Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Erfaring med helsevesen i Europa ("sydensteder")

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-08, 14:40   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Erfaring med helsevesen i Europa ("sydensteder")

I forbindelse med et par 60 årsdager om noen år, vil foreldrene mine ta barn og barnebarn med til syden. Vi får bestemme sted, og ut fra ting jeg har lest i media så er kriteriene mine klare: Det må være et sted der de har et helsevesen der man f.eks. får være sammen med barna på sykehuset om det skulle skje noe.

Så jeg spør da her inne, der det sikkert er mange erfaringer å høste av, om noen har gode erfaringer med helsevesen på feriesteder i Europa. Da tenker jeg på litt typiske "sydensteder", men annet er også av interesse.

På forhånd tusen takk.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 15:01   #2
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaring med helsevesen i Europa ("sydensteder")

Jeg tror jeg ville tatt en telefon til Europeiske forsikring og hørt med dem.
(Evt. også hatt reiseforsikringen gjennom dem hvis dere ikke har det.)

Gammel 26-07-08, 19:00   #3
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Jeg har ligget på sykehus i Spania. Ikke et typisk feriested, men like fullt i Spania(Andalucia). Min erfaring fra den gangen er at ting er en smule nedslitt og gammelt, men at kunnskapen er minst like god som her, om ikke bedre. Regner med det er det samme på Mallorca og Islas Canarias også.

Gammel 26-07-08, 19:45   #4
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Jeg tror jeg ville tatt en telefon til Europeiske forsikring og hørt med dem.
(Evt. også hatt reiseforsikringen gjennom dem hvis dere ikke har det.)

Skal høre om de deler ut erfaringer til alle. Evt. kontakte IF som vi har.

Men ingen som har erfaring med barn på sykehus?

Gammel 26-07-08, 19:49   #5
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Skal høre om de deler ut erfaringer til alle. Evt. kontakte IF som vi har.

Europeiske er en del av if... så da ville jeg ringt de og hørt. Jeg gjorde det da jeg hadde spørsmål vedr reise med Poden som har astma.

Gammel 26-07-08, 19:54   #6
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Storemor var på legevakten et par ganger der nede på grunn av sterke infeksjoner, men hun ble ikke innlagt. Men inntrykket mitt er det samme også der. De er minst like flinke, om ikke bedre. Problemet kan være at de ikke er stødigst i engelsk.

Gammel 26-07-08, 20:13   #7
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sønnen til min søster ble innlagt på sykehus på Kreta, og hun ble innlagt sammen med han de dagene han var der.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 21:01   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var på Bahia Feliz på Gran Canaria i våres. Det var ingen eksotisk ferie, men veldig god avslapning for store og små.

Knerten ble syk, men ikke innlagt. I Bahia Feliz har de et skandinavisk legekontor. Legen vi snakket med var spansk, men skjønte en del svensk og kontordamen (som også kunne fungere som tolk) var svensk. Vi følte at vi fikk all den hjelp og støtte vi trengte. Men innlagt ble han altså ikke, så det vet jeg ikke noe om.

Gammel 26-07-08, 21:44   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har heldigvis ikke havnet på sykehus, men da vi var på Mallorca (Alcudia) ble poden plutselig syk, og de ansatte på hotellet fikk en lege til å komme på mindre enn 5 minutter. Han var veldig flink, og undersøkte poden nøye.

Her i Norge hadde vi jo antagelig sittet i timevis på legevakten, ettersom dette var kl 17-18 på ettermiddagen.

Gammel 26-07-08, 21:48   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at du har lest om saken hvor en familie reiste med en baby til et afrikansk land (tror jeg det var), hvor de ikke fikk sove med barnet på sykehuset? Det hørtes skikkelig pyton ut. Jeg er ikke spesielt bereist, men ut i fra ryktene jeg hører om ulike sydligere lands helsevesen så føler jeg meg tryggest på Spania.

Gammel 27-07-08, 21:58   #11
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

I fjor havnet faren min på sykehus på Kreta. Han mener det er bedre både service og renhold i norske fjøs enn det var der. Og operasjonen han måtte ta, ble han nødt å ta om igjen når han kom til Norge for den var ikke vellykket.

