Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nintendo DS til ungene ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-08, 11:47   #1
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Nintendo DS til ungene ...

I dag er minstemann fem år og vi har kapitulert litt på DS-fronten... Han får egen maskin og så får storebror det også samtidig (overraskende gave fordi han har sluttet med nattbleie).

De må kjøpe seg spill selv, og jeg regner med at de kommer til å stå på døra kl 09 i morgen tidlig - selv om de sikkert får låne noen av storesøsteren sin nå i kveld.

Vi er litt opptatt av at det ikke skal være fri flyt for å spille DS - er det noen som har gode tips å komme med der? Har dere noen begrensninger hjemme som fungerer?

Og - har dere noen gode tips til spill for en på 5 og en på nesten 7? De ønsker seg Super Mario Bros - men det finnes da flere varianter som jeg kan se...

  Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 12:03   #2
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene...

Mor kan konfiskere den en stund (elsker Super Mario Bros )

Gode råd har jeg dessverre ikke...

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 12:06   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene...

Hvis ungene i hovedsak er flinke til å leke og være ute ellers ser jeg for meg at det er helt greit at de spiller mye DS også? Spesielt i begynnelsen når de har fått dem. Så kan dere heller lage restriksjoner hvis det etter en stund ser ut til at de dropper lek og uteliv helt til fordel for spilling?

Og det er kanskje greit at mye spilltid gir lite film/TV-tid?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 13:50   #4
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Enig med Kirsebær.

Her har alle tre vært sitt. Det ble veldig mye i starten, men så har det avtatt veldig. Nå har det gått veldig lang tid uten at de har spilt i det hele tatt. Nå er det sommer og de har annet å gjøre på. Det blir mer om vinteren.

Super Mario Bros er et supert spill å begynne med.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 13:53   #5
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Ofte så blir det vel mest populært de første dagene. Hvis det blir et problem med for mye spilling kan man jo avtale at de får spille en halvtime om dagen eller noe?

Jeg tror det blir DS her i huset også snart, frøkna fyller snart 6 og har ønsket seg en slik i over ett år.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 14:05   #6
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Her har alle 3 guttene Nintendo DS, kjøpte de på Gran Canaria i sommer.
Der nede så hadde de et spill som det var fra 79-91 kjente spill på. Ungene her fikk et hver, de har så mye å velge i av hva de vil spille så jeg har ikke hørt noe om at de ønsker seg flere spill, alle 3 har blandt annet Super Mario på sitt spill.
De spilte en del de første dagene, men det er jo normalt da de har fått noe nytt, men nå spiller de ikke så veldig mye, så noen begrensninger på hvor mye de får spille har ikke vært nødvendig.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 14:12   #7
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Mine har en DS og en gameboy på deling. Spart og spleiset, og de klarer fordelingen veldig broderlig og fint. Spilletiden den dem i mellom regulerer de med en timer. Bytting når klokka piper. Så gjør vi det sånn at mor og far er oversjefer over spillingen. Vi ser an vær, aktivitet, er pliktene gjort og har de vært greie og litt sosiale utenom spill? Noen dager får de spille mye, andre dager ikke noe. Synes det er en grei ordning foreløpig.

I begynnelsen brukte de gameboyspillene på DS-en, og var fornøyde med det. De hadde jo ikke råd til å kjøpe spill i tillegg til selve maskinen. Nå har de kjøpt et DS-spill hver. Eldsten valgte Lego Star Wars, mens JC valgte Mario av ett eller annet slag. Begge er veldig fornøyde med det. Nå ønsker de seg Harry Potter og Lego Indiana Jones også. Uoppmerksom mor, som jeg er, har jeg ikke fått med meg kvaliteten på spillene, men den litt mindre strenge faren har i hvert fall ikke hatt innvendinger.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 14:26   #8
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Takk for svar - i det siste har de blitt helt hekta på DS og vært på storesøster for å låne hennes til enhver tid hun ikke spilte selv. Får håpe at når de nå får egne, så roer det seg litt - siden de da får spille så mye de vil... For å si det slik - vi legger nok ingen begrensninger når vi kjører på ferie. Gleder meg til at det skal bli mer ro i bilen når vi kjører lenger enn 30 minutter...

Alle her må kjøpe spill selv - så jeg håper de vil dele litt slik at de har flere spill å velge i.

  Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 14:28   #9
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Her har de to eldste hver sin DS, og de må begrenses. Tror de kunne sittet dagevis i strekk hvis ikke. Mellomste er sånn at vi må begynne iallefall 10 min før han skal slutte, med å si nå er det 10 min igjen, nå er det 5 min igjen. Han klarer bare ikke å legge det fra seg (bekymringsfullt).
Mellomste ble nettopp 6 og han fikk Super Mario Bros til jul og Mario Kart til bursdagen. De spillene er helt topp (synes iallefall han). Eldste likte også Super Mario best helt til hun fant utav sitt eget Nintendogs og Farm Horsez.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 14:29   #10
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Alle mine tre har hver sin DS. Vi har ingen regler for spilletid. Jeg har aldri følt noe behov for det. Det spilles mest når vi sitter i bilen og kjører langt, når det er venetid feks når to er på trening og da spiller den som ikke trener. Despiller litt mer på vinteren enn på sommeren. Jeg tror ikke de har brukt de i det hele tatt i sommer. Vi har sånn universalkort og har lastet ned en del spill. Jentene elsker hestespill. Storepropell spiller Lego Star Wars, Lego Indiana Jones.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 14:32   #11
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Spilling i baksetet fungerte fint og så og si krangelfritt på de 300 milene vi har unnagjort nå. Men jeg var såpass slem og kontrollerende at jeg også arrangerte bilbingo, høytlesing og et par ganger tvangssoving når klokka ble alt for mye. Nyt freden i baksetet!

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 14:34   #12
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Alle mine tre har hver sin DS. Vi har ingen regler for spilletid. Jeg har aldri følt noe behov for det. Det spilles mest når vi sitter i bilen og kjører langt, når det er venetid feks når to er på trening og da spiller den som ikke trener. Despiller litt mer på vinteren enn på sommeren. Jeg tror ikke de har brukt de i det hele tatt i sommer. Vi har sånn universalkort og har lastet ned en del spill. Jentene elsker hestespill. Storepropell spiller Lego Star Wars, Lego Indiana Jones.

Hvordan fungerer egentlig slike kort. Teskjeforklaring er nødvendig.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 14:39   #13
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Hvordan fungerer egentlig slike kort. Teskjeforklaring er nødvendig.

Jeg vet ikke. Det er mannen som ordner.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 14:39   #14
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

De to største har hver sin DS. Kjøpte noen spill da vi var i USA i sommer, og Mario Party er favoritten i tillegg til MarioKart og Biler. De spiller gjerne sammen, kobler DS'ene mot hverandre eller noe sånt. Jeg skjønner ikke alt, de har søskenbarn som har vist dem det meste.
Har ikke følt noe behov for å sette regler, de spiller som regel i perioder.

Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 14:40   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.939
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

LilleVenn fikk DS til 4 årsdagen sin, da hadde hun ønsket seg det et halvt års tid. Hun fikk med et Cars spill, og så har vi kjøpt flere spill i ettertid, bla. et slikt med mange som Mor til 4 nevner. I begynnelsen brukte hun den veldig mye, og det var en periode vi diskuterte om bruken måtte begrenses. Etter hvert har det gått seg til og nå på sommerstid er den lite i bruk. Gull verdt på reiser, både i bil og fly.

SuperMario er poppis her også

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 16:47   #16
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Mario troner på toppen her. Vi har tre ulike med Mario, - Mario og Luigi partners in time, mario kart og Super Mario bros. På de to siste kan man spille trådløst sammen og det er utrolig gøy. Selv jeg setter pris på DS'n når barna har lagt seg.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 17:56   #17
MillyMollyMandy
Aktiv
 
MillyMollyMandy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 292
MillyMollyMandy er litt kulMillyMollyMandy er litt kul
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Seksåringen min har en DS, to åringen er for liten og viser heller ingen interesse for dette. Vi har ingen begrensninger på spilletid, men kun fordi jeg ikke føler hun må begrenses på dette- noen ganger spiller hun opp mot et par timer, mens andre ganger kan det gå dager mellom hver spillerunde. Nintendogs, Mariokart, Marioparty og en del andre spill er favorittene her

MillyMollyMandy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 18:38   #18
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.510
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Oda fekk DS til 5 årsdagen no. Ho er jente da, det er ikkje sikkert guten din er interessert i favorittane her: Disny prinsesser, JordbærMathilde og Nintendogs. Oda har ikkje hatt DSen så lenge så foreløbig har ho fått spele når ho vil. Ho har begrensa det fint sjølv. Speler sjelden lenge om gangen.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 18:39   #19
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.510
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Og vår 2 åringer forreste VELDIG interessert, og fryder seg kvar gong ho får mate, klappe og vaske hunden i Nintendogs

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 18:49   #20
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nintendo DS til ungene ...

Leser interessert...

Mine to har spart penger siden jul, og jeg tenker at tiden er inne for å løse inn sparepengene i DS når lillesøster kommer i september. De blir da seks år gamle. De snakker veldig mye om DS, men jeg tror egentlig det er litt "hypet" opp i barnehagen og blant venner. Kan ikke se for meg at det kommer til å bli noe problem å begrense dem når nyhetens interesse har lagt seg.

Jeg vil i så fall ikke ha noe problem med å konfiskere og styre tidsbruken iom at de er så små. Hvis det blir et problem.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no