Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Gutt på 10 år, og akvariedrøm?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-08, 10:15   #1
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Gutt på 10 år, og akvariedrøm?

Han har spart opp penger, og fikk med seg et hefte fra dyrebutikken. Nå starter de kampanje med redusert pris på akvarier. Jeg ahdde ett når jeg var ca 14, på 64 liter mener jeg, og husker det var mye jobb med det, men jeg holdt på alene, kunne ingenting og fikk null hjelp fra voksne. Så hva gjør vi nå... Vi er innstilt på å hjelpe han med dette. Han skal få Guppyer med en kompis som har maaaaange (de får visst ofte barn). Akvariene de hadde nå på tilbud var 32x25x39,5 cm til 490 (1262,-) og 60x40x36 cm til 995 (2039) Hadde andre str også, men disse vi tenkte på. Med i prisen var lys, pumpe, grus, prodac aquasana, hov, normalfor, termometer og akvariesalt. Til den dyreste var innvendig filter og varmekoble inkludert. Noen vi kjenner har den billigste, og jeg mener bestemt det er filter i lokket på den, kanskje de bare har glemt det i avisanonnsen...


Er det noen med peiling som kan veilede oss litt?
I butikken sa de at alt vannet aldri skal skiftes, steiner og sand aldri taes ut og kokes. Eneste som skulle gjøres var å ta ut 1/3 vann hver uke, og rense filteret i det vannet en tok ut. Ja, og erstatte det vannet en tok ut med nytt da...

Hvor lenge må akvariet stå før fisker kan i, elelr kan vi ta i fisker med en gang?


Håper noen har mer peiling enn oss....

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 10:33   #2
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: gutt på 10 år, og akvariedrøm?

Stemmer nok det med vannet. Jeg har den oppfatning at store akvarier er lettere å holde enn en liten bolle feks. Man tilfører vannet sånne spesielle midler, noe flytende greier og salt.
Mener vannet må stå en dag eller to før man putter fisker i, men dette er jeg ikke sikkker på. Tror det finnes et akvarieforum om du søker litt, evt du kan jo ringe en dyrebutikk.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 10:39   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: gutt på 10 år, og akvariedrøm?

Akvariet bør vel stå i ei vekes tid før ein har fisker oppi der. Ville kjøpt det største akvariet då det er lettare å holde og gjer dykk litt større frihet mtp fisker og planter.

Her er eit forum som sannsynligivs gjer dykk svar på det meste

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:28   #4
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: gutt på 10 år, og akvariedrøm?

Jeg er akvarist på 6.året nå og er rimelig hekta.
Anbefaler helt klart det største karet dere har sett på. Jo mindre kar jo vanskeligere å få til faktisk. Det blir fortere skittent vann, ustabile vannverdier og for mye fisk.
Husk at i tillegg til det som føler med skal dere jo ha planter (som er dyre) fisk, forskjellig typer for og vanntester. Bruk ikke akvariesalt !! Det er kun noen få slag fisk som trenger og tåler det. Det som derimot ofte trengs her i landet er midler som hjelper på hardheten i vannet. Gh. Det må du først få testet.

Akvariet settes opp og igang ca 14 dager før dere kjøper fiskene. Les oppstartartiklene her på www.akvaforum.no Der er det også masse flinke folk om dere lurer på noe ! her kan dere også slå opp alle mulige typer fisk og sjekke hvem som passer sammen og i deres akvarie. Du vil nok bli overrasket over hvor få fisk en kan ha i et lite kar.
Kjøp dere en akvariebok, eller lån en av nyere dato på biblioteket før dere setter igang.
Vannskifte en gang i uka stemmer, da ca 1/3 av vannmengden. Til dette trenger du en hevert med slamsuger på. Vannforbedringsmidler kan du bruke, men det er ikke noen absolutt nødvendighet. Jeg bruker det kun i perioder hvor det er mye klor i drikkevannet.
Ikke gå i fella og la deg lokke av såkallte hurtigstartere for å få vannet kjapt klart for fisk, det er bare salgsjippo ! Ha tålmodighet. Husk å skylle sanda eller grusen grundig først, så slipper dere gått vann i lange tider.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 04:18   #5
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: gutt på 10 år, og akvariedrøm?

takk for link, skal sjekke ut det akvarieforumet. Men kanskje du kan svare på om han kan ha Nemo fisk og Guppy i lag? det er de to sortene han har lyst å ha...

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 19:50   #6
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Gutt på 10 år, og akvariedrøm?

Mannen min hadde akvarier i noen år, derfor så svarer jeg på spørsmålet ditt.

Det går ikke å ha Nemo fisk og guppyer sammen fordi guppyene er farskvannsfisk og nemo er saltvannsfisk. Han og dere må nok velge hva dere vil ha ferskvann eller saltvann.

Det er vel mest vanlig med ferskvannsakvarier, det er også mer og billigere fisk å få tak i til den typen akvarier.

