Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-08, 20:57   #1
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Er ikke kjent for å være dårlig med en skrutrekker, hammer, drill og annet verktøy i handa, men lurer på om jeg tar meg litt vann over hodet kanskje.

Det ser ut som det kanskje er en ørliten mulighet til å pusse opp kjøkkenet mitt(vist jeg nå får beholde det i første omgang da, noe jeg regner med) Dersom jeg får råd til det, så er det kun det jeg har råd til, altså innredning. Skal ha vasken der vasken er i dag og kjøkkenvifta og komfyren skal heller ikke flyttes. Det har med økonomi og gjøre. Det blir et rimelig Ikea kjøkken med enkle løsninger. Alt er uansett bedre en hva som er i dag.

Jeg skal slå inn veggen mellom stua og kjøkkenet for å få bedre plass. Pappa er snekker, men kan ikke hjelpe stort pga. helsa, men litt kan han gjøre. Må sette opp en bærebjelke, men det får jeg nok litt hjelp til.

Så er spørsmålet. Tør jeg sette igang med et slikt prosjekt på egenhånd? Noen andre som har gjort det helt selv, eller må jeg vente til jeg kan leie inne folk?

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:05   #2
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Første som slår meg er at du kanskje vil trenge en person til å holde ting og tang mens du borer, skrur eller hva det måtte være. Hvis faren din kan være tilstede og hjelpe deg med dette, og komme med råd og tips og fortelle hva du skal gjøre og i hvilken rekkefølge kan jeg ikke i utgangspunktet se at du ikke skulle kunne klare det?

Og tenk hvilken selvfølelse du får når du har klart å fikse det selv!

You go girl!

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:06   #3
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Du klarer ikke dette helt alene. Men med en litt handy venninne/venn så kan det sikkert gå tror jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:09   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Selvsagt greier du det alene. Du trenger trolig noen til å holde skapene mens du skrur dem opp på veggen, men de trenger du vel ikke betale i annet enn pizza, og jeg regner med at det ikke var påkrevet å gjøre jobben alene-alene, men alene-uten-håndverker?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:11   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

hvis du har noen til å hjelpe deg litt med å holde skapene på plass mens du merker av hvor de skal være og hull skal være og slikt, og etpar-tre gode tvinger går det så fint så
Å sette sammen skapene klarer du helt fint uten hjelp.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:12   #6
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Selvsagt greier du det alene. Du trenger trolig noen til å holde skapene mens du skrur dem opp på veggen, men de trenger du vel ikke betale i annet enn pizza, og jeg regner med at det ikke var påkrevet å gjøre jobben alene-alene, men alene-uten-håndverker?

Selv er jeg veldig flink til å hjelpe når folk spør, men jaggu har venner og familie mye og gjøre når jeg for en gangs skyld spør. Så ja, dette blir et ene prosjekt med min far som litt bistand. Pappa har slitasjegikt og han har ofte dumme dager som vi kaller det. Da virker ikke kroppen hans til noe som helst. De dagene han er "fine" så elsker han å pusle. Han skal flytte vinduet for meg da. Det tar en dag bare, så da tar vi en "fin" dag.

Kan jo bare få lånt meg en gipsplate holder til å hjelpe meg å holde? Går det?

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:45   #7
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.383
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Tja... Jeg ville ikke klart det alene, det verste er vel å koble til vasken/blandebatteri, men jeg aner ikke hvor vanskelig det er, men jeg vet ikke frem og bak på et eneste rør... Og om du har 80 cm brede overskap er det temmelig tungt å holde når man skal feste de i veggen.

Men du får jo skrudd sammen alle skapene og sånn, så da er det ikke mange minuttene du trenger hjelp til å få opp skapene på veggen.

Og om det kniper som verst får du be til FP-treff.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:48   #8
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Skal du flislegge/annet mellom skap og benk? Da kan du jo skru opp en planke/list som du lar skapene hvile oppå mens du merker av, borrer og skrur. Så slipper du å vatre hele tiden også. Planken fjernes etter endt jobb, og hullene sparkler du (unødvendig?) og skjuler bak flisene.

Men om det er gjennomførbart alene, det aner jeg egentlig ikke.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 22:47   #9
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Vi har nettopp pusset opp hele kjøkkenet.

Jeg, som ikke er særlig handy har skrudd sammen og opp nesten hele IKEA kjøkkenet på egenhånd. Du trenger litt hjelp til å skru opp store skap, men ellers går det ok aleine. Til andre ting er det viktigste å ha en konsulent du kan snakke med dersom du er i tvil. Og det kan jo faren din hjelpe med?

