstand. Her drar han vel med seg litt mer i dragsuget.

Sitat:

Kroppen har omtrent samme mål som Norges nye supermodell Siri Tollerød, som forøvrig har BMI (body-mass-indeks) som en bananflue. (Tror du menn blir tent av sånne modeller, sjefredaktør Signy Fardal? Sorry, jeg er et pattedyr, ikke et insekt.)

Hvorfor skal Elle vise noe han skal bli tent på?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 15:46   #19
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Hvorfor skal Elle vise noe han skal bli tent på?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 15:47   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også dette var et veldig bra svar.Det oppsummerte så fint alle de tankene som jeg ikke klarte å formulere etter å ha lest den opprinnelige saltstang-artikkelen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.