Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brødtips

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-08, 12:44   #1
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Brødtips

Jeg vil bli flinkere til å bake og tenkte det var sunnere å begynne å bake mer brød fremfor mer kaker. Bakte et brød nå med hvetemel og grovt speltmel, det ble godt nå som er er varmt rett fra ovnen, men har en mistanke om at det blir hardt og ikke så godt når det er kaldt eller har vært fryst og tatt opp igjen. Har dere noen tips til oppskrifter på sunne og gode brød?

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 22:13   #2
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brødtips

Her er oppskrift på nyydelige og saftige brød som holder seg!

Hellebrød (3 store, saftige brød)

1,2 kg hvetemel (gjerne halvparten finmalt spelt)
200 g sammalt hvete, grov
200 g havregryn
100 g linfrø
100 g solsikkefrø (evt gresskarkjernefrø)
1 håndfull sukker
1 pk tørrgjær
2 ts salt
18-19 dl vann

Bland alt det tørre. Bruk en diger bakebolle/gullende ren bøtte/plastbalje, for deigen blir stor. Tilsett lunkent vann (37 grader) og elt godt med en god tresleiv (kjøkkenmaskin om du har det). Deigen er klissete, så det går ikke å bruke hender.

Hev til dobbelt størrelse, ca 1 time. Hell deigen (du må hjelpe til med en slikkepott) i brødformene. NB! Lurt å bruke bakepapir i formene. Etterhev i 45 min. Stekes nederst i varmluftovn på 200 grader i 1 time.

Lykke til!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 22:42   #3
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brødtips

Da burde du ha mer vann i. Veldig enkelt.
Forhev og etterhev.
50% hvetemel. Litt salt i alltid.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:07   #4
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brødtips

Havremelk gir fantastisk saftige og gode brød. Jeg vet ikke hvordan de er å fryse, for de forsvinner på veien fra ovnen til fryseboksen

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 10:14   #5
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brødtips

Å, skal de være såå klissete ja. Jeg har hatt i mel sånn at jeg har kunnet bake de på benken jeg, rulle de litt før jeg tar de i formene liksom. Men ok mer vann skjønner jeg ja!

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 10:24   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødtips

Jeg tar utgangspunkt i 3 dl vann (da går deigen akkurat i foodprofessoren min), og så heller jeg på med ymse slag mel, gjær selvsagt, og frø av forskjellig slag.
Jeg har tenkt å avansere til å bruke yoghurt og cottage cheese og slikt også, da skal det visstnok ikke bli så tørre brød.
:eksprimenterer:
Det hender dog ofte at det blir rundstykker i stedet for brød, og at de på mystisk vis forsvinner.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 11:15   #7
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brødtips

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Å, skal de være såå klissete ja. Jeg har hatt i mel sånn at jeg har kunnet bake de på benken jeg, rulle de litt før jeg tar de i formene liksom. Men ok mer vann skjønner jeg ja!


Ja du har jo kjøkkenmaskin:
La deigen være som tannpasta. Så hever du den en gang i kjøkkenmaskinen, heller deigen over i formene, aldri elt på benken. Du trenger ikke ta i deigen. Bruk slikkepott. Etterhev i 20 min.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 11:16   #8
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brødtips

Jeg TROR jeg bruker 3-4 dl til et brød..
Jeg bruker ihvertfall ca 1.5 stort vannglass med vann.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 09:26   #9
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brødtips

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Her er oppskrift på nyydelige og saftige brød som holder seg!

Hellebrød (3 store, saftige brød)

1,2 kg hvetemel (gjerne halvparten finmalt spelt)
200 g sammalt hvete, grov
200 g havregryn
100 g linfrø
100 g solsikkefrø (evt gresskarkjernefrø)
1 håndfull sukker
1 pk tørrgjær
2 ts salt
18-19 dl vann

Bland alt det tørre. Bruk en diger bakebolle/gullende ren bøtte/plastbalje, for deigen blir stor. Tilsett lunkent vann (37 grader) og elt godt med en god tresleiv (kjøkkenmaskin om du har det). Deigen er klissete, så det går ikke å bruke hender.

Hev til dobbelt størrelse, ca 1 time. Hell deigen (du må hjelpe til med en slikkepott) i brødformene. NB! Lurt å bruke bakepapir i formene. Etterhev i 45 min. Stekes nederst i varmluftovn på 200 grader i 1 time.

Lykke til!

Holder på med denne deigen nå. Men en ting, skal man ha på varmluft når man steker brødene? Det har jeg aldri gjort med brød før.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 10:19   #10
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brødtips

Ja, det står i oppskriften og jeg gjorde det.
Lykke til! Fortell om resultatet da!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 10:28   #11
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brødtips

Rester av havregrynsgrøt er kjempegodt i brød.
Blir utrolig saftige.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no