Mat og renhold av pasient var visstnok familien sitt ansvar, så han fikk ikke verken mat eller hjelp til personlig hygiene på sykehuset.... Mulig dette er et skrekk-eksempel, men det har i alle fall skremt meg såpass at Kreta ikke frister veldig mye...

Gammel 27-07-08, 23:41   #12
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Storemor var på legevakten et par ganger der nede på grunn av sterke infeksjoner, men hun ble ikke innlagt. Men inntrykket mitt er det samme også der. De er minst like flinke, om ikke bedre. Problemet kan være at de ikke er stødigst i engelsk.

Deler mine erfaringer med Ariel. De er flinke i Spania på sykehusene hvis det skulle skje noe.

Da jeg var rundt 15 år og bodde i Spania falt jeg av hesten og levern sprakk. Ble sendt til sykehuset og operert med det samme. Mamma fikk en egen seng inne på rommet mitt. Dette var på 80 tallet.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 23:45   #13
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Ei venninne av meg fikk begge sine sønner innlagt på sykehus i Bulgaria, og etter det hun har fortalt om renholdet på sykehuset, samt språkproblemene, så frister det ikke å reise dit med små barn.

Om hun fikk være på sykehuset eller ikke, det aner jeg ikke.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 09:54   #14
Samba
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2008
Samba har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi har ikke vært på sykehus med noen av barna på "sydenturene" våre. Men når jeg ser tilbake på engelskkunnskapene de ulike stedene vi har vært synes jeg Kypros imponerte. (Alt fra da lege, til butikkpersonale og renholdsarbeidere) Det med språk synes i hvert fall jeg har endel å si, men dette kan jo også variere veldig, det er jeg klar over. Vi var der nå nettopp, og måtte ta kontakt med lege pga øyekatar hos minstemann på 1,5 år.

Samba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 17:36   #15
Dronningen
Pauset

Standard

Takk for mange svar. Virker som om Kanariøyene og Spania skal være ok da. Førstnevnte har vært aktuelt for vår del tidligere, også fordi det ikke er dødsvarmt i juli, så skal sjekke med Europeiske, og så gi beskjed til foreldrene mine om mulighetene. Forhåpentligvis vil vi jo ikke ha noe med helsevesenet å gjøre da.

Gammel 28-07-08, 20:18   #16
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

På Lanzarote ble vi sendt til et privat sykehus,Hospiten Lanzarote.Fikk en som oversatte til dansk for oss. Rent og pent,ingenting å utsette på det.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 23:34   #17
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Spania har et utmerket helsevesen, man får legetime på dagen og god hjelp. Er man syk der, får man i hvert fall minst like god, om ikke bedre behandling enn hjemme.
Om man får sove på sykehuset med barna? Ikke peil. Jeg tror det er mye språkproblemer som ligger bak sånne saker. Ha med en lommeparlør og skaff en tolk. Problem solved.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 22:44   #18
pve
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2008
pve har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har ikke så stor erfaring med helsevesnet, men da vi begynte å dra med barna meldte vi oss inn i norsk luftambulanse. Da blir du hentet på stedet ved alvorlig sykdom, evt de snakker med sykehuset, sender lege og sykepleier for hjemreise med fly. Og du kan ringe døgnet rundt og spørre fagfolk til råds, sjekk ut hjemmesiden deres. Koster ikke så mye heller. Jeg reiser i hvertfall mye tryggere med dem i bakhånd..

pve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 22:51   #19
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vært hos lege to ganger med gutta på Gan Canaria. Vi brukte den samme nå i påsken fordi vi var fornøyde med de fra første gang. Jeg har ikke noen probelemer med å stole på Spansk helsevesen, men jeg foretrekker at de kan snakke skandinavisk. Det blir liksom litt letter. Forøvrig var det privat.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 23:06   #20
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av pve, her.

Har ikke så stor erfaring med helsevesnet, men da vi begynte å dra med barna meldte vi oss inn i norsk luftambulanse. Da blir du hentet på stedet ved alvorlig sykdom, evt de snakker med sykehuset, sender lege og sykepleier for hjemreise med fly. Og du kan ringe døgnet rundt og spørre fagfolk til råds, sjekk ut hjemmesiden deres. Koster ikke så mye heller. Jeg reiser i hvertfall mye tryggere med dem i bakhånd..

Ja har hørt flere si det. Skal ordne når den tid kommer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.