Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flytende skolegrenser

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-08, 10:44   #1
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Flytende skolegrenser

Hva innebærer det i praksis? Jeg finner ikke noe info om det på kommunens nettsider.
Jeg regner med man må søke seg inn på skolen man ønsker å bruke? Pleier det å lønne seg å være ute i god tid, dvs et år eller mer i forveien? Kan man regne med at småsøsken mer eller mindre automatisk får plass på samme skole når den tid kommer?

Gammel 17-08-08, 12:15   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flytende skolegrenser

I kommunen vår innebærer flytende skolegrenser to ting:
1) De som bor i grenseområdene mellom to kretser kan til en viss grad velge mellom de to skolene, forutsatt at det er plass på begge.
2) Avhengig av størrelsen på barnekullene flytter grensene seg fra år til år. Det har derfor skjedd her at småsøsken ikke har fått plass på samme skole som storesøsken. Dette gjelder selvsagt også de som bor i ytterkantene av kretsene. Det opprettes ikke en ny klasse for 2-3 barn "for mye" hvis det er plass i de eksisterende klassene på naboskolen.

Gammel 17-08-08, 12:34   #3
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I Oslo er det fritt skolevalg, vet ikke om det er likt over hele landet. Uansett er det slik at de mest populære skolene blir fort fulle og man kan risikere at barnet ikke får plass selvom man sogner til skolen. I klassen til min sønn er det ei jente som kom hjem fra et år i utlandet, hun fikk ikke plassen tilbake og må bytte skole.

Gammel 17-08-08, 12:37   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke fritt skolevalg i kommunen min, men de er ikke så fastlåst som de var før. Man kan få velge en annen skole enn den man sogner til hvis man har en god grunn.

Gammel 17-08-08, 14:21   #5
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Aha. Jeg har tolket "flytende skolegrenser" som "fritt skolevalg". Får sende en mail til kommunen og spørre.

Gammel 17-08-08, 14:53   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Det er jo ikke sikkert alle kommuner mener det samme med begrepet engang. Og når jeg tenker meg om har jeg aldri hørt det brukt av noen i kommunen her heller, bare av vanlige folk jeg har snakket med om temaet.

Gammel 17-08-08, 15:02   #7
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurte veldig på hva en "flytende skolegenser" var for noe ...

:finner frem brillene:

Gammel 17-08-08, 15:15   #8
malena

malena sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det er jo ikke sikkert alle kommuner mener det samme med begrepet engang. Og når jeg tenker meg om har jeg aldri hørt det brukt av noen i kommunen her heller, bare av vanlige folk jeg har snakket med om temaet.

På kommunens nettsider står det "***** kommune praktiserer flytende skolegrenser". Men ingen forklaring på hva dette innebærer.
Edit: Det var ikke på kommunens nettsider jeg leste det, men på NBBL sine sider.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.