Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kan jeg få tak i resirkulert gulv? Går det an å ha utegulv inne?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-08, 23:54   #1
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Kan jeg få tak i resirkulert gulv? Går det an å ha utegulv inne?

Jeg koser meg litt med å tenke på løsningsvalg i huset jeg antakelig skal være byggkvinne (?) for snart. Etter litt kvaler har jeg landet på at der det er økonomisk mulig skal jeg følge egne lyster i stedet for å tenke på hva som vil lønne seg ved et eventuelt salg. Jeg er rimelig sær egentlig, og mine valg vil nok trekke ned prisen ved videre salg. Men nå tenker jeg å bli boende en god stund og er drittlei av kompromisser. Egentlig har jeg lyst til å ha stengulv i stua og på badet, typisk utegulv. Da snakker jeg om belegningsstein eller svære steinfliser. De virker imidlertid upraktisk og lite gjennomførbart i vårt klima? Et alternativ jeg kunne tenke meg er det jeg kaller gammeldags fattigmannsgulv, altså litt enkle, slitte, "grove" planker. De kan være "naturell" eller males over. Går det an å finne det noe sted? Jeg har fulgt med litt på finn.no og søkt litt via google, men finner ikke noe som virker aktuelt?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 01:11   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan jeg få tak i resirkulert gulv? Går det an å ha utegulv inne?

Det går nok an å ha utegulv inne, men særlig praktisk er det ikke, med mindre du kan høytrykksspyle rommet du har det i. Gamle gulvbord tror jeg ikke du finner sånn helt uten videre. Det må være om du kan finne et hus som skal rives og hente gulvet selv. Ellers vet jeg at de kan håndsage grove tykke gulvbord av malmfuru til deg på Røros (jeg har sett det gjort). Jeg vil tro at det vil bli et ganske dyrt gulv, men du vil kunne få det rustikt og som du vil ha det. Gulvbordene blir grå helt av seg selv om du ikke behandler dem med voks eller olje eller lakk, men bare grønnsåpevasker og skurer dem.

  Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 07:41   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg få tak i resirkulert gulv? Går det an å ha utegulv inne?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Da snakker jeg om belegningsstein eller svære steinfliser. De virker imidlertid upraktisk og lite gjennomførbart i vårt klima?

Det virker lite gjennomførbart hvis du har tenkt å vaske gulvet av og til, er det første som slår meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 07:55   #4
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg få tak i resirkulert gulv? Går det an å ha utegulv inne?

Slipt betong forseglet med epoxy kan være et godt kompromiss. Da kan du støpe ned vannbåren eller elektrisk varme også.

http://www.respo.no/betongsliping.html
http://www.byggaktuelt.no/content.asp?ContentId=56376

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 08:38   #5
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg få tak i resirkulert gulv? Går det an å ha utegulv inne?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det virker lite gjennomførbart hvis du har tenkt å vaske gulvet av og til, er det første som slår meg.

Ja, det er utfordringen. Som FarOutFishing sier, så er det høytrykksspyleren som må frem. Da jeg var tenåring drømte jeg om et kjøkken i betong, stein og stål som kunne "lukkes ned" og deretter høyttrykksspyles med jevne mellomrom. Det er kanskje det jeg må bygge

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Slipt betong forseglet med epoxy kan være et godt kompromiss. Da kan du støpe ned vannbåren eller elektrisk varme også.

Jeg har tenkt på betong, spesielt på badet, men har inntrykk av at det er vanskelig å få tak i erfarne og dyktige folk til å støpe og slipe? Må vel ideelt sett fly inn japanske håndverkere da :ser pengene fly avgårde:
Jeg skjønte ikke helt det med epoksyfinish, trodde det var motsetninger, og at men eventuelt forseglet på andre måter? Vil gjerne høre mer!
http://www.respo.no/betongsliping.html
http://www.byggaktuelt.no/content.asp?ContentId=56376

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 08:40   #6
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg få tak i resirkulert gulv? Går det an å ha utegulv inne?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Gamle gulvbord tror jeg ikke du finner sånn helt uten videre. Det må være om du kan finne et hus som skal rives og hente gulvet selv. Ellers vet jeg at de kan håndsage grove tykke gulvbord av malmfuru til deg på Røros (jeg har sett det gjort). Jeg vil tro at det vil bli et ganske dyrt gulv, men du vil kunne få det rustikt og som du vil ha det. Gulvbordene blir grå helt av seg selv om du ikke behandler dem med voks eller olje eller lakk, men bare grønnsåpevasker og skurer dem.

Takk for tips om malmfuruen, jeg skal sjekke det opp. Jeg får også fortsette å følge med på finn,no og eventuelt hoppe på dersom noe kommer opp. Utegulvet får spares til et overbygd område av terrassen.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 09:04   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan jeg få tak i resirkulert gulv? Går det an å ha utegulv inne?

Skifergulv da? Jeg kjenner folk som har det på kjøkkenet, og det er utrolig stilig. De har behandlet det på noe slags vis, slik at det er enkelt å vaske.

  Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 09:45   #8
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg få tak i resirkulert gulv? Går det an å ha utegulv inne?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg har tenkt på betong, spesielt på badet, men har inntrykk av at det er vanskelig å få tak i erfarne og dyktige folk til å støpe og slipe? Må vel ideelt sett fly inn japanske håndverkere da :ser pengene fly avgårde:
Jeg skjønte ikke helt det med epoksyfinish, trodde det var motsetninger, og at men eventuelt forseglet på andre måter? Vil gjerne høre mer!

Betongsliping har tatt av helt i Norge nå, og det burde ikke være noe problem å få tak i håndtverkere som kan det. Sliping koster 200-400 kroner kvadraten å få gjort, avhengig av kvaliteten på grunnarbeidet og ønsket glansgrad, og blir sånn sett rimeligere enn flis (når man regner flis, lim, fuger og arbeid). Hvis renta går opp på neste rentemøte også tipper jeg at det brått blir ganske ok tilgjengelighet på fagfolk.

I våte rom må betongen forsegles, og det gjøres med et impregneringsmiddel eller et tynt lag tokomponent transparent epoxy, i motsetning til tradisjonell tykk farget epoxy eller polyuretan.

Vedlikehold av impregnering gjøres med steinsåpe. Det fungerer bra på skifer også, som Plomma er inne på.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 10:00   #9
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg få tak i resirkulert gulv? Går det an å ha utegulv inne?

Jeg må sjekke ut om det er folk her i området som kan noe om betonggulv også, ser jeg. Det eneste er at jeg ikke vil ha høy glansgrad, tvert imot liker jeg best den litt røffe, hvite betongen. Kanskje det som kalles limestone er et alternativ også - hva heter det på norsk egentlig?

Dette gulvet er fint (ikke den stilen jeg skal ha ellers, da):

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 10:01   #10
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg få tak i resirkulert gulv? Går det an å ha utegulv inne?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Skifergulv da? Jeg kjenner folk som har det på kjøkkenet, og det er utrolig stilig. De har behandlet det på noe slags vis, slik at det er enkelt å vaske.

Skifer er fint, men ikke helt det jeg vil ha (tror jeg).

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no