Synes det var gøy med fiskene selv om det var min mann sin hobby, og det var ikke så mye arbeid, før han begynte med oppdrett av de forskjellige typene fisk han hadde. Han ble helt hekta

Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 19:58   #7
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gutt på 10 år, og akvariedrøm?

Takk for svar!

Bet ble kjøpt akvarium i dag, ca 70 liter med utstyr til 990 på kampanje i dyrebutikken. Kjøpte 6 planter, og en del sand, samt en havarert båt. Så nå skal vi kjøre inn akvariet. Skulle få ta med vannprøve om en uke sa de på dyrebutikken for å se om vannet er bra nok for å ha fisk i.

Skal bli spennende fremover!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 20:01   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gutt på 10 år, og akvariedrøm?

Nemofisk kan han ikke ha sammen med Guppy, men det er da mange andre fine fisker han kan ha? Guppy er forresten veldig enkle fisker å få til, og de yngler som bare det.
Saltvann har mange fargerike fisker, men det er visst en del mer jobb for å få riktig vannkvalitet osv.
Jeg er ingen erfaren akvarist, men har et lite akvarie med 3 slørhaler i, og min erfaring i forhold til små akvarier er at det ikke er avskrekkende mye jobb.
Bruker slamsuger en gang i uken, og bytter ut ca 1/3 av vannet, rengjør pumpe, og det var i grunnen det. Det viktigste du kan gjøre for å holde det rent og fint er å ikke gi fiskene for mye mat. De skal spise opp på ca 2 min.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 01:05   #9
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Smil

Sv: Gutt på 10 år, og akvariedrøm?

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Takk for svar!

Bet ble kjøpt akvarium i dag, ca 70 liter med utstyr til 990 på kampanje i dyrebutikken. Kjøpte 6 planter, og en del sand, samt en havarert båt. Så nå skal vi kjøre inn akvariet. Skulle få ta med vannprøve om en uke sa de på dyrebutikken for å se om vannet er bra nok for å ha fisk i.

Skal bli spennende fremover!

70 liter høres flott ut ! Jeg begynte med 60 liter da jeg var ny. Da er det mulig å ha litt forskjellig. Nemofisk har du fått vite at ikke går ann å ha i ferskvann. (koster i tillegg omtrent halvparten av akvariet ditt )
Guppy er glimrende nybegynnerfisk. Husk at en hann skal ha to hunner. Du bør ikke ha mer enn en han i 60l. Platy er også fin nybegynnerfisk som tåler litt og finnes i flere fine farger. Styr unna gullfisk/slørhale. De skal ha kaldt vann og ødelegger dessuten plantene. Bæsjer utrolig mye også. Om dere skal ha guppy så dropp sverddragere- de napper på finner.
I tilegg bør dere ha en sugemalle, men velg en sort som ikke blir for stor. Vanlig ancistrus gjør jobben bra og blir ikke alt for diger. Min største malle kan bli 1 meter.
Eplesnegler spiser også alger og er morsomme å se på, finnes i masse farger. Se på akvaforum, mange som selger der. (går fint å sende i posten)
Jeg vil også anbefalere dere en liten stim på 10-15 neontetra eller kardinalneon. Et hver akvarie bør ha en stim !

Lykke til !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 01:17   #10
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gutt på 10 år, og akvariedrøm?

Akvariere er gøy, og man blir hekta. Husk bare på at litersyka er alvorlig. Den kommer før du aner det, og den er vanskelig å bli kvitt...

Jeg startet for noen år siden med 60 liter. Evig nok, tenkte jeg. Vel...noen få mnd senere var 180 literen i hus. Og et år senere var den byttet ut med et kar på 300 liter...

Pr i dag så har jeg totalt 380 liter, fordelt på 300, 60 og 20 liter, og nå er jeg vel der jeg egentlig tror jeg kommer til å være. Tre kar er nok, pluss at 300 luteren føles stor nok i stua her.

Jeg har en nokså avslappet holdning til akvarieholdet. Jeg bruker ikke tilsettningsstoffer av noe slag i karene, og jeg stresser ikke med å skifte vann hver bidige uke. Kan godt gå både 2, 3 og 4 uker i mellom her. Og vannverdiene holder seg perfekte åkke som.

Men, når det er sagt: de to minste karene krever mye mer enn det på 300... 20 literen bør jeg ideelt sett ta hver uke, og 60 literen annenhver uke. Ikke at vannverdiene synker så mye, men vannet blir grumsete, og algene florerer. Så det er mye i det man får høre som fersking: Jo større, jo bedre...

Susse sier mye fornuftig ang oppstart, og var jeg nybegynner i dag, så ville jeg hørt på henne, og ikke stresset med å sette i fisk. Jeg var stresset da jeg startet, og det var noen fisk som nok måtte bøte med livet pga det...

Lykke til med oppstart!

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 15:28   #11
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gutt på 10 år, og akvariedrøm?

litersyken er rammet alt... har vært en del inne på www.nettakvariet.no og det er så mye flott der. Fisker kan kjøpes om 2 drøye uker når vannet er ok. Takk for tips om hvilke sorter som går sammen!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
akvarium


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no