|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Jeg tenker på en barnebursdag der man vet at en av gjestene er allergisk mot en viss matvare. Ville du tatt hensyn til denne gjesten ved å lage mat h*n tåler (til alle) eller ville du overlatt det til foreldrene å ta med mat vedkommende tåler?
![]() |
#2 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Prøvd i stor grad å la barnet spise den maten det ville. Med å prøve å legge til rette i stor grad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
aldrende
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Jeg ville laget flere ting, blant annet noe som denne gjesten også kan spise.
![]() |
![]() |
#6 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Det spørs helt på hvor stor grad av tilrettelegging det hadde krevd. Hvis det betød at jeg måtte lage mat som ingen likte - da hadde jeg nok laget noe ekstra til allergikeren og laget noe annet til de andre. Er det snakk om melkeallergi, så hadde jeg fint kunnet lage mat og kaker uten melk slik at alle kunne spise samme mat.
![]() |
#7 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Jeg har et barn med matallergi. Vi sjekker alltid med bursdagsbarnets foreldre på forhånd. Vanligvis ender vi opp med at Lillebror får pølse og kake, og tar med seg pølsebrød og muffins selv. Som regel tilpasser verten hva slags godteri som skal serveres også.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kor e alle helter hen?
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Jeg har en melkeallergiker i huset og vi ringer alltid på forhånd når hun skal i selskap. Jeg forventer ikke at noen lager ekstra til henne men blir selvfølgelig glad når noe ønsker. Vi har alltid ferdig sjokoladekake og muffins klar i fryseren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Det er ganske lett å bake kaker med glutenfritt mel (boller er det dog verre med), så det hadde jeg gjort med alle kakene (dog har jeg jo blitt vant til å bake glutenfritt selv, så..). Egg og melk er jeg mindre vant til å ikke bake med, da. Men jeg hadde nok spurt foreldrene om de hadde noen oppskrifter å foreslå.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?De to gangene det har vært aktuelt har jeg hatt alternativer til barnet. Den ene gangen var det bare litt tilpassing som skulle til. Den andre gangen samarbeidet jeg med foreldrene. De tok med spesialpizza og jeg bakte kake som hun kunne spise.
![]() |
#11 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?
![]() |
#12 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Vi har også allergibarn, og pleier å ta kontakt og spørre hva som skal serveres, slik at vi kan ta med noe tilsvarende. Jeg tar det ikke som noen selvfølge at det skal ordnes til spesielt til han, derfor tilbyr vi oss alltid å ha med mat til han.
![]() |
#13 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?De første årene tok vi med alt selv. Så så vi at ungene våre reagerte på at de ikke fikk den samme maten, så da ringte vi for å få med noe lignende. Nå er det bare melk og fisk som storesøster ikke tåler, så en liten telefon til bursdagsbarnet foreldre der jeg spør om jeg skal ta med noe har i alle tilfellene endt opp med at de har valgt melkefrie pølser til alle barna, og så har jeg kanskje tatt med litt kake, eller så har hun fått gele. Jeg blir helt rørt og takknemlig når de lager mat hun kan spise. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Vi har en eggeallergiker i klassen til jentene. Han er såpass allergisk at han blir uvel om det er noen som har egg på skiven i andre enden av klasserommet, og spiser han noe med egg i må man bare ringe ambulansen. Jeg hadde ingenting i mot å tilpasse 80% av maten og snopet i selskapet til ham, det var bare en kake han ikke kunne spise og den følte jeg at jeg måtte ha med pga. at jentene hadde bedt om den spesifikt. Moren satte veldig pris på det, og jeg synes egentlig det bare var litt interessant å måtte tenke litt nytt.
![]() |
#15 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Jeg ringer alltid å hører hva som skal serveres. Dersom det er mat han ikke kan spise tar vi med tilsvarende selv.
![]() |
#16 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Jeg har alltid tilrettelagt menyen etter allergi og religion. Synes egentlig ikke det er for mye forlangt?
![]() |
#17 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Jenta mi har ei venninne som er allergisk mot egg. I bursdager lager jeg derfor all mat uten egg. Jenta fikk hakeslipp første gang. Hun kom høflig bort til meg og lurte på hva hun kunne spise, og fikk til svar at hun kunne spise alt. Tror hun er vant til at det er en ting hun kan forsyne seg av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Selvsagt serverer jeg noe som allergikeren kan spise. Det skulle da virkelig bare mangle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Vi har en gutt med mat-allergi. Jeg tar alltid med mat han tåler fordi vi rett og slett ikke tar sjansen på at han får i seg noe han ikke tåler. Forløpig er han så liten at han spiser det han får servert. Etterhvert får vi se hvordan det blir.
![]() |
#20 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?Jeg passer på å ha noe alle kan forsyne seg av, jeg har selv sett hvor kjedelig det kan være for den som alltid må spise medbragt. Om man har litt info på forhånd er det i grunnen enkelt å legge forholdene til rette for at alle kan spise det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|