Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fiskegrateng kvelden før

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-08, 14:46   #1
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Fiskegrateng kvelden før

Hvordan gjør dere det når dere lager fiskegrateng kvelden før den skal spises? Jeg kan lage den, men jeg har pleid å lage den de dagene jeg har jobbet hjemmefra, noe som ikke er så veldig aktuelt akkurat nå.

Lage sausen og ordne til alt i formen sin, deretter inn i kjøleskapet?
Eller steke den og deretter til kjøleskapet? Evt. hvordan kjøle den ned ganske raskt før den skal inn i kjøleskapet?

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 16:18   #2
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Sv: Fiskegrateng kvelden før

Jeg pleier å lage den i forma, og sette den inn i kjøleskapet ustekt.
Den kjølner fort i et vannbad.

Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 17:10   #3
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville kokt fisken og lagd sausen klar, for så å gjør eden helt ferdig på serveringsdagen. Jeg lager med stivpisken eggehvite i, for å få den luftig, og ville ventet med å blande alt og steke til serveringsdagen.

Gammel 08-09-08, 17:55   #4
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

lager alt .lager mange når jeg først er i gang så forsteikes alle. Så når de skal spises tines de bare å varmes i ovnene. om vi skal ha en dagen etter å står den ferdig stekt i kjøleskapet til dagen etterpå

Gammel 08-09-08, 18:20   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

lager alt .lager mange når jeg først er i gang så forsteikes alle. Så når de skal spises tines de bare å varmes i ovnene. om vi skal ha en dagen etter å står den ferdig stekt i kjøleskapet til dagen etterpå

Kunne du lagt ut oppskrift på en slik stor batch?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 13:11   #6
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Her er en oppskrift som rekker til en vanlig ildfast form:

4 porsjoner
ca 400 g fiskefilet, torsk eller sei
ca 1,5 dl makaroni
1 terning fiskebuljong
3 ss smør
3 ss hvetemel
ca 4 dl melk og fiskekraft
ca 2 ts salt
1/2- 1 ts muskat
hvit pepper
4 store egg
Brødrasp eller knust kavring på toppen

Om man dobler den holder det til en langpanne. Omtrentlig. Egentlig begrenses mengden man lager av antallet former og panner man har tilgjengelig, eller av volumet hvit saus du orker å lage.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 13:19   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sånn litt off topic; Skal man spise poteter ved siden av fiskegrateng? Jeg syns egentlig det er litt unødvendig når det er makaroni oppi

Gammel 09-09-08, 13:21   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Sånn litt off topic; Skal man spise poteter ved siden av fiskegrateng? Jeg syns egentlig det er litt unødvendig når det er makaroni oppi

Vi hadde alltid poteter ved siden av da jeg var liten, men vi bruker ikke det nå - det er ingen av oss som er så glad i poteter, så. Men grønnsaker bruker vi; dampet brokkoli og revet gulrot, typisk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:18.