Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-08, 21:41   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.023
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Etter to suksessfulle serveringer av denne der 4 voksne mennesker har konsumert en hel kake begge gangene, vil jeg dele med dere. Dette er faktisk veldig lettvint, gjestene blir imponert ( ) og man får virkelig sommerfølelsen av bær og is.

Marengsbunn:
2 eggehviter
1/2 teskje hvitvinseddik
1 1/4 dl sukker

Pisk eggehvitene til de begynner å bli stive. Tilsett eddiken og visp videre. Etterhvert tilsetter du sukkeret gradvis mens du pisker. Pisk videre til blandingen er stiv og blank. Fordel blandingen i en runding på bakepapir på plate. Diameter skal være ca 25 cm. Stekes midt i ovnen (nest nederst hvis du har 4 riller), i 10 minutter på 150 grader, så setter du ned til 100 grader og steker i 2 timer. Fjern fra bakepapiret og avkjøl på rist.

Pynt:
Legg is i kuler oppå bunnen. Oppå der heller du raust med bær. Jeg har brukt bringebær og jordbær, moren min har servert med rips (da hadde hun vaniljesaus til i tillegg). Da jeg hadde bringebær hakket jeg mørk sjokolade på toppen og det ble ganske fint, om jeg skal si det selv .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)

Sist redigert av apan : 31-07-08 kl 21:52.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 21:44   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

:sikleslafse:

Den så og hørtes fantastisk nydelig ut! Har fått servert noe lignende en gang, men med krem.

Tror jaggu den skal prøves neste uke, da har vi bursdag her i huset.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 21:53   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Må prøves! Har bare smakt med krem og jordbær, og det var også deilig! Men, is høres enda bedre ut.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 21:58   #4
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.420
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Saann kake er kjempegodt. Ogsaa med eksotiske frukter oppaa.

Jeg dropper imidlertid alltid eddiken i marengsen etter at jeg hadde daarligere erfaringer med det et par ganger.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 22:00   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.023
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg dropper imidlertid alltid eddiken i marengsen etter at jeg hadde daarligere erfaringer med det et par ganger.

Det har gått bra hos meg, men jeg innrømmer at jeg begge gangene har vært skeptisk... hva skjedde hos deg, og hvilken rolle har egentlig denne eddiken? Det er iallfall helt sikkert lurt ikke å ta for mye...

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 22:00   #6
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Den kaka så knallgod ut! Den skal jeg putte i oppskriftsboka mi!

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 22:03   #7
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.420
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det har gått bra hos meg, men jeg innrømmer at jeg begge gangene har vært skeptisk... hva skjedde hos deg, og hvilken rolle har egentlig denne eddiken? Det er iallfall helt sikkert lurt ikke å ta for mye...

Jeg mener aa huske at eddik eller sitron egentlig er bra for noe, ja, men hos meg ble eggehvitene rett og slett ikke stive. Mulig jeg hadde den i helt fra begynnelsen av eller gjorde noe annet feil, men det har alltid blitt vellykket uten eddik, saa da dropper jeg den.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 22:30   #8
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær


Den er bare sååååå god! Din så skikkelig god ut! Synd jeg går på lavkarbo .

Er veldig godt å smaksette marengsen. Liker veldig godt å ha kokkos i ( med sjokolade,vanilje og karamell is samt sjokoladesaus på, sviskekompott/eller liknende, vaniljesaus og evt krem er også nydelig, eller som du bær/frukt og is), nøtter og sjokolade er også en slager.
Marengs er så godt!!!

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 22:33   #9
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Lurer på om det kan være godt med urter i marengsen , eller apelsin cest..

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 23:44   #10
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær


Denne må prøves!

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 00:05   #11
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Eddik gjør at marengsen blir litt småseig, og ikke bare porøs.
Jeg bruker Maizena i også.

Har også kun prøvd med krem på, pavlovakake, men is hørtes jo smart ut!

Takk for tips.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 22:04   #12
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Jeg lager den enkle varianten.

3 eggehviter
1 1/2 dl sukker

Piskes lenge. (20 minutter)

1 ts vaniljesukker
1 ts potetmel
1/2 dl melis

Vendes forsiktig inn i ferdigpiskede eggehvite. Tar en middagstallerken og tegner rundt på et bakepapir og smører røra ut i ringen. Stekes på 140 grader i 1 1/2 time. Jeg bruker også bare vaniljekrem (2 poser kokevaniljesaus som lages som krem og 1 boks pisket kremfløte som blandes). Skal teste med is en gang også. Den som står i ovnen akkurat nå skal pyntes med bringebær og hageblåbær i morgen. Blir aldri en smule igjen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 22:22   #13
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Nam nam. Vi bruker å gjøre tilsvarende med mandel- eller nøttebunn. Det er også utrolig godt. Og vi bruker vanligvis rips; jeg synes ikke det er nødvendig med vaniljesaus. Deilig kontrast mellom de syrlige bærene og den søte isen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 20:42   #14
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Jeg laget denne i dag. Utrolig god, fikk masse skryt og alt ble spist opp!
Bringebær er fantastisk friskt og godt til søt is og marengs!

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 20:46   #15
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Denne tråden fikk meg til å spise enda en pose med kulørte marengs fra Rimi.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 20:57   #16
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.742
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerkake med marengsbunn, is og bær

Det er godt ja! :enig:


Jeg har fått servert en variant der det er krem iblandet knuste kokosboller i et par ganger også. Det var godt!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no