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 22:49   #10
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Skal du flislegge/annet mellom skap og benk? Da kan du jo skru opp en planke/list som du lar skapene hvile oppå mens du merker av, borrer og skrur. Så slipper du å vatre hele tiden også. Planken fjernes etter endt jobb, og hullene sparkler du (unødvendig?) og skjuler bak flisene.

Men om det er gjennomførbart alene, det aner jeg egentlig ikke.

Slik har vi gjort det. Bukte lyslist fra ikea, og har ikke tenkt å fjerne den heller vi. Skapene står godt oppå de listene.
Jeg greide faktisk (om en med litt banning og sverting) og skru opp ett stort hjørneskap aleine ved hjelp av denne listen.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 15:04   #11
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Hadde jeg hatt helse til det så skulle jeg kommet å hjelpe deg.

Dette vil du ikke klare alene, ikke med de smertene du har vennen.
Gubben fikk hjelp av en snekker og de satte opp et ikeakjøkken og det er tunge skap.

Har du venninner som kan ha en dugnads helg, så vil dette gå fint som bare det.
Du trenger et par ekstra øyne, hender og energi.


Koster skjorta å leie inn folk.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 19:34   #12
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Skal du flislegge/annet mellom skap og benk? Da kan du jo skru opp en planke/list som du lar skapene hvile oppå mens du merker av, borrer og skrur. Så slipper du å vatre hele tiden også. Planken fjernes etter endt jobb, og hullene sparkler du (unødvendig?) og skjuler bak flisene.

Men om det er gjennomførbart alene, det aner jeg egentlig ikke.

Det er gjennomførbart, jeg er ikke spesielt handy og har gjort det. Men det hjelper å ha lange armer og å klare å løfte skapene alene.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 00:25   #13
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Selvsagt greier du dette selv.

Sett sammen alle skapene først.
Benkskapene setter du jo på sokler som justeres etter at skapene står.
Et langt vater og du kan juster skapene. (Biltema har lange vater til en grei pris.)

Når du skal ta overskapene kan du jo vatre opp en list som du legger skapen oppå slik at de blir rette. Litt holdehjelp er nok greit, for skapene veier jo litt.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 06:43   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Om du møter på problemer så er det på overskapene. Men du klarer nok store deler helt alene!

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 08:32   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Bare du passer på å bruke riktige skruer til materialet du skal skru opp på så går det sikkert bra. Kanskje du kommer til å angre som en hund når det står på, men du vil nok bli stolt når du er ferdig.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 08:34   #16
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Bare du passer på å bruke riktige skruer til materialet du skal skru opp på så går det sikkert bra. Kanskje du kommer til å angre som en hund når det står på, men du vil nok bli stolt når du er ferdig.

Tanken har slått meg. Tror ikke det skal være for mange barn rundt meg når jeg holder på akkurat.

Takk for flotte tips, noteter som en gal her. Underskapene ser jeg ikke på som verstingene, men overskapene blir nok en utfordring.

Det blir hestesko kjøkken, så det blir en del skap.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 08:52   #17
T-bone
Fullverdig medlem
 
T-bone sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 46
T-bone har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Med fare for å virke stinn av fordommer må jeg si at du er modig og bør få en del respekt hvis du som kvinne begir det inn på et slikt prosjekt, og enda mer hvis du klarer å gjennomføre det!

Det kan være lurt å ha en du vet har peiling i bakhånd som kan hjelpe til hvis du står fast.

T-bone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 08:56   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Klart du klarer!

T-bone: Jeg synes virkelig du er stinn av fordommer. Hva i alle dager er det som får deg til å tro at det bare er menner som klarer det der?
Jeg vet om ganske mange menn som ikke kunne montert en skapdør, langt mindre et helt skap.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 09:32   #19
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Klart du klarer!

T-bone: Jeg synes virkelig du er stinn av fordommer. Hva i alle dager er det som får deg til å tro at det bare er menner som klarer det der?
Jeg vet om ganske mange menn som ikke kunne montert en skapdør, langt mindre et helt skap.

Enig!
Hadde det vert mannen og ikke jeg som hadde skrudd sammen IKEA-skapene, så hadde vi nok vert i familieterapi nå.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 13:17   #20
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klarer jeg å sette opp kjøkkenet selv?

Skru sammen skapene er jo veldig greit med ikea synes jeg. (og sikkert en del andre kjøkken). Jeg gjorde det selv med vårt kjøkken, men vi var flere for å henge det opp/feste det. Så det hadde nok vært kjekt med noen ekstra hender da.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no