|
Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren nok
|
![]() Skygger på bilderJeg får så fort skygger på bilder?
![]() |
#4 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Skygger på bilderJeg må nok sette meg litt mer inn i kameraet.. har vært sløv der.
![]() |
#6 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Skygger på bilderJeg synes ikke ekstern blitz har hjulpet det grann. Tenkte kanskje jeg skulle prøve å kjøpe en dimmeboks (eller hva det nå heter) til å sette utenpå den eksterne blitzen.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Skygger på bilder
Ja okei, jeg har ikke ekstern blitz selv så jeg vet i grunn ikke hva jeg snakker om. Dimmeboks høres lurt ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Einsam
|
![]() Sv: Skygger på bilderHar du prøvd å holde kamera motsatt vei, altså at biltzen går samme vei som lyset fra vindu, f.eks? Jeg er så dårlig til å forklare, men det har jeg prøvd ut i rom med mye lys, og skyggen blir da borte i de fleste tilfeller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Skygger på bilderHadde besøk av en fotograf idag, han anbefalte kutte ut blitz, evt dimme den ned. Det kunne jeg visst gjøre på kameraet mitt..
![]() |
#10 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Skygger på bilderDet var jo det jeg sa.
![]() |
#12 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skygger på bilderBlitzen blir for sterk og rett på dere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skygger på bilderDet beste er, som bla Smelt sier, at det er nok lys til at man ikke trenger blitz. Men om det er for lite lys til at det fukner har i hvert fall jeg god erfaring med å bruke ekstern blits og kjøre den i taket |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|