Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilket bakovervendte bilsete til 1-åring?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-08, 00:26   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Spørsmål

Hvilket bakovervendte bilsete til 1-åring?

Denne jungelen altså. Har brukt så lang tid på å finne det rette setet!
Duologic, Secura, IziKid? Tror det er ok med 0-18 kg, da storebror på snart 4 år har et Britax MultiTech som lillesøster kan overta når hun bikker 18 kilo.

Vi har en Passat stasjonsvogn, 02-modell med isofix.
Setet bør ikke være for bratt, da hodet hennes faller lett framover når hun sovner. (gi meg gjerne en kommentar rundt dette; har hørt det er ufarlig men det kan da umulig være ideelt heller...)

Tenkte å kjøpe setet i Sverige, regner med at det er endel hundrelapper å spare?

Bilder? Pris? Hjelp ønskes!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 00:33   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket bakovervendte bilsete til 1-åring?

Jeg er slettes ingen ekspert, men vi har hatt 2 * HTS i vår passat, og er veldig fornøyde med det. (Passater er geniale i forhold til god plass i baksetet!)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 00:52   #3
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

HTS sier meg plutselig så lite...hvilken type da?
HTS = Besafe?

Gammel 02-09-08, 00:56   #4
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilket bakovervendte bilsete til 1-åring?

HTS er korte synes jeg. Men foreks. DuoLogic er jo veldig smalt og bra. Ikke så lange seler, men det ordnes uansett av Multitechen når hun blir stor. Det har jo god støtte også. Det har isofix.
Britax Secura er også veldig godt, det kan legges i hvilestilling, og stilles etter setets helling. Også dypt og bra sidestøtte. Det kan jo også brukes til 25 kg. og til de evnt. skal bytte til beltestol siden det er så langt i ryggen.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 00:59   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

HTS sier meg plutselig så lite...hvilken type da?
HTS = Besafe?

Våre har/ har hatt veldig god plass i de setene. Eldste satt bakovervendt til hun var 107 cm lang.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 01:38   #6
mammsen31
mamma til 4 gull

mammsen31 sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Norge, et stenkast fra oslo
mammsen31 er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Våre har/ har hatt veldig god plass i de setene. Eldste satt bakovervendt til hun var 107 cm lang.

vi har skafet besafe izi combi stol ... kjempe fint til en liten en

Gammel 02-09-08, 09:59   #7
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Ja, jeg syns setet IziCombi ser veldig bra ut. Men så er det jo ikke et rent bakovervendt sete, og vi skal ikke bruke det forovervendt.
Er det ikke da bedre å kjøpe et som er kun beregnet på bakovervendt plassering?

Og, bør vi bruke isofix-sete siden vi har det i bilen?
Er det mye tryggere enn å ikke benytte seg av det? Eller er det kun monteringen som er lettere, og omtrent umulig å gjøre feil. Sikrere av den grunn?
DuoLogic virker så enormt, er usikker på hvordan det blir i Passaten vår.

Det blir en god del dyrere, faktisk et par tusen, når et Britax Secura er på tilbud i Sverige til 1990,- (SEK/NOK?).

Gammel 02-09-08, 10:07   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Izi Kid - det kan bare plasseres bakovervendt.

Noen sier at Izi Combi og Izi Kid er identiske seter, men min erfaring er at ungene til de som kjøper Izi Combi vokser ut av setet fortere enn de som har Izi Kid. Min på 109 cm bruker fremdeles Izi Kid. Vi satte den unge mannen i et Izi Combi-sete på Fru Lyng for en stund siden - og det setet var for lite. Planen er å gå over til Britax Two-Way Elite (TWE) når han vokser ut av setet eller når den unge damen er gammel nok til å overta Izi Kid-setet.

Gammel 02-09-08, 10:09   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brio Zento står som støpt i vår Passat, og vil gi poden god plass til bena lenge enda.

Gammel 02-09-08, 10:18   #10
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Ja, jeg syns setet IziCombi ser veldig bra ut. Men så er det jo ikke et rent bakovervendt sete, og vi skal ikke bruke det forovervendt.
Er det ikke da bedre å kjøpe et som er kun beregnet på bakovervendt plassering?

Og, bør vi bruke isofix-sete siden vi har det i bilen?
Er det mye tryggere enn å ikke benytte seg av det? Eller er det kun monteringen som er lettere, og omtrent umulig å gjøre feil. Sikrere av den grunn?
DuoLogic virker så enormt, er usikker på hvordan det blir i Passaten vår.

Det blir en god del dyrere, faktisk et par tusen, når et Britax Secura er på tilbud i Sverige til 1990,- (SEK/NOK?).

