Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Spraylakke gjenstander

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-08, 20:37   #1
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Spraylakke gjenstander

Jeg har litt lyst å "fornye" noen ting. Har jo hørt om bengalakk eller hva de kaller det , men tenkte på lakkering av boller etc.

Noen som vet av hva man skal bruke?? Har endel ting fra herlige 90 tallet som hadde blitt fint om det ble lakket hvitt el beige f eks

Gammel 02-09-08, 20:40   #2
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: spraylakke gjenstander

Jeg har spraylakkert boller, lysestaker og blomsterpotter. Brute sånn sprayboks med blank lakk- anbefales å gjøre det utendørs!
Jeg har kun "fornyet" pyntegjenstander på denne måten. Vet ikke om slik lakk tåler daglig bruk..

Gammel 02-09-08, 20:42   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sprayet ganske mye med billakk fra biltema i min tid. bl.annet et bord (i turkis metallic ) Det holder stand det altså. Relativt billig også.

Gammel 02-09-08, 20:46   #4
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Billakk er sikkert lurt! Tenker det er sterkere enn sånn "vanlig" spraylakk som malebutikker selger!

Gammel 02-09-08, 20:48   #5
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Det var lurt ja!! Det er i grunn boller jeg har tenkt å bruke til frukt og lys og sånn, så det trenger ikke tåle oppvaskmaskin

Biltema er jo billig!

Har også lyst å lakke møbler - neon som har prøvd det? resultatet skal visst bli bra i følge interiørbladene... men d står ikke spesifikt hva de bruker?

Gammel 02-09-08, 20:55   #6
tarante
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2008
tarante har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bengalakk er vel i hovedsak ment til bruk på metall. Jeg har kjøpt en sprayboks med vanlig hobbylakk og skal snart prøve meg på å spraye en trelysestake som er mørk. Vegrer meg litt fordi jeg er veldig glad i den, og den var ganske dyr... redd for å ødelegge. Ellers skal jeg prøve på en lysestake i glass som jeg ikke liker i det hele tatt, en gave... håper resultatet blir bedre, ellers havner den nok i søppeldunken!

tarante er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 20:57   #7
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Standard

åh der gav du meg ide! Jeg har også mørke trelysestaker som jeg er lei av, nå skal vi innrede hytta lys og fin - og da kan jo de bli fine med hvit lakk!

Gammel 02-09-08, 21:04   #8
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri hørt at man kan spraylakke møbler og gjenstander. Så smart!
Håper du legger ut før og etter bilder, så vi kan bli inspirert!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 21:12   #9
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Standard

Jeg har laget meg hytta tråd og der tenkte jeg å flashe alt jeg har fiksa iallfall

Jeg jakter på både møbler og gjenstander på loppis som kan utbedres, samt at jeg har endel i boda som skal gjenbrukes

Gjenbruk er morro! Hytta skal bli fin på en billig måte!

Gammel 02-09-08, 21:28   #10
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Har du fått hytte? HVOR?

Å så moro da snupps!!!

Gammel 02-09-08, 21:35   #11
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Standard

Ikke så langt fra svigers

Sjekk bloggen

Gammel 02-09-08, 21:40   #12
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Jeg iler!

Gammel 02-09-08, 21:52   #13
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Biltemasprayboksene er de beste! Både den vanlig hobbylakken og bilfargelakkene dekker godt, holder godt og koster nesten ingenting. Bruk evt klarlakk over for ekstra holdbarhet. Billakkene kommer i enhver tenkelig fargenyanse, blank eller metallic, og kan brukes på omtrent hva som helst.

Tre og stål kan man lakke direkte. Vask med rødsprit eller salmiakk før lakking for å unngå flassing. Plast går stort sett bra, men hvis den er svært glatt er det en fordel å grunne med etsprimer beregnet på aluminium først, den etser seg fast i overflaten (prøv på et ikke synlig sted først). Den finnes seff også på Biltema.

Gammel 02-09-08, 21:56   #14
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Kan man bruke sånn vanlig spraylakk på kjøkkeninnredning også?

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 21:57   #15
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har spraylakket en trehest fra Ikea. :bidrar:

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 22:01   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg har ikke villet prøvd på det, med mindre man er en kløpper på å få ting jevnt. Det er ganske vanskelig å få til det, egentlig.

Gammel 02-09-08, 22:02   #17
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Ikke noe problem. Det er vanskelig å få det jevnt (lik glans over hele flaten, uten renning), men blir nesten alltid bedre enn pensel eller rulle. Du må ha et sted å stå med god utlufting og lite støv, eller dekke til alt som ikke trenger et lite slør av tåkefarge hvis du skal lakke fastmonterte skap (samt pustemaske, får du også på Biltema til en billig penge). Øving gjør mester!

Dører kan du også sende til en møbellakkerer, eller rett og slett en billakkerer. Det er ikke nødvendigvis så dyrt.

Gammel 02-09-08, 22:03   #18
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde sendt dørene til en billakkerer. Kjenner flere som har gjort dette og er fornøyde.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 22:04   #19
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Takk for tips

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 22:25   #20
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Dører kan du også sende til en møbellakkerer, eller rett og slett en billakkerer. Det er ikke nødvendigvis så dyrt.

5000 skulle et bilverksted ha for vårt kjøkken som er ganske stort (fikk prisen for ca 2 år siden). Jeg er ikke helt sikker på om det lønner seg i forhold til å bytte ut fronter.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:51.