Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Singel, hva er det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-08, 00:57   #1
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Singel, hva er det?

I forgårs leste jeg et portrett-intervju i avisa med en 17-åring. Med alle "tekniske" data og sivilstand og hele greia. Og så står der altså at han var "ny-singel". Forresten litt av et ord. NY-singel? Altså akkurat blitt singel, etter å ha vært noe annet først? I en alder av 17 år, hvor mange har etablerte forhold bak seg som er seriøse nok til å bli kalt ny-singel etterpå?
Kanskje det rett og slett er en lang forelskelse som har tatt slutt, før den neste begynner.

Singel-begrepet når stadig nye høyder. Det er litt mote i akkurat det, mener jeg.
17 år gamle gutter kan da ikke karakteriseres som single. Kan de vel? De er jo såvidt kommet over stemmeskiftet og er i den mest følsomme og forvirrede alderen. Er det ikke da litt brutalt at de skal komme under kategorien ny-single og single forøvrig? De har jo ikke engang begynt !

Det var enklere før. Da hadde vi ungkarer. Sånne som bodde hjemme hos mamma. På gutterommet. Og lenger kom de ikke, og det var et under hvis de i det hele tatt gjorde noe i huset. De ble både 30 og 40 før de våget seg til å prøve å få seg dame. Ofte uten å lykkes noe særlig. Og så var der ungkarsjenter eller peppermøer som i hvertfall passerte 30.

Singel, det var ikke et ord som ble brukt før, bortsett fra når man skulle bruke det som fyllmasse bak murer eller i hageoppgangen. Det var Singel, det.

Men nå, nå er det en betegnelse på om man har vært så heldig å møte noen man er glad i eller ikke. Uansett alder, kan det virke som.
Men er det ikke blitt litt brutalt når ungdom i 15-17-årsalderen går rundt og tenker på seg selv som single? Noen av dem er jo unger fortsatt.
Hvorfor skal singel/par-mentaliteten være så sterk blant de helt unge at det nesten blir et press og en del av identiteten?
Er det sunt?

Hva mener du?
Ordet singel. Hvem passer det for å bli kalt det? Er det ikke vel tidlig hvis unge jenter i 14-15-årsalderen eller gutter i 16-17-årsalderen kaller seg selv single? Er det ikke vel tidlig?

Eneste fordelen kan nok være at det heretter blir færre som bor hjemme hos mor til de blir 40.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 01:00   #2
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Singel, hva er det?

Det er småstein det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 01:01   #3
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Men altså, jeg har en sønn på snart 16 år. Han er visst singel. Jeg synes godt at han kan få lov til å kalle seg for det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 01:03   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror aldri jeg har sett noen legge så mye i ordet singel. Jeg skjønner jo hva du mener, men når man HAR vært i et forhold så er man jo singel når det blir slutt? Og singel ser jeg jo bare på som "ikke i et forhold". Hva skal man oppgi annet enn singel om det er nettopp det man er? Men du har jo et poeng når det kommer til alder. Jeg tenker jo ikke akkurat på femåringen min som "singel", men hun ER jo egentlig det da. Nei jeg vet ikke.

Gammel 30-08-08, 01:06   #5
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Men altså, jeg har en sønn på snart 16 år. Han er visst singel. Jeg synes godt at han kan få lov til å kalle seg for det.

Og jeg har ei jente på 15, som også er singel...
Så fælt ! 15 år og fortsatt singel !!!

Jeg vil heller kalle det søkende og nysgjerrig på det motsatte kjønn. Men singel.....mnei......ikke før hun blir 18-19. (men det sier jeg selvfølgelig ikke til henne.....det er jo litt søtt også)

Gammel 30-08-08, 01:11   #6
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Og jeg har ei jente på 15, som også er singel...
Så fælt ! 15 år og fortsatt singel !!!

