Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Et spørsmål om vinduer - haster

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-08, 12:46   #1
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Et spørsmål om vinduer - haster

Vi har plutselig fått tilbud om å være prøvekluter for nye vinduer av husleverandøren. Per nå er det 2-lags isolerglass, men de skal oppgradere til 3-lags heretter. Nå kan vi altså vederlagsfritt få 3-lags isolerglass-vinduer. De skal se like ut som de opprinnelige, men de slår innover (sambo mumlet noe om nye krav til isolerglassvinduer).
Noen innspill i forhold til dette? Jeg ser at det helt klart er en fordel med 3-lags, men er usikker på akkurat dette med at de slår innover. Praktisk i forhold til vindusvask, men ikke fullt så praktisk i forhold til gardiner/persienner. Det er dog temmelig dype vinduskarmer, så det vil nok ikke bli noe problem i forhold til lufting.

De skal selvsagt ha svar helst i går, for dette må jo bestilles, og byggingen braker snart i gang.

Vad tycks?

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 12:50   #2
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Jeg hadde vært temmelig skeptisk til dette med at de vender innover da. Jeg er jammen ikke sikker på hva jeg hadde gjort.

Det hjalp, ikke sant?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 12:51   #3
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg hadde vært temmelig skeptisk til dette med at de vender innover da. Jeg er jammen ikke sikker på hva jeg hadde gjort.

Det hjalp, ikke sant?

Ja, veldig.


__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 12:55   #4
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.049
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Vi hadde vinduer som slo innover (hengslet i den ene siden). Det var ikke noe problemer med det (og hvem vasker vinduer hver uke )

Persienner: få satt på en liten magnet nederst (det har vi på verandadøren vår), da vil ikke disse slenge.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 12:56   #5
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Jeg tror ikke jeg ville hatt vinduer som vender innover. Det er veldig upraktisk, kan jeg fortelle. Vi skal bytte våre sidehenglsede innovervendende vinduer med topphengslede vinduer i stedet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 12:56   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

tenk på all strømmen dere sparer, og gå for trelags. Det blir et fint pluss i co2-regnskapet deres.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 13:00   #7
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

tenk på all strømmen dere sparer, og gå for trelags. Det blir et fint pluss i co2-regnskapet deres.

Ja, jeg tenker også på dette med strømbesparing. Det kan jo bli en del.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 13:41   #8
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Du sparer strøm og det mindre sjans for dugg på glasset.
Men, det er upraktisk med vinduer som slå innover. Jeg har vinduene mye åpent om sommeren, og da måtte jeg ha ryddet vindukarmen hver gang vinduet skulle åpnes.

3 lags koster en del mer enn 2, og er nok verdt det ekstra.
Er det ikke mulig med utadslående? Det er jo det vanligste.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 14:45   #9
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Topp- eller bunnhengslet? Vi bytter etterhvert alle våre vinduer med bunn- og sidehengslede vinduer som slår innover (Nordan sikkerhetsvindu). Hvis de altså er bunnhengslet, slik at toppen åpner innover, kommer du ikke i konflikt med eventuelle vinduskarmer.

Nye krav kommer, og ved salg "en gang" blir trelags vinduer et argument. Dessuten kan du glemme kaldras ('trekk') ved sånne vinduer. Nå er det riktignok ikke noe stort problem med moderne tolags heller, men alt hjelper.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 14:53   #10
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Topp- eller bunnhengslet? Vi bytter etterhvert alle våre vinduer med bunn- og sidehengslede vinduer som slår innover (Nordan sikkerhetsvindu). Hvis de altså er bunnhengslet, slik at toppen åpner innover, kommer du ikke i konflikt med eventuelle vinduskarmer.

Nye krav kommer, og ved salg "en gang" blir trelags vinduer et argument. Dessuten kan du glemme kaldras ('trekk') ved sånne vinduer. Nå er det riktignok ikke noe stort problem med moderne tolags heller, men alt hjelper.

Det er to vindusblad (sier man det?), sidehengslet - det er dette huset:

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 14:56   #11
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Men, det er upraktisk med vinduer som slå innover. Jeg har vinduene mye åpent om sommeren, og da måtte jeg ha ryddet vindukarmen hver gang vinduet skulle åpnes.

3 lags koster en del mer enn 2, og er nok verdt det ekstra.
Er det ikke mulig med utadslående? Det er jo det vanligste.

Vi har også mye lufting om sommeren, men jeg vil tro at vi kommer til å ha verandadørene mye åpne, og det har vi både på stue og kjøkken. I tillegg har vi ikke så mye stående i vinduene heller.

Jeg spurte leverandøren om det var mulig å få de utadslående, men det kommer visstnok nye forskrifter som utelukker dette.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 14:57   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Jeg ville tatt trelagsvinduene.

- mindre strømforbruk
- mindre trekk
- mindre støvsamlere i vinduskarmen
- enklere å vaske vinduene med innadslående vinduer

Det med at man ikke kan ha noe i vinduskarmen er en vanesak tror jeg. Det går uansett kjapt å ta bort en potteplante.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 15:49   #13
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Jeg ville også tatt 3-lagsvinduer. Jeg har Nordan sikkerhetsvindu som slår inn i rommet, og det er bare en vane å ha vinduer som slår innover. Vi åpner ikke ofte vinduene da, for vi har ventilasjonsanlegg. (vi åpner på soverom, men der har ihvertfall ikke jeg vinduskarmene fulle av ting)

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 18:06   #14
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et spørsmål om vinduer - haster

Takk for alle svar!
Det blir nok 3-lags, ja.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no