Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Boikott av Nestlé og politisk overbevisning

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvordan stemmer du, og boikotter du Nestlé?
Jeg stemmer sosialistisk og boikotter Nestlé 26 20,63%
Jeg stemmer sosialistisk og boikotter ikke Nestlé 46 36,51%
Jeg stemmer borgerlig og boikotter Nestlé 13 10,32%
Jeg stemmer borgerlig og boikotter ikke Nestlé 41 32,54%
Deltakere: 126. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-08, 22:18   #1
Nebbia
Passiv

Standard

Boikott av Nestlé og politisk overbevisning

Etter å ha lest flere kommentarer her inne om Nestlé-boikott, har jeg lest en del blogger og diskusjoner på andre fora for å sette meg inn i hva boikotten dreier seg om. Det som slår meg når jeg leser argumentene for boikotten er at de er at de har klare politiske undertoner. Politiske som i sosialistisk argumentasjon, om man kan kalle det for det: Kyniske markedskrefter vs mangel på reell valgfrihet hos individer. Jeg har sett samme type argumentasjon i andre diskusjoner her inne fremført at personer med sosialistisk overbevisning.

Min problemstilling koker ned til: Er det noen med borgerlig politisk overbevisning som boikotter Nestlé?

Poll kommer

Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 22:28   #2
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boikott av Nestlé og politisk overbevisning

Jeg stemmer borgelig og boikotter Nestle så langt jeg kan. Min kjære kan nok finne på å kjøpe produkter fra dem, men det er ikke ofte det heller.

Gammel 05-09-08, 22:28   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg boikotter de ikke så veldig mye. Har jeg lyst på Lion-sjokkis, så kjøper jeg det.
Men poden fikk pent lite Nestlemat.
Nå kjøper vi faktisk absolutt ingen barnemat-greier fra Nestle i det hele tatt.

Boikotten er tve-egget, slik jeg ser det. Ja, det handler om at mødre i Afrika blir lurt til å tro at MME er det eneste rette og med vannmangel og hygiene etc. så er det en uting. På en andre siden har man alle arbeidsplassene som Nestle står for ...

Det kunne ikke ramlet meg inn å stemme borgerlig.

Gammel 05-09-08, 22:29   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg er en kvasi-boikotter som bare boikotter barnematen - hva skal jeg da svare Skal jeg late som jeg boikotter nestle? Eller ei?

Gammel 05-09-08, 22:29   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg stemmer sosialistisk og boikotter ikke.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 22:51   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer sosialistisk og boikotter ikke. (Jeg går ikke akkurat inn for å kjøpe nestléprodukter, kjøper det ytterst sjelden - men brukte f.eks NAN da poden fikk MME.)

Gammel 05-09-08, 22:57   #7
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Når jeg er en kvasi-boikotter som bare boikotter barnematen - hva skal jeg da svare Skal jeg late som jeg boikotter nestle? Eller ei?

Tja, det er vel omtrent samme problemstilling som for de som stemmer Sp, vil jeg tro. De har i løpet av 15 år sittet i både borgerlig, sentrums- og sosialistisk regjering. Hva slags overbevisning har disse bortsett fra antiulvoverbevisningen?

Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 22:58   #8
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg passer nok inn i din hypotese; Jeg stemmer borgerlig og boikotter ikke Nestlé

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 22:58   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer forøvrig veldig sosialistisk.

Gammel 05-09-08, 23:07   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg stemmer forøvrig veldig sosialistisk.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 23:07   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer sosialistisk og boikotter ikke Nestle.

Det er en del ting jeg bevisst unngår å kjøpe, men Nestle-produkter er ikke av dem. Jeg har ikke satt meg veldig nøye inn i akkurat denne problemstillingen.

Gammel 05-09-08, 23:23   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så langt ser det smådårlig ut, gitt.

Gammel 05-09-08, 23:34   #13
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg passer nok inn i din hypotese; Jeg stemmer borgerlig og boikotter ikke Nestlé

Jeg også.

Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 23:36   #14
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Så langt ser det smådårlig ut, gitt.

Hva ser smådårlig ut? Hypotesen min?

Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 23:38   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hva ser smådårlig ut? Hypotesen min?

Ja. Men inni hodet mitt ( ) så var hypotesen ikke at de som stemmer borgerlig ikke boikotter, men at sosialistene boikotter.
Så mye rødvin skulle det altså til for å forvirre en kenguru.

Gammel 05-09-08, 23:48   #16
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ja. Men inni hodet mitt ( ) så var hypotesen ikke at de som stemmer borgerlig ikke boikotter, men at sosialistene boikotter.
Så mye rødvin skulle det altså til for å forvirre en kenguru.

Nå er det ikke veldig mange svar ennå, så det er litt tidlig å trekke konklusjoner. Men forskjellen mellom sosialister og borgerlige som boikotter/ikke boikotter er en faktor på 2. Med stor grad av usikkerhet er det jo en trend. Jeg hadde derimot trodd den ville være større.

Det er jo mulig at de borgerlige som boikotter, er like ihuga som sosialistene, men stemmer borgerlig på grunn av enkeltsaker selv om de egentlig er sosialister?

Den siste hypotesen må vinen ta skylden for.

Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 23:51   #17
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stemmer sosialistisk og boikotter ikke Nestle.

Gammel 05-09-08, 23:55   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det er jo mulig at de borgerlige som boikotter, er like ihuga som sosialistene, men stemmer borgerlig på grunn av enkeltsaker selv om de egentlig er sosialister?

Egosentriske sosialister, kanskje?

Gammel 05-09-08, 23:57   #19
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg er sosialist (sosialdemokrat :host, og "boikotter" Nestlè. Dvs. at jeg velger andre produkter der jeg kan, så det eneste jeg i realiteten kjøper er After Eight ...:innrømmer:

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 00:56   #20
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer Venstre og boikotter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.