Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kjempegode vegetar-burgere

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-08, 00:37   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjempegode vegetar-burgere

Disse laget jeg i dag, de ble kjempegode! Smakte ganske likt Nutana Burger, for de som har smakt dem, bare litt mer moste inni. Jeg skal lage en haug av disse til dåpen:

LINSE- OG KIKERTBURGERE

250 gram røde linser
Ca. 400 gram (en boks) ferdigkokte kikerter
1 egg
2 store løk i skiver
1 hel kinesisk hvitløk (eller 4-5-6 fedd vanlig hvitløk), hakket
180 gram strøkavring eller lignende (jeg brukte griljer-mel)
1 stor ss tørket koriander
1 stor ss Tandoori masala-krydder
1 stor ss hakket persille (jeg brukte tørket)
1 ts ingefær
1 ss havsalt

Kok opp vann i en gryte og tilsett linsene i det kokende vannet. La de småkoke i 15 minutter eller til de er møre og har begynt å mose seg litt. Hell av vannet og avkjøl det litt.
Ha olje i en liten gryte og tilsett tandoori-krydderet og litt salt. La krydderet surre litt i oljen og tilsett løken og hvitløken. Stek det litt mykt, la det blandes godt med krydderoljen. Sett tilside for avkjøling.
Hell av laken fra kikertene og skyll dem. Ha dem i en food processor sammen med egget, løken og halvparten av linsene. Kjør alt til en glatt mos.
Ha mosen i en bolle og tilsett de øvrige ingrediensene. Bland godt uten å mose det for mye. Form boller og trykk dem flate som burgere.
Ha hvetemel på en tallerken og vend burgerne godt i melet så de er helt dekket på begge sider. Børst av overflødig mel (jeg lar burgerne "hoppe" forsiktig fra hånd til hånd) og stek dem i smør på middels varme, ca. 5 minutter på hver side. Det er bedre at de blir LITT brente enn for lite stekt.

Serveres med ønsket tilbehør. Jeg synes de er knallgode å bare spise i hånden sammen med en god rømmedressing.

Sist redigert av Dixie Diner : 23-07-08 kl 01:31.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:23.