Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pålegg uten farlige e-stoffer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-08, 16:42   #1
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Pålegg uten farlige e-stoffer

Jeg har vært på butikken og handlet, og jeg hadde som mål å handle inn kun varer uten skumle e-stoffer. Det var ikke lett, ALT inneholder e-stoffer jo! Jeg endte opp med å kjøpe Hervik bringebærsyltetøy og HaPå. Dette er jo begge søte pålegg, finnes det ingen andre pålegg uten disse tåpelige e-stoffene?

Jeg var på slakteren og kjøpte salami og kokt skinke, i god tro om at det er uten e-stoffer. Jeg spurte betjeningen (en ferievikar på rundt 16), men hun trodde ikke det var noe annet enn krydder og naturlige råvarer i både pølser, kjøttdeig og pålegg. Jeg får sjekke opp i dette senere. Har noen tips til gode, trygge påleggsorter, så bare tips meg. Om annen mat også selvfølgelig.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 16:47   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Hjemmelaget syltetøy.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 16:50   #3
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Joda, men vi kan jo ikke leve på det på brødskiva.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 18:20   #4
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.820
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

I butikker med godt valg pleier de å ha div pålegg uten konserverinbgsmidler. På helsekost likeså. HaPå er vel ikke akkurat sunt, selv uten e-stoffer.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 18:23   #5
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Men det er også greitt å ha i bakhovudet at ikkje alle e-stoff er like skadelege. Nokre e-stoff er til og med nyttige. Det fins t.d. konserveringsmiddel som er c-vitamin.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 21:18   #6
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men det er også greitt å ha i bakhovudet at ikkje alle e-stoff er like skadelege. Nokre e-stoff er til og med nyttige. Det fins t.d. konserveringsmiddel som er c-vitamin.

Så mye har jeg forstått. HaPå inneholder et tilsetningsstoff (sitronsyre E-330, brukes som surhetsregulerende middel) som ikke bør brukes i store mengder av personer som er allergiske mot sitrusfrukter. Ellers er stoffet greit, ifølge Øivind Brekke og Hilde Thorstensen Brekke, i Den Store E-nummer Boken.

Du finner mye informasjon om E-stoffene i den boka, se gjerne E-nummer.no også.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 21:20   #7
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

I butikker med godt valg pleier de å ha div pålegg uten konserverinbgsmidler. På helsekost likeså. HaPå er vel ikke akkurat sunt, selv uten e-stoffer.

Har du eksempler? Jeg handlet på Coop OBS i dag, og der har greit nok utvalg. Var ikke fornøyd i dag da, men det har dere vel forstått. Ikke hadde de en eneste økoogisk grønnsak engang.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 21:24   #8
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Vet ikke hvor du bor, Meta, men på vår Coop Obs er det et hårreisende dårlig utvalg, sammenlignet med glansdagene (som vel var på 80-90-tallet).
På butikker som Meny og Ultra har de godt utvalg i pålegg, såvel som økologiske produkter og grønnsaker.

Og nå skal jeg forsvinne fra denne tråden, før jeg får en ny hang-up på matvarefronten, som går utover variasjon, økonomi og bortebesøk.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 21:28   #9
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Jeg bor i Stavangerområdet. Så det er mulig jeg bør ty til Helgø Matsenter, og droppe OBS. Det har blitt dårligere og dårligere der, de har lite av mange forskjellige ting. Det er ikke så langt til Helgø fra hvor jeg bor, og det er veldig kjekt å bare gå å se på alle de spennende matvarene de har.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 21:29   #10
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Og nå skal jeg forsvinne fra denne tråden, før jeg får en ny hang-up på matvarefronten, som går utover variasjon, økonomi og bortebesøk.

Den leste jeg nå.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 21:31   #11
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.820
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Har du eksempler? Jeg handlet på Coop OBS i dag, og der har greit nok utvalg. Var ikke fornøyd i dag da, men det har dere vel forstått. Ikke hadde de en eneste økoogisk grønnsak engang.

Hm, kanskje det er bare vi som er bortskjemt, coop her har masse økologisk. De har også en diger hylle med allergivennlig mat, mye av pålegget der er uten konserveringmidler har jeg sett. Men er det så mye galt i f.eks kjøttpålegg, makrell i tomat og ost da? Jeg spør ikke for å være spydig eller ekkel, jeg har bare aldri tenkt på at det bør unngåes.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 21:44   #12
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Hvis du bor i stavangerområdet kan jeg tipse deg om Maxi i sandnes. Har ganske bra utvalg på diverse spesialmatvarer, og bestiller gjerne ting for deg om det ligger i sortimentet.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 21:46   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Obs på Mariero har jo en egen ganske stor økologisk frukt- og grønnsaksdisk, og Ultra har MASSE økologisk og spesialvarer. Naturlige E-stoffer har jeg ikke tenkt så voldsomt over at jeg bør unngå, jeg hadde nok i hvertfall aldri valgt HaPå fremfor kokt skinke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 21:55   #14
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Både kokt skinke og servelat fra Gilde inneholder noen av de skadelige tilsetningsstoffene. Noen makrell i tomat er greie. Det er et stoff som heter natriumnitritt som går igjen i kjøttpålegg og lignende. Det er skadelig i store mender.

Utdrag fra side 143 i Den store E-nummer boken:
"Nitritt er giftig, og hvis man får for mye i seg av dette, vil stoffet forbinde seg med de røde blodlegemene og hindre den nødvendige transporten av surstoff. (...) Spedbarn er spesielt utsatt bla fordi disse opptar nitritt raskere i blodet. Nitritt er forbudt brukt i mat beregnet på spedbarn. I tillegg bør ikke nitritt gis til hyperaktive personer."

