Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lakris-iskrem

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-08, 15:14   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lakris-iskrem

Jeg skulle lage denne i dag og ta bilde, liker ikke å legge ut oppskrifter uten bilde, men mannen mener jeg har bakt og laget nok usunne ting i det siste.

Denne er i hvertfall helt nydelig! Hvorfor kan ikke noen isprodusenter komme med bokser med slikt?!

LAKRIS-ISKREM

Om man har god tid og liker å styre på kjøkkenet:

1 pakke kremfløte
3 egg
2-3 ss sukker, evt melis
1 pose lakris-twist

Pisk fløten stiv. Pisk eggedosis med sukker/melis. Bland eggedosisen med kremen. Smelt 2/3 av lakrisen og bland den inn i massen, gjerne marmorert. Hakk resten av lakrisen og ha den i kremen.
Sett isen i fryseren i noen timer, rør innimellom. Eller aller helst; bruk ismaskin, da får du den kremete gode konsistensen.

Om man er lat eller ikke har tid:

1 boks vaniljeiskrem
1 pose lakris-twist

Sett isboksen på kjøkkenbenken i et kvarter så den er halvtint og myk nok til å røre litt i. Smelt 2/3 av lakrisen og hakk resten. Bland dette inn i vaniljeisen og frys den igjen.

Gammel 13-08-08, 16:00   #2
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lakris-iskrem

Høres utrolig godt ut!

Gammel 13-08-08, 21:39   #3
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Åh, nam! Men - pose med lakristwist? Finnes det poser med bare lakris, altså? Og hvor får jeg kjøpt det?

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 21:40   #4
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Åh den høres jo herlig ut da, du å dine fristelser

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 21:43   #5
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Åh, nam! Men - pose med lakristwist? Finnes det poser med bare lakris, altså? Og hvor får jeg kjøpt det?

Jeg har aldri sett twist-poser med bare lakris, men kanskje Kick, de flate lakrisstengene, kan gjøre samme nytten?

Gammel 13-08-08, 21:46   #6
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Iset, du ville forresten sikkert likt desserten jeg fikk servert på Rolfs kök i Stockholm for noen år siden: Lakris brûlée. Det var altså en variant av crème brûlée med lakrissmak, aldeles himmelsk. Har ikke prøvd å lage det selv, for det viser seg litt vanskelig å få tak i en oppskrift. Men jeg har planer om å eksperimentere en dag jeg har god tid!

Og du som har vært i Italia har vel også spist deilig italiensk lakris-is? Slurp.

Gammel 13-08-08, 21:56   #7
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Lakris-iskrem

Men ellers får man kjøpt Twist i løsvekt i Freia butikken på Karl Johan, så der kan man kjøpe kunn lakristwist, så mye man ønsker.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 22:11   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja den har de hatt i noen år nå. Helt lik Twistposen bare den er helt sort, og inneholder kun lakris-twist. Håper ikke de har sluttet med den, det er vel et halvt år siden jeg kjøpte den sist. Da hadde de den i hvertfall i alle butikker.

Iset, du ville forresten sikkert likt desserten jeg fikk servert på Rolfs kök i Stockholm for noen år siden: Lakris brûlée. Det var altså en variant av crème brûlée med lakrissmak, aldeles himmelsk. Har ikke prøvd å lage det selv, for det viser seg litt vanskelig å få tak i en oppskrift. Men jeg har planer om å eksperimentere en dag jeg har god tid!

Og du som har vært i Italia har vel også spist deilig italiensk lakris-is? Slurp.

Åh naaam! Ja jeg har smakt lakris-is i Italia.

Gammel 13-08-08, 22:20   #9
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man får kjøpt lakris-is i Sverige også (For de som bor i overkommelig avstand).

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 22:23   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det gjør ikke jeg!

Gammel 13-08-08, 22:23   #11
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Lakris-twist-pose. Genialt. Har aldri sett det.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 22:25   #12
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Lakris-twist-pose. Genialt. Har aldri sett det.

Jeg har funnet det en eneste gang.
Det var julaften og bursdag og alt på en gang, høytidsstund i heimen.
Spesielt siden mannen ikke er veldig begeistret for lakris.

Iset: du!?

Gammel 13-08-08, 22:26   #13
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Den hørtes vidunderlig ut... :slurp: Jeg elsker lakris.

Men akk. Jeg holder meg unna søtsaker nå i innspurten av graviditeten, så det får vente...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 22:28   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, jeg MÅ.

Gammel 13-08-08, 22:29   #15
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lakrisis er kjempegodt! Jeg pleier bruke lakrisbåter, jeg.

Gammel 13-08-08, 22:45   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg har vurdert lakrisbåter, men trodde ikke det ble like bra siden de har en mer gele-aktig konsistens. Men det går fint altså?

Gammel 13-08-08, 22:53   #17
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Man får kjøpt lakris-is i Sverige også (For de som bor i overkommelig avstand).

Og man kan få kjøpt lakrissaus for å ha på vaniljeisen sin. *peker mot kjøleskapet sitt*

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 22:54   #18
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Høres skrekkelig vemmelig ut.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 00:21   #19
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Høres skrekkelig vemmelig ut.

Dragen, da.

Gammel 14-08-08, 00:46   #20
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Vurderer snart å sette Iset på ignorere-listen min!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.