Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Trenger hjelp av en handyman (ok handykvinne også da)! Haster litt!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-08, 23:19   #1
ILY
Multitasker
 
ILY sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
Innlegg: 1.313
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Utrop

Trenger hjelp av en handyman (ok handykvinne også da)! Haster litt!

Min handyman er på kurs så han er ikke lett å få tak i og pappa er på jakt, så han er umulig å få tak i.

Vi har da bestemt oss for at vi skal montere en peisovn i stua. Vi vet hva vil ha og vi kan nå få denne peisovnen til kanonpris! Men vi må handle raskt for ellers så glipper tilbudet ut av hendene på oss og vi må betale dobbelt så mye.

Problemet mitt nå er jo selvsagt det at det blir jeg som må skaffe denne ovnen og jeg har ikke peiling!
Veggen bak der peisovnen skal stå er en gipsvegg med tapet, ergo må vi ha en brannmur. Såpass har jeg fått med meg. Så har jeg forstått at det også finnes noe som heter brannpanel.

Hva vil dere annbefale, mure brannmur eller gå for brannpanel? Er brannpanel så enkelt som det høres ut? Og ikke minst er det %#^'"*¤ dyrt? Jeg har som sagt ikke peiling. Og dette må jeg bestemme meg for til i morgen kveld!

Jeg er ganske handy selv altså, men når det kommer til dette er jeg ganske for å si det sånn!

Hjelp!

__________________
Mamma til Lillemann 06 og Litjpia 09
ILY er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 23:46   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.805
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger hjelp av en handyman (ok handykvinne også da)! Haster litt!

http://www.bobyggogbolig.no/Articles...htm&UnderID=17 Her står det en del. Det er mye rart å sette seg inn i da man har eget hus har jeg funnet ut.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 09:21   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp av en handyman (ok handykvinne også da)! Haster litt!

Det kan anbefales å ringe feiervesenet og spørre. Om de ikke vet selv, vet de i det minste hvor du burde ringe. :erfaren:

Den feieren jeg snakket med hadde skikkelig peiling (mye bedre enn faren min, mannen og den kvisete guttungen i ovnsavdelingen på Maxbo), og han var bare glad for at vi stilte de blånne spørsmålene, i stedet for å ta noen sjanser. Følte meg sånn passe bimbo underveis, men ble mye klokere!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 09:32   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp av en handyman (ok handykvinne også da)! Haster litt!

Kjøp ovnen, så fikser du resten når handymannen er hjemme igjen.

Brannmur/vegg må du selvsagt ha, snakk med en murer eller feier, så vet de hva som trengs.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 09:40   #5
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp av en handyman (ok handykvinne også da)! Haster litt!

Tror du bare må finne ut hva som passer best hos dere. Jeg ringte også feieren for å høre og han sa at det var opp til oss. Begge deler var godkjent. Så vi bestemte oss for å mure en mur selv som vi kledde med skifer. Det har vi gjort med resten av pipen også, så da står det i stil.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 10:58   #6
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger hjelp av en handyman (ok handykvinne også da)! Haster litt!

Det blir jo ikke mange kronene å mure opp en liten brannmur. Kanskje trenger dere 4-5 steiner i høyden hver side av ovnen. I tillegg til litt mørtel og maling eller fliser utenpå. Sånn panel vet jeg ikke noe om.

Men kjøp ovnen nå og resten senere.

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 10:04   #7
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger hjelp av en handyman (ok handykvinne også da)! Haster litt!

Generelt krav til brannmur er minimum 100 millimeter tykkelse på Leca, Siporex, teglstein eller betong - evt. kan godkjent brannpanel brukes. Brannmur av naturstein er ikke godkjent som brannmur.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 12:46   #8
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger hjelp av en handyman (ok handykvinne også da)! Haster litt!

Erfaringsmessig så er ovnen det billigste du kjøper.......
Vi byttet peisovn i stua i fjor høst. Ovnen kostet under halvparten av totalbeløpet. Vi måtte flytte inntaket på pipen og sette opp neon stålplater som isolasjon, men alt koster.

Det er i hvert fall ikke noe problem og kjøpe ovnen nå og ta resten senere.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no