Jeg ville ha gått for Izi Kid. det er vel det samme som Combi, men kun for bakovervendt. Vi har hatt Combi (det var før jeg visste at vi ikke kom til å snu barna sent) og har vært veldig fornøyd. Jeg liker godt at det står så dønn fast. Vi har nettopp byttet til Britac HiWay til 3-åringen, og det står på langt nær så stødig.
Vi har forøvrig Passat, og har god plass.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:30   #11
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hatt Izi Kid og Duologic til vår 3 åring og er fornøyd med begge setene. Jeg tror kanskje han så litt bedre ut av Izi kiden, men han trivdes godt i Duologicen også. Nå bruker vi duologicen til Småen, og det er veldig fint som babysete også.

Når det gjelder plassbruken så syns jeg begge de bakovervendte setene bygger mye og sperrer delvis for sikten bakover (vi hadde han på høyresiden bak).

Duologicen kjøpte vi i Sverige på tilbud til 2700,- SEK for halvannet år siden og jeg ser den jevnlig på tilbud der.

Gammel 03-09-08, 17:48   #12
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min tre år gamle sønn på ca. 13 kg og 96 cm sitter bakovervendt i en Golf stv. i Duologic, så så sant barnet ikke er veldig tungt varer det setet en god stund.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 13:15   #13
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde søskenbanet til mann sin snart 6 åring i vår britax secura her om dagen. ikke at han var så villig å sitte i snoopy sitt babysete som han sa*ler*
men han kom hode akurat til kanten. Tror han er 23 kg.

mens min 5 åring har nakken langt over kanten på stolen og han er 19 kg...

Snoopy som er 1 år, 80 cm og 9 kg sitter som en prinsesse i stolen

Sist redigert av Honda : 05-09-08 kl 13:36.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 13:39   #14
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da jeg skulle kjøpe bilstol nr2 var jeg ganske bestemt på at jeg ville ha samme som min venninne, gutten hennes satt jo som støpt i setet, det tok liten plass og virket helt supert. Så reiste vi til forhandleren av bilstoler og satte loppa i setet inne i butikken, det passet henne ikke i det hele tatt, det var for stort og for ubeskyttende for den lille loppa. Men da vi forsøkte setet i bilen ble det bare latter av det hele, det gikk bare ikke an å ha det setet bakovervendt i bilen min. Så vi kjøpte et annet sete, ett som loppa satt godt og trygt i og et som fikk plass i bilen min.
Så se på litt ulike merker, men prøv setet både med barn og bil før du kjøper.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 13:59   #15
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Finn en butikk som har mange typer. Eller flere butikker, ta med bil og unge og prøv deg frem. Ikke lurt å være satt på at man skal ha et spesielt sete når man kommer inn. Da kan man gå glipp av et sete som var perfekt til dere.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 14:07   #16
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Izi combi er veldig bratt i enkelte bilder, og er utrolig lett å feilmontere!

Jeg ville dratt til en barneutstyrbutikk, og sagt at dere vil prøve mange seter i bilen.
Ta gjerne med barnet som skal sitte i det også.

Vi har izi combi, duologic og TWE.
Var veldig fornøyd med izi combi helt til vi så på andre stoler. Nå står det bare i boden og brukes som ekstrasete.
Duologicsetet er veldig populært hos jentene her, og de nærmest krangler om å få sitte i det.

Ellers syns jeg Secura ser kjempebra ut!
Jeg har veldig lyst på et sånt. Selehullene går langt opp, og barnet sitter høyt og ser veldig godt ut.
Prøvde storesøster i det, og hun hadde kjempegod plass.
Om vi skal ha nytt sete i fremtiden, så blir det nok Secura.
Jentene er helt lik i vekt, så vi må nok etterhvert ha 2 seter som går til 25kg.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 10:36   #17
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Jeg tror det blir et Britax Secura, selv om vi har isofix i bilen.
Tror ikke det er store forskjellen iforhold til sikkerhet, dessuten kan visst isofix bare brukes opptil 18 kg, og da begrenser det seg jo.

Babyproffsen i Sverige selger Britax Secura til nkr 1999,- t.o.m idag!
Det er mye penger å spare. Vi må vente til neste lønning, men regner med å få setet for en tusenlapp billigere enn i Norge.

Ellers skal vi ikke utelukke helt at det blir et IziFix-sete, evt DuoLogic, får se hva som passer best.

Takk for hjelp og tips så langt!

Gammel 05-09-08, 11:41   #18
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi prøvde Secura i vår bil, men det bygde for mye og var ikke plass bakovervendt. Vi endte med hi-way.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 13:49   #19
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Babyshop har forresten bilsikringskampanje fra 5. - 20. september. 20% på alle bilseter.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 15:03   #20
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilket bakovervendte bilsete til 1-åring?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Babyshop har forresten bilsikringskampanje fra 5. - 20. september. 20% på alle bilseter.

20 % i hvertfall. :flisespikker:

(Og jeg håper det er avslag. )

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.