Jeg vil heller kalle det søkende og nysgjerrig på det motsatte kjønn. Men singel.....mnei......ikke før hun blir 18-19. (men det sier jeg selvfølgelig ikke til henne.....det er jo litt søtt også)

Jeg har ikke vært singel siden jeg var 15 1/2 år. Vi bodde sammen fra den tid også, eller d.v.s han flyttet inn hjemme hos meg og mine foreldre.

Gammel 30-08-08, 01:15   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Singel betyr da bare "har ikke kjæreste". Man trenger hverken å være nysgjerrig eller søkende på hverken andres eller eget kjønn for å ikke ha kjæreste; jeg synes det å definere en femtenåring som "søkende på det motsatte kjønn" høres adskillig mer tvilsomt ut enn å bare si at vedkommende (for øyeblikket) ikke har kjæreste.

Gammel 30-08-08, 01:20   #8
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener man kan kalle seg singel når man har vært i et forhold. Altså totalt uavhengig av alder.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 01:21   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg mener man kan kalle seg singel når man har vært i et forhold. Altså totalt uavhengig av alder.

Men ikke hvis man ikke har vært i et forhold, mener du? Eller misforstod jeg?

Gammel 30-08-08, 01:35   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men ikke hvis man ikke har vært i et forhold, mener du? Eller misforstod jeg?

Både ja og nei...

Tenåringer som aldri har hatt kjæreste, kaller jeg ikke singel. Men er man eldre, i en alder hvor det er "normalt" å ha debutert på kjærestefronten, så kan man kalles singel.

Dette ble sikkert ikke noe bedre forklart...er totalt hjernedød i kveld

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 01:36   #11
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Det tenkte jeg først også, men så kom jeg til å tenke på hvis en er 30 år og aldri vært i et forhold så er det jo greit å kalle seg singel.

Gammel 30-08-08, 03:58   #12
lowrider
Velger å ignorere idioter

lowrider sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Der jeg er så heldig å slippe morgen sol
lowrider bør skjerpe seg
Standard

Singel er ei vinylplate med "hit'n" på A siden men en crapy "til tider" på B siden er jo ingen sivilstand som heter singel

Gammel 30-08-08, 07:09   #13
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg synes belegningsstein tar seg bedre ut enn singel.

Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 08:41   #14
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg synes belegningsstein tar seg bedre ut enn singel.

Utvilsomt. Treplatting også.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 10:08   #15
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Ja, så er det minst tre betydninger av Singel.
"Enslig"
"Småstein"
"Liten Vinylplate"

Og så kom jeg til å tenke på "Singlesculler". Er det en robåt for folk som ikke har kjæreste?
Finurlig ord, egentlig.

Gammel 30-08-08, 10:11   #16
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Det tenkte jeg først også, men så kom jeg til å tenke på hvis en er 30 år og aldri vært i et forhold så er det jo greit å kalle seg singel.

Ja, sånn tenker jeg også.

Men hva med folk som blir enker eller enkemenn i en alder av 60-70 da?
Er de også single?

Gammel 30-08-08, 10:19   #17
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det gir mening å snakke om sivil status hos barn. Barn er barn og det er de etter loven til de er 18 år. Etter den tid er det vel riktig å si at man er singel dersom man ikke er i et forhold som involverer felles adresse.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 10:27   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Etter den tid er det vel riktig å si at man er singel dersom man ikke er i et forhold som involverer felles adresse.

Ville du virkelig kalle voksne kjærester for "single" så lenge de ikke er samboere?

Gammel 30-08-08, 10:30   #19
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ville du virkelig kalle voksne kjærester for "single" så lenge de ikke er samboere?

Der kom du meg akkurat i forkjøpet...

Gammel 30-08-08, 10:41   #20
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg oppfatter singel som en som ikke har kjæreste. Du behøver ikke å ha hatt noen heller for å være det. Jeg regner det fra ungdomsalder og opp.

Men hvem som betegner seg som singel er noe annet, og er vel mer sannsynlig for de som er vokst opp med ordet som vanlig del av dagligtalen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.