Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan jeg fryse ned basilikum?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-08, 20:36   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg fryse ned basilikum?

Jeg ser at det skal være fersk basilikum i endel oppskrifter og jeg har enda tilgode å ha en basilikum overlevende i over en uke. Lukter jævlig gjør de også

Men kan jeg hakke opp en hel basilikum og legge i en pose i fryseren, sånn at jeg bare kan ta opp det jeg trenger når jeg trenger det?

Gammel 06-07-08, 20:38   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg fryse ned basilikum?

det tror jeg at jeg har lest et sted at man kan!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 20:39   #3
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

..men jeg ville kanskje ikke brukt tinte urter til garnityr eller der hvor de ellers er synlige i matretten, da.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 20:40   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*Venter spent på svar*

Jeg har ikke plass til å ha potter stående, ikke orker jeg å ha alle de luktene i huset heller, så det blir liksom alltid til at jeg bruker tørket. Hadde jo vært geniaaalt om det gikk an å fryse det.

Gammel 06-07-08, 20:41   #5
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Henger meg på denne og venter på svar fra noen som vet.

Gammel 06-07-08, 20:42   #6
Kneazle
Passiv

Standard

Jepp.

Sitat:

Oppbevaring: Basilikum krever varme og mye lys. De må ikke oppbevares kaldere enn 10 °C, og tåler heller ikke trekk. Vanning hver dag er nødvendig, men ikke for mye. De anbefales ikke til tørking, men kan fryses.

Les mer her.

Sist redigert av Kneazle : 06-07-08 kl 20:48.
  Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 20:47   #7
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant. Takk Emma.

Gammel 06-07-08, 21:09   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har små bokser med det meste av urter fra verandaen min i fryseren. Dersom vi kjøper kryddervekster klipper jeg de ned og fryser etter at vi har brukt det vi trenger i maten. De visner jo så utrolig fort ellers. Maten smaker mye bedre med frosne urter enn slike tørkede på glass.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 17:27   #9
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Takk.

Gammel 16-07-08, 00:56   #10
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes basilikum plantene lukter godt jeg.
Men fytti å fort de dør.

Gammel 16-07-08, 07:18   #11
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Men fytti å fort de dør.

Plant selv så har de mer jord og holder seg, min har jeg hatt i diger potte siden mai.

Gammel 16-07-08, 09:38   #12
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Men fytti å fort de dør.

De må ha mye vann. Jeg vanner mine på skålen hver eneste dag, da holder de en stund. Men det beste er sikkert å potte dem om.
Jeg har pleid å fryse basilikum, det går helt fint.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 20:42   #13
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Jeg så på Nigella forrige uke at man kunne fryse ned ferske urter, men da måtte man huske å bruke dem frosne også - de skulle ikke tine før de ble brukt.

Musemus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-08, 09:33   #14
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Jeg så på Nigella forrige uke at man kunne fryse ned ferske urter, men da måtte man huske å bruke dem frosne også - de skulle ikke tine før de ble brukt.

Ja, det hadde jeg sett for meg.

Gammel 03-08-08, 11:21   #15
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Standard

Tipper jeg kan fryse ned både oregano og gressløk.
Prøver det.

Gammel 03-08-08, 11:54   #16
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Alt av urter kan fryses, men vask de godt og kutt de opp før du fryser de. Jeg har finhakket persille, koriander og gressløk i fryseren.

Gammel 03-08-08, 12:00   #17
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Standard

Har vasket de, men ikek kuttet de opp.
Puttet de i bokser i fryseren.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.