Altså, jeg har spist nitritt i skinke, baconost og leverpostei i mange år uten å dø kvelningsdøden, men dere tar poenget? Synes det er ganske sprøtt at de absolutt må tilsette slike stoffer i maten vi spiser. Hadde vi spist pålegg med natriumnitritt i en gang av og til, hadde det vært en ting. Men det finnes i nesten alle påleggene som er å få tak i, i tillegg til at det finnes i diverse frysepizzaer o.l. Tor nok vi får i oss dette stoffet hver dag. Sammen med flust av andre ufyselige stoffer.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 21:57   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Ja jeg skjønner hva du mener, det er ganske irriterende. Jeg husker da jeg skulle telle karbohydrater for noen år siden, da fant jeg ut at det er SUKKER i ting som skinke og bacon?!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 22:01   #16
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.820
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

I følge boken min (jeg har også en e-stoff-bok ) er egg, cheddar, gammelost, geitost, blå castello, kalkun-og kyllingkjøtt og en del fiskeprodukter helt uten uten skadelige e-stoffer. Personlig synes jeg det er rart at HaPå og sjokoladepålegg står på listen over ting som er helt ok å bruke, sukker er da beviselig like skadelig som mange av de stoffene som er nevnt i boken.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 22:03   #17
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Naturlige E-stoffer har jeg ikke tenkt så voldsomt over at jeg bør unngå, jeg hadde nok i hvertfall aldri valgt HaPå fremfor kokt skinke.

Jeg fikk så lyst på HaPå da jeg kom over den i hylla. Det er år og dag siden jeg hadde smakt det, og jeg kjøpte det til hu mor.

(Det var forresten ikke SÅ godt, sitter og spiser knekkebrød med HaPå nå)

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 22:05   #18
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

I følge boken min (jeg har også en e-stoff-bok ) er egg, cheddar, gammelost, geitost, blå castello, kalkun-og kyllingkjøtt og en del fiskeprodukter helt uten uten skadelige e-stoffer. Personlig synes jeg det er rart at HaPå og sjokoladepålegg står på listen over ting som er helt ok å bruke, sukker er da beviselig like skadelig som mange av de stoffene som er nevnt i boken.

Forfatterne av bøkene vi er så heldige å inneha belyser faren med de forskjellige E-stoffene. Sukker er vi vel relativt bevisst på inntaket av etterhvert?

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-08, 15:40   #19
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Ting som tomat, agurk, avocado, eple og banan er godt på brødskiver, og helt uten tilsetningsstoffer. Snøfrisk (den smøreosten som er laget av bl.a. geitemelk) er også helt uten tilsetningsstoffer, den inneholder bare melkeprodukter og salt.

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 12:26   #20
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Både kokt skinke og servelat fra Gilde inneholder noen av de skadelige tilsetningsstoffene. Noen makrell i tomat er greie. Det er et stoff som heter natriumnitritt som går igjen i kjøttpålegg og lignende. Det er skadelig i store mender.

Utdrag fra side 143 i Den store E-nummer boken:
"Nitritt er giftig, og hvis man får for mye i seg av dette, vil stoffet forbinde seg med de røde blodlegemene og hindre den nødvendige transporten av surstoff. (...) Spedbarn er spesielt utsatt bla fordi disse opptar nitritt raskere i blodet. Nitritt er forbudt brukt i mat beregnet på spedbarn. I tillegg bør ikke nitritt gis til hyperaktive personer."

Altså, jeg har spist nitritt i skinke, baconost og leverpostei i mange år uten å dø kvelningsdøden, men dere tar poenget? Synes det er ganske sprøtt at de absolutt må tilsette slike stoffer i maten vi spiser. Hadde vi spist pålegg med natriumnitritt i en gang av og til, hadde det vært en ting. Men det finnes i nesten alle påleggene som er å få tak i, i tillegg til at det finnes i diverse frysepizzaer o.l. Tor nok vi får i oss dette stoffet hver dag. Sammen med flust av andre ufyselige stoffer.

Får dytte frem denne tråden igjen. Jeg er litt opptatt av dette, og lurer på hvor nødvendig det er å tilsette enkelte av de mest skadelige E-stoffene.

Våre to små barn er litt kresne i påleggsveien, og foretrekker: Baconost/Skinkeost/Mexicansk ost/Rekeost på tube fra Kavli. Disse inneholder dinatriumfosfat. Dette er noe iallefall storebror har spist omtrent daglig fra han var under 1 år, fordi det er greit å ha smørbart pålegg på brødskiva. Vesla foretrekker også denne typen pålegg, så jeg tenker litt på påleggs-alternativer når jeg handler.

Leverpostei inneholder både natriumnitritt, natriumfosfat (smeltesalt) og som regel også natrumglutamat (smaksforsterker). Disse stoffene er uheldig for små barn i store doser, men som finnes i utrolig mye av matvarene vi spiser.

Ellers forslag til pålegg uten skumle E-stoffer:

  • Streich (økol. vegetabilsk smørepålegg basert på solsikkekjerner/olje, spesielt for barn)
  • Nuttolene (økol. proteinrikt pålegg, bruk ostehøvel. Laget av peanøtter, så obs allergi.)
  • Tartex (økol. tubeost, laget av soyabønner og eh gjær)
De ovenfor fås kjøpt i helsekostforretning.
  • Stabburets Makrell i tomat
  • Gudbrandsdalost (ge-femogførr)
  • Prim (synnøve)
Flere?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no