|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Spinoff: Hva mener du om bruk av IQ-tester i forbindelse med ansettelse?I tråden om Mensa og IQ tester ser jeg at flere har skrevet at de har tatt test i forbindelse med ansettelsesprosesser. Selv har jeg også tatt noen slike tester i forbindelse med jobbintervju eller testing i forbindelse med utvelgelsesprosessene til intervju. IQ testene kom da i tillegg til det som kalles arbeidslivstester. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva mener du om bruk av IQ tester i forbindelse med ansettelse?Synes det høres litt drøyt ut jeg men.
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Sv: Spinoff: Hva mener du om bruk av IQ tester i forbindelse med ansettelse?I likhet med de fleste verktøyer som (kan) brukes ved ansettelse, så kommer det vel an på hvordan de brukes og hvordan de vektlegges. Det kan tenkes at de kan brukes godt og fornuftig som del av en helhetsvurdering når det er snakk om en jobb som krever god evne til logisk tenking. Men jeg er nok mest skeptisk, og tror det veldig lett vil bli slik at denne målbare (og objektive) størrelsen får uforholdsmessig mye oppmerksomhet i forhold til andre vurderinger, som ofte vil være mye viktigere for jobben.
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Spinoff: Hva mener du om bruk av IQ tester i forbindelse med ansettelse?Jeg tror det kan være et godt verktøy i de jobber hvor man er avhengig av logisk tenkning eller evnen til å se sammenhenger. For er det ikke nettopp det IQ testene måler? For en stund siden var det noen som gikk ut i media og lanserte ideen om at ledere i sær burde gjennom IQ test før en evt ansettelse. Jeg synes det er en spennende tanke. Selvsagt ikke å basere seg bare på IQ tester, men som en del av en helthetsvurdering av aktuelle kandidater. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Spinoff: Hva mener du om bruk av IQ tester i forbindelse med ansettelse?Hvis jeg hadde blitt møtt med en IQ-test på et jobbintervju hadde jeg nok tenkt "FrP", og blitt temmelig negativt innstilt til jobben.
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva mener du om bruk av IQ tester i forbindelse med ansettelse?Jeg hadde sikkert ikke fått jobben..... |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Spinoff: Hva mener du om bruk av IQ-tester i forbindelse med ansettelse?Tror ikke det brukes rene normerte IQ-tester nesten noen steder. Enten dreier det seg om hjemmelagde iQ-tester eller så er det ferdighetstester av ulike slag. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Spinoff: Hva mener du om bruk av IQ-tester i forbindelse med ansettelse?Som Bingo, så tror jeg det er de færreste som bruker normerte IQ tester. Selv om det tilsynelatende er logiske tester med figurer og tallrekker, så er det i likhet med diverse andre ferdighetstester (matte og språk) ofte ikke det egentlige svaret som man legger vekt på ved tolkningen, men heller hvordan man har angrepet utfordringen. |
|
|
|
![]() |
|
|