|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Sæddonasjon med ukjent donorPå tide med en liten diskusjon ;-) i sommervarmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Sæddonasjon med ukjent donorSå ukjent donor er for deg verre enn å adoptere et barn uten kjent bakgrunn? |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
|
![]() Sv: Sæddonasjon med ukjent donor
Forskjellen er at systemet er med på å tillate at barn ikke får mulighet til å vite sitt opphav. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
¿Qué?
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Sæddonasjon med ukjent donorFaktaboksen til Aftenposten stemmer ikke. Man kan fint velge åpen donor, altså en donor hvor barnet etter fylte atten kan få utlevert identitet og møte vedkommende, ved jordmorklinikker i Danmark. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: Sæddonasjon med ukjent donorFor meg selv ville jeg heller ha adoptert eller hatt en donor som kunne spores i tilfelle rottefelle. Men jeg hadde tatt en ukjent donor også hvis det var eneste mulighet og jeg veldig sterkt ønsket meg barn. Så hos meg er det forskjell på teori og praksis, men jeg er enig i at det er mest ønskelig med sporbare donorer.
![]() |
#7 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sæddonasjon med ukjent donorJeg synes det med ukjent donor er helt ok. Det er jo mange situasjoner som gjør at et barn ikke kan få vite hvem en, eller begge, av bio-foreldrene er. Det være seg adopsjon, en one night stand som ender i et barn, uten at man vet hvem faren er, en voldtekt som ender i barn, etc... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sæddonasjon med ukjent donorJeg synes det er helt greit med sæddonasjon med ukjent donor. Eggdonasjon også.
![]() |
#9 |
Originala
|
![]() Sv: Sæddonasjon med ukjent donorNå kjenner jeg riktignok faren min veldig godt, men om jeg hadde fått velge mellom 1) bli født, men ikke kjenne min biologiske far og 2) ikke bli født, ville jeg med ganske stor sikkerhet gått for det første alternativet. Og da forutsetter jeg sjølsagt at jeg hadde hatt en mor (eller to mødre) som hadde ivaretatt meg tilfredsstillende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Sæddonasjon med ukjent donorJeg syns sæddonasjon med ukjent donor er ok. Det er jo den som er der hver dag og tørker snørr, leker og tar vare på barnet som er foreldren. Samtidig så skjønner jeg at dette kan skape konflikter senere hvis barnet blir veldig opptatt av å finne sitt biologiske opphav.
![]() |
#11 |
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sæddonasjon med ukjent donorDet er helt greit for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sæddonasjon med ukjent donorJa, da kommer jeg og skal røre litt rundt i grøten her!! Storesøster her er donorbarn med anonym donor. Dette var et valg jeg og eksen tok etter at han fikk vite han ikke hadde noe særlig liv i "svømmerne" sine. Nå er ikke jeg og faren hennes sammen lenger av ulike årsaker, men min plan er at hun skal få vite dette etterhvert om ikke så veldig lenge.
![]() |
#13 |
Weeeee
|
Det er det som er problemet ... etter at det ble åpen donasjon her i Norge har antall donorer gått ned drastisk. Og de som donerer er ofte eldre menn som kommer til å være så pass gamle når barnet fyller 18 at det ikke har noe betydning om de blir oppsøkt.
![]() |
#14 |
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sæddonasjon med ukjent donorMennesker formes av to ting - arv og miljø. Jeg mener at miljø er den viktigste faktoren av disse to, men jeg synes likevel det er betenkelig å velge bort et barns mulighet til innsikt i sitt biologiske opphav. Muligheten for å vite om arvelige syksommer etc er noe jeg synes er betenkelig å velge bort. Ja, sæddonorer må oppgi sine helseopplysninger, men samtidig er de fleste donorer unge og har neppe fått sine hjerteproblemer før et tiår og to etterpå. Muligheten for å spore opp donor hvis barnet skulle trenge f.eks benmargsdonor, er også en faktor for meg.
![]() |
![]() |
#15 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes det å planlegge ukjent opphav på vegne av andre mennesker (barna) er litt betenkelig, men har aldri selv vært i en situasjon hvor barneønsket har vært så desperat ikkeoppfyllt. Derimot har jeg tre kjenninger som er adoptert eller har ukjent far, og de er ikke i tvil. Selv om oppdragerne er de menneskene som gir dem den viktigste bagasjen, erfaringen og følelsene, ville de alle tre vite mer om biologien bak dem selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
adopsjon, sæddonasjon, ukjent donor |
|
|